Nieznany

Wędrówka do Ziemi Obiecanej

Wędrówka do Ziemi Obiecanej opisana została w Księdze Wyjścia, ale także w innych fragmentach Pięcioksięgu. Najdokładniej jest ona opisana w Księdze Liczb.

(Lb 10,1-24,25)

Bóg nakazał Mojżeszowi wykucie dwóch srebrnych trąb, które miały zwoływać Izraelitów, a także być sygnałem na wypadek wojny. Izraelici wyruszyli w drogę z góry Synaj, kierując się ku Ziemi Obiecanej. Bóg nakazał Mojżeszowi, aby lud podążał za obłokiem, który unosił się nad Przybytkiem. Obłok symbolizował obecność Bożą i wskazywał kierunek marszu. Izraelici opuścili Synaj drugiego roku po wyjściu z Egiptu, organizując się według pokoleń i oddziałów. Podczas wędrówki, lud zaczął narzekać na trudności i brak żywności. W odpowiedzi Bóg zesłał przepiórki, ale także ukarał lud plagą za łapczywość. Miejsce, w którym to nastąpiło nazwano Kibrot-Hattaawa. Narzekania ludu i brak wiary w boże obietnice okazują się stałym motywem w ich wędrówce, co prowadzi do kolejnych prób i kar. Gdy Aaron i Miriam szeptali przeciw Mojżeszowi, zazdroszcząc mu kontaktu z Bogiem, Pan wezwał ich do siebie i Miriam ukarał trądem na 7 dni.

W końcu Mojżesz wysłał dwunastu wywiadowców do Kanaanu, aby zbadali ziemię. Po czterdziestu dniach powrócili, przynosząc ze sobą raport o urodzajności ziemi. Dziesięciu z wywiadowców zasiało strach wśród ludu, opisując potężnych mieszkańców i umocnione miasta. Tylko Jozue i Kaleb zachęcali do zdobycia ziemi, wierząc w bożą pomoc. Przerażony lud zbuntował się przeciw Mojżeszowi i Aaronowi, pragnąc powrócić do Egiptu. Bóg zagroził karą za nieposłuszeństwo, ale Mojżesz wstawił się za swoim ludem, powołując się na boże miłosierdzie i wierność obietnicom. Bóg zdecydował, że nikt z pokolenia, które wyszło z Egiptu, oprócz Jozuego i Kaleba, nie wejdzie do Ziemi Obiecanej. Lud został skazany na czterdziestoletnią wędrówkę po pustyni.

Korach, Datan i Abiram zbuntowali się przeciwko Mojżeszowi i Aaronowi. Bóg ukarał ich w taki sposób, że ziemia pochłonęła ich wraz z rodzinami. Boże potwierdzenie kapłaństwa Aarona nastąpiło z kolei z chwilą zakwitnięcia jego laski. Bóg przekazał także wytyczne, odnośnie obrzędów, które Izraelici będą mieli wypełniać po dotarciu do Ziemi Obiecanej. Dotyczyły one ofiary z pokarmów i płynów, składania pierwocin z ciasta, wynagrodzenia za grzechy nieuwagi, naruszenia szabatu i innych spraw.

Po latach wędrówki, Izraelici dotarli do Kadesz, gdzie Miriam umiera i zostaje pochowana. Lud ponownie narzekał na pragnienie, na co Bóg nakazał Mojżeszowi przemówić do skały, aby dała wodę, ale Mojżesz w złości uderzył w skałę swoją laską, nie potwierdzając ludowi mocy boskiej. Woda wypłynęła, ale za brak posłuszeństwa Bóg zdecydował, że Mojżesz i Aaron nie wejdą do Ziemi Obiecanej. Aaron umarł na górze Hor, a jego syn Eleazar został nowym arcykapłanem. Śmierć Aarona jest ważnym momentem w historii Izraela, symbolizującym przejście władzy kapłańskiej na nowe pokolenie.

Izraelici kontynuowali wędrówkę  z Kadesz do Zajordanii, doświadczając zarówno wyzwań, jak i zwycięstw. Pokonali Kananejczyków i króla Aradu, a także królów Sichona (króla Amorytów) i Oga (króla Baszanów). Zwycięstwa umocniły morale ludu i pokazały, że Bóg nadal prowadzi swój lud, pomimo wcześniejszych upadków i nieposłuszeństw.

Mojżesz otrzymał także od Boga wskazówki dotyczące przyszłego zdobycia Kanaanu i wypędzenia wszystkich mieszkańców tego kraju: „Weźmiecie następnie kraj w posiadanie i będziecie w nim mieszkali, albowiem Ja dałem wam tę ziemię w posiadanie. Podzielicie losem ziemię jako dziedzictwo dla poszczególnych pokoleń”.

Lud Izraela dociera do granic Ziemi Obiecanej pod koniec Księgi Liczb, gdzie zatrzymuje się na równinach Moabu, jednakże faktyczne wejście do Ziemi Obiecanej i pierwsze zwycięstwa są szczegółowo opisane w Księdze Jozuego. Wędrówka Izraelitów do Ziemi Obiecanej została także opisana w Księdze powtórzonego prawa w przemowach Mojżesza.

Problematyka wędrówki Izraelitów do Ziemi Obiecanej

Wędrówka przez pustynię jest symboliczną drogą duchowego dojrzewania i umacniania wiary Izraelitów. Jest to czas, w którym Bóg kształtuje swój lud, ucząc go zależności od siebie i przygotowując do życia w Ziemi Obiecanej. Pustynia jest z kolei miejscem oczyszczenia i próby. Izraelici, pozbawieni komfortu życia w Egipcie, muszą nauczyć się polegać na Bogu w każdej sferze życia.

W trakcie wędrówki Bóg przekazuje Izraelitom kolejne prawa i przepisy, które mają przygotować ich do życia w nowej ziemi jako święty naród. Prawa te regulują zarówno życie religijne, jak i społeczne, podkreślając konieczność posłuszeństwa Bogu. Teologowie zwracają uwagę na napięcie między karą za nieposłuszeństwo a bożym miłosierdziem. Wędrówka pokazuje, że Bóg jest sprawiedliwy, ale jednocześnie gotów do przebaczenia i pomocy tym, którzy do niego wracają.

Proces wędrówki jest kluczowy dla budowania tożsamości narodu izraelskiego. Wspólne przeżycia, zarówno trudności, jak i zwycięstwa, zacieśniają więzi między poszczególnymi pokoleniami i umacniają świadomość bycia ludem wybranym. Wędrówka Izraelitów do Ziemi Obiecanej, opisana w Księdze Liczb, to okres intensywnego kształtowania duchowego i społecznego narodu izraelskiego. Poprzez próby, bunt, karę i ostateczne zwycięstwa, Bóg przygotowuje 

Potrzebujesz pomocy?

Antyk i Biblia (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.