Dziady cz. III

Adam Mickiewicz

Problematyka

„Dziady cz. III” Adama Mickiewicza niewątpliwie można czytać jako utwór martyrologiczny, a więc gloryfikujący poświęcenie, cierpienie, męczeństwo. Martyrologia może dotyczyć konkretnych osób, grup, wyznań religijnych i narodów. W przypadku „Dziadów cz. III” mówimy zarówno o poświęceniu narodu (widać to przede wszystkim w widzeniu księdza Piotra), określonej grupy społecznej (młodzież wileńska, sceny więzienne, dyskusja w salonie warszawskim, historia Rollisona), jak i konkretnej postaci (przede wszystkim mowa o Konradzie, który przechodzi metamorfozę od buntownika rzucającego wyzwanie Bogu) do Pielgrzyma, który ma szansę stać się mesjaszem (tak można bowiem interpretować przepowiednię księdza Piotra). 

„Dziady cz. III” jako utwór martyrologiczny nie tylko podkreślają cierpienie i poświęcenie, lecz także pokazują ofiary jako walczące o dobro, sprawiedliwość, prawdę. Martyrologią przesycone jest całe dzieło:

  • dedykacja wskazuje na konkretne ofiary cara, których historię do pewnego stopnia opowiadać będzie cały dramat, 
  • w przedmowie autor bardzo wyraźnie wskazuje na negatywną postawę cara, zbrodnie Nowosilcowa, nie pozostawia tym samym złudzeń, kto tutaj jest katem, a kto ofiarą, 
  • w I scenie więziennej wyraźnie odtwarza się historię aresztowań i przesłuchań, 
  • pieśni i opowieści aresztowanych pokazują ich solidarność, ale i głębokie wewnętrzne zmagania:

- pieśń Jankowskiego to wyraz czystej nienawiści do cara i utraty wiary w opiekę Boga i  Maryi Panny, 

- Feliks podkreśla głęboko ukryty plan zemsty, 

- bajka Goreckiego to wyraz wiary, że młodzież wygra mimo przeciwności, 

- Tomasz gotowy jest poświęcić się za wszystkich, 

- Sobolewski jeszcze uszczegóławia dramat wywożonych na Syberię.

  • opowieść Adolfa o Cichowskim pokazuje konsekwencje aresztowań, przesłuchań i walki młodzieży o solidarność, pokazuje człowieka złamanego, niepewnego, który cały czas się boi; to zupełnie inny obraz niż ten, który przedstawia Adolf, mówiąc na początku o młodości Cichowskiego, 
  • sceny dotyczące Rollisona pokazują ofiarę, nad którą kat nie ma żadnej litości; Senator i jego poplecznicy decydują się zabić chłopaka, aby pozbyć się natrętnej matki i uniknąć większego rozgłosu historii przetrzymywanego chłopaka, która może negatywnie wpłynąć na całą historię przesłuchań; brutalność w połączeniu z ironią, z jaką wypowiadają się o Rollisonie i jego marce Senator, Doktor, Bajkow daje jeszcze mocniejsze wrażenie.

Dyskusja polityczna i krytyka społeczeństwa w „Dziadach cz. III”

Adam Mickiewicz w „Dziadach” bardzo wyraźnie wskazuje na skomplikowaną sytuację polskiego społeczeństwa i niejednoznaczność postaw przyjmowanych przez niektórych Polaków. 

Niewątpliwie cierpią najubożsi i pozbawieni koneksji. Lud Wilna zostaje zaprezentowany w „Dziadach” jako jednoznacznie solidaryzujący się z cierpiącą i atakowaną młodzieżą. Mocno podkreśla się złamane życiorysy (Cichowski), cierpienie rodzin (matka Rollisona), współodczuwanie (widzenie Ewy). Salon warszawski pokazuje jednak już pewien rozłam. Jest bowiem grupa arystokracji, która zupełnie nie przejmuje się wcześniejszymi prześladowaniami w Warszawie i aktualnie prowadzonymi w Wilnie, postrzega senatora Nowosilcowa w kontekście doskonałego organizatora rozrywek, człowieka, który zapewniał najlepiej sytuowanym wygodne życie. Bal u senatora w Wilnie komplikuje jednak jeszcze tę sytuację, wskazuje bowiem, że część z polskiej szlachty i arystokracji zostaje siłą zmuszona do uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez Nowosilcowa. Mickiewicz jednak przez postać Doktora (czytelnie odsyłającą do Augusta Becu, ojczyma Juliusza Słowackiego) wskazuje na kolaborację niektórych obywateli z Nowosilcowem, brak odpowiedzialności ze strony arystokracji za młodzież i niepodjęcie żadnej interwencji, aby uratować choć jednego z tych młodych chłopaków. Niewinna jest wileńska młodzież i lud. Ocena arystokracji i szlachty pozostaje już bardziej skomplikowana.  

Ustęp do „Dziadów cz. III” i jego znaczenie

„Droga do Rosji” to utwór, w którym  Mickiewicz wyraźnie wskazuje wejście w inną przestrzeń. Jednocześnie wskazując, że sama Rosja jest w momencie przełomowym, który może zaważyć na jej przyszłości. Wyraźnie wskazuje na to metafora niezapisanej karty, którą posługuje się poeta. Kolejne fragmenty „Przedmieścia stolicy” i „Petersburg” mają tę charakterystykę pogłębiać. Uwagę zatrzymuje jednak „Pomnik Piotra I” obserwowany przez Pielgrzyma. Fragment osadzony jest na porównaniu dwóch pomników – rosyjskiego cara i Marka Aureliusza – cesarza rzymskiego. Porównanie tych dwóch monumentalnych przedstawień wskazuje, że Piotr I uosabia gonitwę, pęd ku wielkości, agresywność, przemoc okrucieństwo, nieustanny pęd do przodu, który nie pozwala się zatrzymać i poddać refleksji. Kontrastem jest stoik Marek Aureliusz, który jest przedstawiony w nie mniej monumentalny sposób, natomiast symbolizuje łagodność, spokój, harmonię, ogólne szczęście poddanych i zdolność do refleksji samego władcy. 

„Przegląd wojsk” tylko wzmacnia wrażenie rosyjskich carów jako stymulowanych przemocą, zmuszonych do nieustannego potwierdzania swojej wielkości, generujących przemoc i okrucieństwo, które schodzi coraz niżej. Symbolem tej brutalności i wymuszania uległości jest litewski giermek, który zamarzł na odprawie. 

W wierszu „Do przyjaciół Moskali” podmiot liryczny (którego w tym przypadku można utożsamiać z Adamem Mickiewiczem, który wiersz dedykuje dekabrystom) wyraża współczucie dla Rosjan, których władcą jest taki tyran jak car. Podmiot liryczny podkreśla, że w Rosji mieszka wielu zaangażowanych patriotów, którzy podobnie jak Polacy chcą walczyć z carem. Utwór ma więc bardzo silną antycarską, ale nie antyrosyjską wymowę. Domaga się kary dla tych, który doprowadzili do śmierci dekabrystów. Pokazuje jak wielu Rosjan jest udręczonych przez cara nie mniej niż Polacy. Mówi się tutaj o Rosjanach jako prawych, uczciwych, zdeterminowanych w obronie własnej ojczyzny.

Potrzebujesz pomocy?

Romantyzm (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.