Nieznany

Księga Koheleta – streszczenie

Księga Koheleta stanowi zbiór rozważań króla Koheleta z Jeruzalem — syna Dawida. Już na wstępie pojawiają się słynne słowa: „marność nad marnościami — wszystko marność” (warto pamiętać, że właśnie motyw marności wykorzystał Daniel Naborowski w wierszu „Marność”). Według Koheleta wszystko jest marnością, ponieważ wszystko przemija, a ludzkie życie jest pełne znoju, a po jego śmierci i tak nikt o nim nie pamięta. W kolejnych rozdziałach Kohelet opisuje swoje obserwacje na różnych płaszczyznach człowieczego życia.

Kohelet rozpoczyna swoje przemyślenia, podkreślając ulotność wszystkiego pod słońcem. Stwierdza, że wszystko jest marnością i gonitwą za wiatrem. Nic nowego nie dzieje się na ziemi, wszystko powtarza się w nieskończoność i człowiek nie jest w stanie zmienić tego biegu spraw. Dodaje, że próbował wszystko ogarnąć rozumem, dzięki swojej mądrości, ale doszedł do wniosku, że wiedza jest także źródłem cierpienia.

Kohelet opisuje swoje doświadczenia z próbą znalezienia sensu życia w przyjemnościach, pracy i mądrości. Aby w pełni rozpoznać temat, próbował żyć, czerpiąc z doczesnych uciech. Wniósł pałace i urządził ogrody, zatrudnił służbę i gromadził majątek, ale uznał, że nawet to przemija. Próbował odnaleźć odpowiedzi w konfrontacji mądrości i głupoty. Stwierdził wprawdzie, że mądrość jest światłem, a głupota ciemnością, ale to wszystko i tak na nic, bo każdego czeka śmierć – i mądrego i głupiego. Co więcej, uznał, że wszelki trud i tak nie ma sensu, ponieważ po śmierci zostawia się owoc swojej pracy temu, który nie pracował.

Ostateczne wnioski z tego rozważania prowadzą do tego, że człowiek powinien znajdować sens w jedzeniu i piciu oraz pracy, ponieważ to pochodzi od Boga. Dodaje, że grzesznicy gromadzą dobra, aby zostawić je później tym, którzy cieszą się przychylnością Boga. Kwituje to jednak podsumowaniem: „To też jest marność i pogoń za wiatrem”.

W kolejnej części swoich rozważań Kohelet mówi o czasie, który jest ustalony przez Boga, niezależnie od ludzkich działań. Podkreśla, że jest czas na każdą sprawę pod słońcem, od narodzin po śmierć:

„Wszystko idzie na jedno miejsce:

powstało wszystko z prochu

i wszystko do prochu znów wraca”.

Kohelet porównuje człowieka do zwierząt, ponieważ los jednych i drugich jest podobny. Każdego czeka bowiem sąd boży. Należy cieszyć się owocami swojej pracy, ponieważ nikt nie zna przyszłości i nie wie, co stanie się po jego śmierci.

Dalej Kohelet opowiada o niesprawiedliwości i beznadziejności ludzkiego wysiłku. Wskazuje, że uciemiężonych nikt nie pomści i najlepiej mają ci, którzy jeszcze się nie narodzili i nie widzieli ogromu zła. Wskazuje na lepsze życie w pokoju i z umiarem niż w ciągłej rywalizacji. Pisze także o smutku płynącym z życia w samotności i atutach życia u boku drugiego człowieka. Kohelet twierdzi, że lepiej być biednym, a mądrym, niż bogatym i głupim. Szukając Boga, należy uważnie słuchać, zamiast tylko składać ofiary.

W kolejnym rozdziale zwraca uwagę na znaczenie składania obietnic Bogu i ich spełniania. Przestrzega przed składaniem obietnic bez pokrycia i uznaje, że lepiej wypowiadać niewiele słów, niż mówić za dużo. Pisze też o tym, że nad uciskiem innych ktoś czuwa, a najważniejsza jest uprawa ziemi. Ostrzega także przed nadmierną miłością do pieniędzy, które mogą prowadzić do nieszczęścia. Gromadzenie dóbr czyni bowiem szkodę. Powtarza znów, że należy jeść i pić i cieszyć się codziennymi dobrami i z nich korzystać. W ten sposób można osiągnąć radość z życia.

Kohelet kontynuuje temat nadmiaru i marności życia ziemskiego. Mówi o nieszczęściu człowieka, który ma wszystko, ale nie może cieszyć się życiem, wracając ponownie do nagany gromadzenia bogactwa. Dodaje, że:

„Lepsze jest to, na co oczy patrzą,

niż nie zaspokojone pragnienie”.

Następnie Kohelet porusza temat mądrości i jej wartości w życiu. Uważa, że lepiej jest dbać o dobre imię, niż dobra materialne, lepsza jest śmierć od narodzin i smutek od radości, ponieważ cierpienie uszlachetnia serce człowieka. Wskazuje, że cierpliwość i mądrość mają dużą wartość oraz że należy cieszyć się dobrymi dniami, a w te gorsze – pogrążyć się w zadumie, ponieważ obydwa są dane przez Boga. Zachęca do pokory i unikania skrajności, także znalezieniu złotego środka we wszystkim. Dodaje, że jego poszukiwania doprowadziły go także do wniosku, że niewiasta jest nieprawa i zgubna dla mężczyzny.

Mówi o posłuszeństwie wobec władzy i szacunku dla prawa. W pokorności wobec rozkazów króla jest mądrość i spokój o swój los. Kohelet pisze także o grzesznikach, na których kara nie spada od razu i grzeszą latami, innych bóg karze od razu, a niektórzy nawet zdobywają sławę za swoje czyny. To wszystko jest również marnością. Autor znów przypomina, że człowiek powinien jeść, pić i weselić się swoim życiem, które dał mu Bóg. Dodaje, że człowiek nie jest w stanie zrozumieć tego, co stworzył Pan.

Dalej stwierdza, że wszystko jest w rękach Boga i człowiek nie ma na nic wpływu. Życie każdego kończy się śmiercią, bez względu na to, czy grzeszy, czy nie. Twierdzi także, że żyjący mają przewagę nad zmarłymi, ponieważ wiedzą, że czeka ich kres, podczas gdy umarłych czeka zapomnienie. Ważne jest, aby cieszyć się życiem u boku niewiasty i pracować tyle, na ile wystarczy sił.

Kohelet zauważa, że człowiek niczego nie może być pewien. Bez względu na jego starania i mądrość może go spotkać nieszczęście. Opowiada także o oblężonym mieście, które ocalało dzięki ubogiemu mędrcowi. Podsumował to słowami:

„«Lepsza jest mądrość niż siła».

Lecz mądrość biednego bywa w pogardzie,

a słowa jego nie mają posłuchu.

Spokojne słowa mędrców więcej znaczą

niż krzyk panującego wśród głupców.

Lepsza jest mądrość od narzędzi wojennych,

lecz jeden grzesznik popsuć może wiele dobrego”.

W kolejnym rozdziale autor opowiada o roli mądrości i roztropności w życiu społecznym. Mówi o tym, że nawet ziarno głupoty może zaważyć na ostatecznym efekcie. Ostrzega przed głupotą i niefrasobliwością, które mogą prowadzić do zguby. Uważa, że spokój i umiarkowanie są cechami dobrego władcy. Gani tym samym młodych, leniwych i biesiadujących królów.

Kohelet zachęca do hojności, pracy i dzielenia się jej owocami, nawet w obliczu niepewności. Zaleca rozważne inwestowanie, nie trzymanie wszystkiego dla siebie, ale i niepoddawanie się rozpaczy. Zaleca radowanie się z życia, gdy tylko to możliwe, ponieważ nadejść mogą także ciemne dni. Mówi, że należy kierować się sercem, pamiętając, że Bóg osądzi wszystkie nasze czyny.

W zakończeniu księgi Kohelet wzywa do pamiętania o Bogu w młodości, zanim nadejdzie starość i słabość. Podsumowuje, że najważniejsze jest czcić Boga i zachowywać Jego przykazania, ponieważ na tym polega sens życia, które zatacza koło i dusza wreszcie wraca do Boga, który dał ją człowiekowi.

Problematyka Księgi Koheleta

Księga Koheleta jest zupełnie inna niż pozostałe teksty Starego Testamentu. Można ją traktować jak traktat o człowieku, powstały z niedosytu rozważań filozoficzno-etycznych czasów przed Chrystusem. Niewiele jest tu zagadnień związanych z kultem, modlitwą czy obowiązkiem pobożności. Autor porusza jednak tematy związane z wewnętrznymi przeżyciami człowieka, jego wątpliwościami oraz pytaniami o sens życia i przemijania. Nie pada tu ani razu imię Boga Jahwe (w tłumaczeniu „Biblii Tysiąclecia” imię Jahwe zastąpiono słowem Pan), ani nie ma mowy o związku Boga z Izraelem.

Kohelet jest bohaterem, który występuje tylko w tej księdze. Jego imię pochodzi od hebrajskiego „gromadzić” i greckiego „zebrania”. Domniemanym autorem tej księgi jest król Salamon, ale język, którym został spisany tekst, wskazuje jednak na późniejsze pochodzenie księgi (ok. III w.p.n.e.). Budowa utworu nie jest jednorodna, pojawia się wiele powtórzeń, niekiedy brakuje logicznych połączeń pomiędzy treściami, toteż istnieje teza o kilku autorach, a także niewykluczony jest także wkład kopistów, którzy mogli coś od siebie dopisać. Księga jest częściowo pisana prozą, częściowo poezją z zachowaniem rytmu, jednakże autor gubi go niekiedy, jakby pod natłokiem myśli, które chciał wypowiedzieć. Widać tu także powtarzanie fraz typu „marność na marnościami”, „gonitwa za wiatrem” czy „pod słońcem”. Należy założyć, że księga nie jest kierowana do prostego człowieka, tylko do osób wykształconych.

Najważniejsze tezy, postawione w Księdze Koheleta:

  • wszystko jest marnością,
  • Bóg ma władzę nad ludźmi i zwierzętami, a człowiek nie jest w stanie go zrozumieć, a także nie może mu się przeciwstawić,
  • należy umiarkowanie korzystać z dóbr doczesnych, pamiętając o nieuniknionym końcu,
  • człowiek powinien uczciwie pracować,
  • dusza jest nieśmiertelna i taka sama śmierć czeka człowieka i zwierzę.

Potrzebujesz pomocy?

Antyk i Biblia (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.