Jan Kochanowski

Problematyka

Treny to cykl utworów o tematyce żałobnej, których podmiotem lirycznym jest ojciec rozpaczający po stracie swej zmarłej córeczki Orszulki Kochanowskiej. Podmiot liryczny może być utożsamiany z osobą samego poety (Kochanowski miał córkę o tym imieniu, która zmarła we wczesnym dzieciństwie) – możemy założyć, że opisy trudnych przeżyć po śmierci dziecka czerpał Kochanowski z własnego doświadczenia. Zostały one jednak przetworzone przez jego poetycką wyobraźnię i opisane językiem pełnym środków poetyckich (metafor, porównań, apostrof, uosobień), aluzji mitologicznych, filozoficznych i kulturowych. 

Głównym tematem trenów są właśnie przeżycia kochającego ojca po śmierci dziecka. Uczucia, jakie dominują w całym cyklu, to ból, smutek, żal i rozpacz – ale także utrata nadziei, której podmiot liryczny upatrywał w filozofii stoickiej. W trenach poeta snuje refleksje nad ludzką egzystencją (człowiek jest kruchy, śmiertelny, słaby, bezsilny wobec śmierci i bożej woli), a także nad samą istotą śmierci (która jest nieprzebłagana, nieuchronna, przychodzi znienacka, przynosi cierpienie żyjącym, którym przyjdzie opłakiwać swoich bliskich).

Rozważania nad ludzkim losem towarzyszą podmiotowi lirycznemu podczas przeżywania żałoby. Istotnym tematem w trenach jest także poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, czy istnieje mądrość (filozofia), która przyniosłaby ukojenie człowiekowi w chwilach cierpienia? Wcześniej (przed śmiercią Orszulki) poeta uważał, że filozofią taką jest stoicyzm. Postawa stoicka przejawia się w zrównoważonym, pełnym dystansu podejściu do życia i świata – bez intensywnych emocji. Jest to postawa, którą charakteryzuje stałość (tzw. stoicki spokój) – obojętność, stateczność; bycie jednakowo spokojnym, niezależnie od tego, czy przeżywamy właśnie radosne chwile, czy nieszczęścia. 

Treny są świadectwem kryzysu filozofii stoickiej, a także załamania się wiary. Podmiot liryczny przeżywa chwile zwątpienia i braku nadziei – ma poczucie, że dotychczasowy światopogląd (połączenie filozofii stoickiej i wiary w Boga) nie sprawdza się wobec cierpienia – ani stoicyzm, ani wiara katolicka nie uchroniły go przed cierpieniem. Mimo wszystko jednak – po tym, jak podmiot liryczny daje upust uczuciom smutku i żalu, z czasem pojawia się ukojenie, powrót nadziei i zachwianej wiary. Ukojenie to przynosi poecie sen (tren XIX), w którym widzi zmarłą Orszulkę oraz swoją matkę. Obie przebywają w zaświatach i są tam szczęśliwsze niż w ziemskim życiu. To przywraca poecie nadzieję i wiarę, że po swojej śmierci ponownie spotka się ze zmarłymi. 

W Trenach uczucia smutku, żalu i ojcowskiego bólu po stracie dziecka zostały upoetyzowane i uwznioślone. Sam portret Orszulki – córki poety, jest mocno wyidealizowany. Dziewczynka posiadała liczne talenty: śpiewała, zabawiała domowników, modliła się w intencji rodziców, układała wierszyki i piosenki, pomagała mamie i tacie itp. Jej liczne pozytywne cechy i talenty wydają się jednak nieco “na wyrost”, gdy zestawimy je z faktem, iż… dziewczynka miała około 2,5 roku. Należy także wziąć pod uwagę, iż śmierć dziecka w tamtym czasie (XVI wiek) była zjawiskiem dość powszechnym. W czasach, gdy medycyna nie była jeszcze zbyt rozwinięta, umieralność dzieci tuż po narodzinach i w pierwszych latach życia była na stosunkowo wysokim poziomie. Dlatego można założyć, iż ojcowskie przeżycia w trenach w dużej mierze stanowią przykład zamierzonej kreacji literackiej. 

Potrzebujesz pomocy?

Renesans (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.