Nieznany

Pieśń nad pieśniami

Pieśń nad Pieśniami (Pieśń nad pieśniami Salomona) zyskała tak wyrazisty tytuł, ponieważ jej autor chciał podkreślić w ten sposób jej wyjątkowość. Pieśń ukazuje rozmowę między Oblubienicą i Oblubieńcem (Sulamitki i króla Salomona), przerywaną wypowiedziami chóru młodych dziewcząt jerozolimskich na wzór teatru antycznego.

Pieśń rozpoczyna się wstępem i wyrazistym wyznaniem Oblubienicy, które pełne jest miłości i pożądania:

„Niech mnie ucałuje pocałunkami swych ust!

Bo miłość twa przedniejsza od wina”.

Miłość i pragnienie są przedstawione, jako centralne motywy księgi, odzwierciedlające silne emocje i zaangażowanie kochanków.

Pieśń pierwsza przedstawia poetyczne opisy urody kobiety i mężczyzny. Oblubieńcy opisują się nawzajem, używając metafor związanych z przyrodą, takimi jak ogrody, kwiaty i winnice. Opisy te symbolizują miłość jako coś pięknego i bujnego, co przekracza zwykłą rzeczywistość i wzbudza zachwyt.

W drugiej pieśni kochankowie nadal się komplementują, ale Oblubienica mówi też o poszukiwaniu ukochanego oraz o wzajemnym przywiązaniu.

W pieśni trzeciej znów sypią się porównania oblubieńców do zwierząt i elementów przyrody, a także mowa o ogromnej miłości, która zrodziła się od pierwszego wejrzenia. Nie brakuje tu także wyrażania intymności i pożądania między kochankami, co czyni ją unikalną w kanonie biblijnym. Tekst podkreśla fizyczną bliskość i intymność między mężczyzną i kobietą, jako naturalną i piękną część ludzkiej egzystencji.

Pieśń czwarta odnajduje kochanków tuż przed spotkaniem. Są pełni emocji i pożądania. Oblubienica odpowiada chórowi, dlaczego jej ukochany jest lepszy niż inni młodzieńcy i opisuje piękno jego idealnego ciała. Ponownie podkreśla, że wzajemnie do siebie należą, dzięki łączącej ich miłości.

W pieśni piątej Oblubieniec opisuje walory fizyczne ukochanej, posługując się znów barwnymi porównaniami do zjawisk ze świata przyrody i natury. Dziewczyna nie może doczekać się spotkania z ukochanym i obdarzenia go miłością w ogrodzie. Żałuje, że nie może go jeszcze wziąć do swego domu.

W pieśni szóstej pojawiają się bracia Oblubienicy, dla których siostra jest nadal małą dziewczynką, której chcą strzec. Ona twierdzi jednak, że jest już dojrzała, a jej Oblubieniec ma pilnie strzeżoną winnicę.

Problematyka Pieśni nad pieśniami

Pieśń nad pieśniami opowiada o wielkiej miłości dwojga ludzi. Jej akcja rozgrywa się w Jerozolimie w pałacu lub na ulicach miasta oraz w okolicy: w ogrodzie, na pastwisku. Poszczególne pieśni posiadają luźną kompozycję różnych scen, które łączą bohaterowie i ich miłość. Gatunkowo utwór można określić, jako zbiór ludowych pieśni weselnych, albo jako dramat, napisany na potrzeby przyjęcia weselnego. O ile najprościej byłoby przyjąć, że Oblubieniec i Oblubienica to król Salomon i Sulamitka, to istnieje jeszcze druga teza, wedle której bohaterami dramatu jest pasterz i pasterka, a król Salomon uprowadza dziewczynę do swego pałacu, podczas gdy ona pozostaje wierna swojej pierwszej miłości. Za mało mamy jednak dowodów, aby taki scenariusz przyjąć za pewnik i należy skłaniać się jednak do poglądu, iż „Pieśń nad pieśniami” jest w istocie pieśnią weselną.

Utwór znany był wśród Izraelitów od VIII wieku p.n.e., a jej źródeł można szukać w psalmie 45. Istnieją dwie różne interpretacje Pieśni nad pieśniami:

- interpretacja alegoryczna, w której miłość oblubieńców nie dąży do fizycznego zbliżenia, tylko pozostaje na poziomie duchowym. Co więcej, badacze dopatrują się tu nierówności społecznych pomiędzy kochankami, gdzie Oblubieniec miałby być królem, a Oblubienica – prostą, biedną pasterką, pozostającą pod opieką braci. Oblubieńcem kieruje czysta, bezinteresowna miłość i występuje w utworze zarówno w roli króla, jak również pasterza i tajemniczej zjawy;

- interpretacja mesjanistyczna, wprowadzona przez starożytny judaizm współcześnie nie odnajduje wielu zwolenników. Zgodnie z tą myślą Oblubieńcem byłby sam Chrystus, który w istocie jest zarówno królem, jak i pasterzem, kochającym Kościół. Inna teza mówi o miłości Boga do Izraela.

Inni badacze traktują ją dosłownie, jako opis ludzkiej miłości i intymności, która w starożytnym Izraelu była inaczej postrzegana niż współcześnie. Erotyzm uznawany był wówczas za coś normalnego i zwyczajnego, stąd zrozumiałe stają się odważne wyznania kochanków, które wypełnia nie tylko miłość, ale także ogromne pożądanie. Pieśń nad Pieśniami, swoją poetycką formą i głębokim przekazem o miłości, jest jednym z najbardziej fascynujących i inspirujących tekstów Starego Testamentu. Niezależnie od interpretacji, przemawia do czytelników przez wieki, podkreślając uniwersalność uczuć i ich znaczenie w ludzkiej egzystencji.

Potrzebujesz pomocy?

Antyk i Biblia (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.