Nieznany

Nowy Testament

Nowy Testament składa się z 27 ksiąg, które można podzielić na cztery główne części: Ewangelie, Dzieje Apostolskie, Listy Apostolskie i Apokalipsę św. Jana. Każda z tych ksiąg odgrywa kluczową rolę w chrześcijaństwie, opisując życie i nauczanie Jezusa Chrystusa, rozwój pierwszych wspólnot chrześcijańskich, teologię i eschatologię.

Ewangelie

W Nowym Testamencie miejsce znalazły 4 Ewangelie: św. Mateusza, Marka, Łukasza i Jana, z czego trzy pierwsze wyraźnie różnią się od ostatniej. Jan pisał o życiu Jezusa w Judei i niewiele pisze o Galilei. Synoptycy, czyli Mateusz, Marek i Łukasz, spisali Ewangelie, których treść i chronologia jest w dużej mierze do siebie podobna. Pozostałe rozbieżności wynikają najprawdopodobniej z różnic, jakie dzieliły ewangelistów i środowiska, do którego przemawiali. Św. Augustyn przyjął tezę, że najpierw powstała Ewangelii św. Mateusza, którą następnie streścił Marek, a Łukasz spisał swoją, korzystając z dwóch pierwszych tekstów. Niektórzy badacze przypuszczają, że wszyscy ewangeliści mogli korzystać z jednego przekładu aramejskiego, inni, że z Ewangelii świętego Mateusza oraz z zapisu nauk Jezusa pod nazwą Logia. Trudno dociec, która teza jest prawdziwa.

Ewangelie powstały w latach 50-120, choć początkowo uczniowie zgodnie z prośbą Jezusa nauczali wyłącznie ustnie, dostosowując swoje mowy do konkretnego odbiorcy. Z czasem ilość wyznawców Jezusa rosła, a jednocześnie pojawiały się pytania i dylematy wśród wiernych. Co więcej, wielu z nich było prześladowanych, toteż pierwsi chrześcijanie potrzebowali czegoś, co pomoże im trwać w wierze, umacniać ją i lepiej rozumieć nauki Chrystusa.

Ewangelia według św. Mateusza

Mateusz nauczał w Palestynie i Persji, gdzie umarł. Swoją Ewangelię spisał po hebrajsku. Ta wersja zaginęła i obecnie istnieje tylko jej grecki przekład. Ewangelia św. Mateusza składa się z 5 mów, rozdzielonych różnymi wydarzeniami. Mateusz przedstawia Jezusa, jako Króla pochodzącego od Dawida, opisuje cuda, które czynił, wtrąca przypowieści oraz pisze o boskim panowaniu i potrzebie działania człowieka. Wzywa do czujności i pracy, miłości bliźniego i życiu w zgodzie z nauką Jezusa. Kończy śmiercią Chrystusa na krzyżu, która przynosi zbawienie ludziom. Ewangelię św. Mateusza można nazwać Ewangelią Królestwa Bożego i Kościoła.

Ewangelia według św. Marka

Marek posługiwał się dwoma imionami: rzymskim – Marek i hebrajskim – Jan. W domu jego matki chrześcijanie spotykali się w celu modlitwy i tam poznał św. Piotra, którego rola w powstaniu Ewangelii św. Marka jest kluczowa. Marek spisał bowiem swoją Ewangelię na bazie nauk Piotra, prawdopodobnie na zamówienie chrześcijan z dworu cesarskiego. Jego przekaz jest uporządkowany chronologicznie (w przeciwieństwie do logicznego porządku u Mateusza). Prawie w ogóle nie tu przemów Jezusa, za to język tej części jest bardzo żywy i autentyczny, opowiadający zdarzenia takimi, jakie były. Marek barwnie opisuje także emocje Jezusa, zapewne dlatego, że Piotr miał okazję obserwować swego nauczyciela w wielu sytuacjach i doskonale zapamiętał nawet wyraz jego twarzy w danym czasie, a Marek spisywał przecież relacje Pawła. Przyjmuje się, że Ewangelia św. Marka powstała już po śmierci Piotra i Pawła – przed rokiem 70. lub po zburzeniu Jerozolimy. Co ciekawe, przyjmuje się także, że jest to pierwsza Ewangelia kanoniczna po grecku, na której wzorowali się Mateusz i Łukasz. Ewangelia św. Marka ukazuje Jezusa, jako Króla, Mesjasza i Syna Bożego, który zwycięży szatana.

Ewangelia według św. Łukasza

W przypadku Ewangelii św. Łukasza duży wpływ na jej powstanie miał Apostoł Paweł, z którym przebywał autor. Łukasz opisał zdarzenia, o których słyszał i których nie był świadkiem. Ewangelia została spisana dla Teofila – osoby, o której nic nie wiadomo. Można podejrzewać, iż był to człowiek zamożny, który chciał poszerzyć swoją wiedzę na temat nauk Jezusa. Można tu dodać, że Ewangelia św. Łukasza kierowana jest do greckich chrześcijan, a autor niejednokrotnie objaśnia w niej żydowskie zwyczaje, rozumiejąc, że czytelnicy mogą ich nie znać. Utwór powstał prawdopodobnie albo w latach 67-70, albo dopiero 80. W Ewangelii Łukasza znaleźć można tę samą dbałość o chronologię, co u Marka, a także sporo radości, szacunku do kobiet, a nade wszystko miłosierdzia Bożego względem grzeszników. Autor podkreśla niejaką wyższość ubogich (ubodzy znajdują szczęście, bogaci nie).

Ewangelia według św. Jana

Ewangelia św. Jana wyraźnie różni się od trzech pierwszych pod wieloma względami. Jan pisze głównie o pobycie Jezusa w Judei, niemal pomijając Galileę. Utwór kierowany jest głównie do nawróconych pogan i powstał prawdopodobnie pod koniec I wieku. Tekst można podzielić na dwie części: księgę cudów oraz księgę męki. Jan opisuje wydarzenia, których był świadkiem, jako uczeń Jana Chrzciciela, a potem uczeń Jezusa, towarzyszący mu aż do ukrzyżowania. Język Ewangelii Jana jest prosty, monotonny i dość ubogi. Mowy Jezusa przedstawia w formie traktatów, wydarzenia opisuje dość szczegółowo. Nie jest wykluczone, że tekst został opracowany przez uczniów Jana, a nie jego samego. W Ewangelii św. Jana Jezus jest przede wszystkim Synem Bożym i autor nie podkreśla faktu, że był także człowiekiem. Utwór ten bywa nazywany Ewangelią duchową, ponieważ wielokrotnie potwierdza, że moc Jezusa pochodzi od Boga.

Dzieje Apostolskie

Autorem Dziejów Apostolskich jest św. Łukasz. Początkowo jego Ewangelia i Dzieje Apostolskie stanowiły jeden utwór. Dzieje Apostolskie zostały napisane najprawdopodobniej około 63 r. Łukasz opisuje rozwój Kościoła po wniebowstąpieniu Jezusa, działalność apostołów (głównie Piotra i Pawła), zesłanie Ducha Świętego, misje apostolskie i pierwsze prześladowania chrześcijan. Najważniejsza jest tu właśnie idea Ducha Świętego, świadectwo zmartwychwstania Chrystusa, dawane przez Apostołów oraz Kościół, który istotnym fragmentem drogi do zbawienia. Pisze tu też o sakramentach świętych i ich roli w życiu wiernych.

Listy Apostolskie

Listy Apostolskie wyszły głównie spod pióra św. Pawła Apostoła, jednakże nie wszystkie. Pawłowi przypisuje się autorstwo takich listów jak:

  • List do Rzymian
  • Listy do Koryntian
  • List do Galatów
  • List do Efezjan
  • List do Filipian
  • List do Kolosan
  • Listy do Tesaloniczan
  • Listy do Tymoteusza
  • List do Tytusa
  • List do Filemona

Swoimi listami Paweł próbuje wspierać chrześcijan z różnych regionów, rozumiejąc ich rozterki i trudności, z jakimi się borykają. Zgodnie ze swoją teologią przedstawia on jedność wiernych z Chrystusem, który poprzez śmierć i zmartwychwstanie łączy się z chrześcijanami (również tymi, którzy cierpią). Do zbawienia człowieka prowadzi chrzest i życie w jedności z Chrystusem.

List do Hebrajczyków

Przez lata uznawano, że List do Hebrajczyków napisany został również przez św. Pawła, jednakże w świetle współczesnych badań, jest to mało prawdopodobne. Odnaleźć tu można wprawdzie podobną myśl, ale jednak inną, niż ta, którą Paweł kreślił w pozostałych listach. Przypuszcza się, że autorem mógł być któryś z Apostołów, ale nie jest to pewne (mógł to być  Barnaba, Łukasz lub Apollo). Autor ukazuje wyższość Chrystusa nad aniołami, Mojżeszem i arcykapłanami, zachęcając do wytrwałości w wierze.

List Jakuba

Nie jest do końca jasne, który Jakub jest autorem listu, ponieważ w Nowym Testamencie mowa o trzech mężczyznach o tym imieniu. List kierowany jest do judeochrześcijan spoza Palestyny i zawiera zestaw pouczeń moralnych, Jakub podkreśla praktyczne aspekty wiary, zachęca do wytrwałości w próbach, przestrzega przed bogactwem i nawołuje do modlitwy.

Listy Piotra

Autorem listów jest św. Piotr Apostoł (choć niektórzy mają wątpliwości co do autorstwa drugiego listu), który pisze je do nawróconych chrześcijan, których sytuacja wśród pogan stawała się coraz trudniejsza. Piotr zachęca do świętości, wytrwałości w cierpieniu i właściwego postępowania w różnych sytuacjach życiowych. Pisze o nadziei i jednomyślności oraz zaufaniu Bogu. Piotr ostrzega przed fałszywymi nauczycielami i przypomina o pewności powrotu Chrystusa.

Listy Jana

Autorem jest św. Jan Apostoł. Listy kierowane były prawdopodobnie do kościołów  Azji Mniejszej i greckich chrześcijan. Jan nawołuje do miłości i życia zgodnego z nauką Chrystusa, ostrzega przed antychrystami i podkreśla pewność zbawienia. Jan zachęca do trwania w prawdzie i miłości, ostrzega przed fałszywymi nauczycielami. Jan chwali Gajusa, krytykuje Diotrefesa za brak posłuszeństwa i wspiera Demetriusza.

List Judy

Autorem listu jest Juda – brat Jakuba (nie chodzi tu o Judasza Iskariotę). Nie wiadomo, gdzie powstał list i badacze wskazują Syrię lub Mezopotamię przed rokiem 70. Juda ostrzega przed fałszywymi nauczycielami i zachęca do zachowania wiary i świętości.

Potrzebujesz pomocy?

Antyk i Biblia (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.