Nieznany

Apokalipsa (Objawienie)

Jan opisuje wizje końca świata, triumf Chrystusa, sąd ostateczny i nową Jerozolimę. Księga zawiera listy do siedmiu Kościołów, opis otwarcia siedmiu pieczęci, wydarzenia zapoczątkowane przez siedmiu aniołów z trąbami, walki świata boskiego z Bestią i wiecznego królestwa Bożego.

Apokalipsa (Objawienie) – streszczenie

Apokalipsa św. Jana rozpoczyna się wizją objawienia, które Jezus Chrystus otrzymał od Boga, a Jan – od anioła wysłanego przez Syna Bożego. Autor podkreśla, że szczęśliwcami są ci, którzy poznają to proroctwo.

Na prośbę Jezusa Jan pisze listy do siedmiu kościołów w Azji Mniejszej: Efezu, Smyrny, Pergamonu, Tiatyry, Sardów, Filadelfii i Laodycei. Chrystus objawił się z białymi włosami, miał ogniste oczy, z jego ust wystawał miecz, a głos brzmiał jak odgłos wody. W ręku miał siedem gwiazd – aniołów każdego z kościołów, a siedem świeczników znajdujących się obok niego symbolizowało siedem kościołów.

Do anioła kościoła w Efezie pisał, że wprawdzie uczynił wiele dobrego, to musi się nawrócić. Aniołowi kościoła w Smyrnie pisał z kolei, aby nie bał się poddać 10-dniowej próbie, a otrzyma „wieniec życia”. Aniołowi kościoła w Pergamonie pisał z kolei, że choć dzielnie sprzeciwia się szatanowi, który obok niego mieszka, to musi się nawrócić, ponieważ niektórzy wierni są naukom Balaama. Wiernych w Tiatyrze przestrzega natomiast przed fałszywą prorokinią Jezabel i przeklina wszystkich, którzy z nią cudzołożą oraz ich dzieci. O aniele w kościele w Sardes pisze z kolei, „żyjesz, a jesteś umarły” i nakazuje mu również nawrócenie. Aniołowi kościoła z Filadelfii pisał z kolei, że zachowuje go od próby, ponieważ nigdy nie wyparł się Boga. Do anioła kościoła z Laodycei pisze, aby się nawrócił, ponieważ jest ani zimny, ani gorący, tylko letni. Kończy słowami:

„Oto stoję u drzwi i kołaczę:

jeśli kto posłyszy mój głos i drzwi otworzy,

wejdę do niego i będę z nim wieczerzał,

a on ze Mną.

Zwycięzcy dam zasiąść ze Mną na moim tronie,

jak i Ja zwyciężyłem i zasiadłem z mym Ojcem na Jego tronie”.

Dalej Jan opowiada o swojej wizji Boga siedzącego na tronie w otoczeniu 24 starców i 4 zwierzęta. Wszyscy składają mu pokłon. Bóg trzymał księgę zamkniętą na siedem pieczęci, których nikt nie był godzien otworzyć oprócz baranka z siedmiorgiem rogów i siedmiorgiem oczu.

Gdy Baranek otworzył pierwsza pieczęć, ukazał się koń z łucznikiem, będącym zwycięzcą. Po otwarciu drugiej pieczęci pojawił się ognisty koń, którego jeździec miał zabrać pokój na ziemi. Trzecia pieczęć ukazała czarnego konia, którego jeździec trzymał w ręku wagę do porcjowania żywności. Czwarta pieczęć uwolniła bladego konia, którego dosiadała śmierć. Po otwarciu piątej pieczęci pojawiły się dusze zabitych wiernych, które czekać musiały jeszcze na pomstę ich losu. Szósta pieczęć przyniosła trzęsienie ziemi, czarne słońce, krwawy księżyc i spadające gwiazdy. „[…] nadszedł Wielki Dzień Jego gniewu”. Czterech aniołów wstrzymywało wiatr z czterech stron, a piąty nakazał im nie niszczyć ziemi do czasu opieczętowania wybranych, pośród których znalazło się 144 tysiące ze wszystkich pokoleń Izraela. Tylko oni mieli przeżyć sąd ostateczny. Ostatnia – siódma pieczęć przyniosła siedmiu aniołów z trąbami. Nastąpiło znów trzęsienie ziemi, grzmoty i  błyskawice.

Aniołowie dęli w trąby po kolei. Gdy pierwszy zatrąbił – spadł krwawy grad i ogień i spłonęła 1/3 ziemi. Gdy zatrąbił drugi anioł – z nieba spadła płonąca góra i 1/3 morza zamieniła się w krew, zabijając jego mieszkańców. Trzecia trąba przyniosła płonącą, wielką gwiazdę o imieniu Piołun, która zniszczyła 1/3 rzek i źródeł. Ta część rzek zamieniła się w piołun i stała się gorzka. Dźwięk czwartej trąby zgasił 1/3 słońca, księżyca i gwiazd, tak, że zniknęła 1/3 dnia i nocy. Gdy zatrąbił piąty anioł – na ziemię spadła gwiazda, która wpadła do studni Czeluści. Wyszła z niej szarańcza o mocy skorpionów, która za zadanie miała niszczyć tylko ludzi nieposiadających pieczęci Boga, którzy umierać mieli w mękach przez 5 miesięcy. Szarańczą rządzi anioł Czeluści o hebrajskim imieniu Abaddon i greckim Apolyon.

„Minęło pierwsze »biada«:

oto jeszcze dwa »biada« potem nadchodzą”.

Szósta trąba przyniosła zatem drugie „biada” i uwolniła czterech aniołów znad rzeki Eufrat wraz z gigantyczną ilością wojska, które miało zgładzić 1/3 ludzi. Ci, którzy przeżyli, nie nawrócili się.

Następnie z nieba zstąpił potężny anioł, trzymający w prawej ręce książeczkę, który kazał Janowi zachować w tajemnicy część z tego, co powiedziało wówczas siedem gromów z nieba. W dniu, w którym siódmy anioł zatrąbi, nastąpi Sąd Boży. Anioł kazał Janowi połknąć książeczkę, która była słodka, ale wypełniła go goryczą, mówiąc, że jego zadaniem będzie prorokowanie. Następnie miał z pomocą trzciny mierzyć Święte Miasto, w którym poganie mieli zasiadać przez 42 miesiące. Władzę prorokowania i panowania nad siłami natury miało mieć dwóch Świadków, którzy po wypełnieniu swej służby mają być pokonani przez Bestię i zabici „na placu wielkiego miasta, które duchowo zwie się: Sodoma i Egipt, gdzie także ukrzyżowano ich Pana”. Potem przez 3 i pół dnia ich ciała mają być wystawione publicznie, aż doznają zmartwychwstania i wniebowstąpienia. Zaraz po tym nastąpiło trzęsienie ziemi, zabijające 7 tysięcy ludzi (1/10). Pozostali oddali pokłon Bogu.

Wreszcie nastał głos siódmej trąby i nadeszło trzecie „biada”. Nastąpiło trzęsienie ziemi, grad i czas sądu nad żywymi i umarłymi. Na niebie ukazała się brzemienna Niewiasta w wieńcu z 12 gwiazd oraz smok, który zrzucił z nieba na ziemię 1/3 gwiazd i miał pożreć dziecię, które urodzi. Bóg jednak przyjął je do siebie, a Niewiastę wysłał na ziemię w bezpieczne miejsce. Rozpoczęła się walka Michała ze smokiem, który przegrał i ze swoimi aniołami został strącony na ziemię. Tu próbował zemścić się na Niewieście i jej potomkach, wiernych Bogu.

Bestia o siedmiu głowach o bluźnierczych imionach, której dał życie smok, wyszła z morza, aby budzić podziw całej ziemi. Dano jej 42 miesiące, aby bluźniła i walczyła przeciw Bogu. Następna Bestia wyszła z ziemi i mówiła jak Smok. Robi wszystko, aby ludzie wielbili pierwszą Bestię. Zwodzi ich znakami i każe czcić obraz Bestii, naznaczając ich znamieniem na ręce lub czole. Liczba Bestii to 666.

Następnie pojawił się Baranek na górze Syjon, a przed nim 24 Starców, 4 zwierzęta i 144 tysiące naznaczonych ludzi, którzy zachowali cnotę i byli wierni Barankowi. Śpiewali przed nim nową pieśń. Wkrótce przyleciał anioł, niosący Dobrą Nowinę, drugi anioł oznajmił, że upadł Babilon i nadszedł dzień sądu. Trzeci powiedział, że ci, którzy przyjęli znamię Bestii na czoło lub ramię, będą na wieki płonąć w ogniu wśród zapachu siarki. Głos z nieba zapowiedział z kolei: „Błogosławieni, którzy w Panu umierają — już teraz”.

Na obłoku pojawiła się postać podobna do Chrystusa z sierpem w ręce. Anioł powiedział, że pora na żniwa na ziemi i zrzucony sierp zżął ziemię. Kolejny anioł sierpem ściął dojrzałą winorośl, a ich owoce umieszczono w ogromnej tłuczni, która wkrótce wypełniła się krwią.

Wreszcie na niebie pojawiło się „siedmiu aniołów trzymających siedem plag, tych ostatecznych, bo w nich się dopełnił gniew Boga”. Nad szklanym morzem została zwyciężona Bestia i wszystkie narody oddały cześć Bogu, znając jego wielkość. W świątyni Przybytku Świadectwa siedmiu aniołów trzymało siedem złotych czas wypełnionych gniewem Boga, a świątynia wypełniła się dymem. Nikt nie mógł do niej wejść do czasu wypełnienia się siedmiu plag.

Pierwszy anioł wylał swą czaszę na ziemię. Wówczas na ludziach ze znamieniem Bestii pojawiły się bolesne wrzody. Czasza drugiego anioła trafiła do morza, zamieniając je w krew i zabijając wszystkie żywe istoty, które w nim mieszkały. Kolejna czasza to samo uczyniła z rzekami i źródłami. Czwarty anioł wylał zawartość swojej czaszy na słońce, powodując gigantyczny upał. Piąta czasza została wylana na tron Bestii, powodując ciemność i cierpienie ludzi. Szósty anioł wylał czaszę do Eufratu, w wyniku czego rzeka wyschła, otwierając drogę do wojny. Z ust Smoka, Bestii i Fałszywego Proroka uwolniły się duchy, które zgromadziły wojowników w miejscu Har-Magedon. Gdy siódmy anioł opróżnił ostatnią czaszę, z nieba usłyszano słowa: „Stało się!” i nastąpiło największe w dziejach trzęsienie ziemi i gigantyczny grad. Zniknęły góry i wyspy, a ludzie złorzeczyli Bogu, zamiast się nawrócić.

Następnie jeden z aniołów pokazał Janowi na niebie Wielką Niewolnicę (utożsamiała Babilon — cesarstwo rzymskie, jako źródło zepsucia). Niewiasta była pięknie i bogato ubrana:

„A na jej czole wypisane imię — tajemnica:

«Wielki Babilon.

Macierz nierządnic i obrzydliwości ziemi»”.

Z nieba zstąpił anioł, oznajmiając upadek Babilonu. Głos z nieba kazał ludziom uciekać, aby odciąć się od grzechów, jakie były tam popełniane. Kupcy lamentowali nad upadkiem miasta, z którym handlowali drogimi towarami. Z nieba słychać było „Alleluja!” i pochwałę Boga, który odniósł zwycięstwo nad złem.  

Na niebie ukazał się Wierny i Prawdziwy jeździec na białym koniu, który do ognistego jeziora wrzucił Bestię i Fałszywego Proroka. Następnie anioł posiadający klucz do Czeluści schwytał Smoka i Węża, po czym zamknął ich w Czeluściach na 1000 lat. Tyle też czasu musieli czekać zmarli na zmartwychwstanie. Po 1000 lat diabeł został wypuszczony, aby dalej mamić ludzi na ziemi, ale ostatecznie wrzucono go do ognistego jeziora, gdzie został na wieki wieków.

W końcu nastąpił Sąd Ostateczny, przed którym stanęli żywi i martwi:

„Jeśli się ktoś nie znalazł zapisany w księdze życia,

został wrzucony do jeziora ognia”.

Powstało Miasto Święte – Nowe Jeruzalem, w którym Bóg zamieszka między ludźmi w pokoju. Nie będzie tu już zła, krzyku, ani śmierci. Jeden z siedmiu aniołów zsyłających plagi na ziemię pokazał Janowi Oblubienicę Chrystusa (Kościół zbudowany z drogich kamieni). Przez miasto przepływała woda życia, która swój początek miała przy tronie Stwórcy. W mieście rosło także drzewo życia, wydające 12 owoców rocznie. Księga kończy się zapowiedzią nadejścia Chrystusa.

Problematyka Apokalipsy św. Jana

Apokalipsa została napisana przez św. Jana Apostoła i czwartego Ewangelistę na podstawie widzeń, których doznał na wyspie Patmos, gdzie został zesłany w 95 r. za rządów Domicjana. Redakcji tekstu dokonał w 104 r. jeden z jego uczniów (już po śmierci Apostoła). Apokalipsa nie była pierwszym tego typu tekstem i częściowej genezy można szukać w księgach Starego Testamentu w innych tekstach apokaliptyczno-prorockich, takich jak wizje Księgi Daniela, 2 część Zachariasza i fragmenty Księgi Izajasza.

Apokalipsa jest nie tylko wizją Jana, ale także utworem, który miał wzmocnić wiarę ówczesnych chrześcijan, którzy od czasów Nerona (64 r.) byli prześladowani. Jan był wówczas ostatnim z żywych uczniów Jezusa, dlatego też miał szczególne zadanie wspierania wiernych. Również z tego powodu w Apokalipsie znaleźć można sporo wątków moralizatorskich i upomnień, które miały prowadzić do nawrócenia, aby uniknąć gniewu Boga na Sądzie Ostatecznym.

Apokalipsa św. Jana jest pełna symboli i wizji, które od wieków były przedmiotem różnych interpretacji. Symbole takie jak jeźdźcy Apokalipsy, bestie, smoki i inne elementy wizji często interpretowane są alegorycznie, odnosząc się do historycznych i przyszłych wydarzeń.

Księga jest tekstem eschatologicznym, czyli dotyczącym końca świata i ostatecznego sądu. Przedstawia wizję ostatecznej walki dobra ze złem oraz triumfu Królestwa Bożego.

Potrzebujesz pomocy?

Antyk i Biblia (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.