Dziady cz. III

Adam Mickiewicz

Geneza utworu i gatunek

Adam Mickiewicz „Dziady cz. III” pisze wiosną 1832 roku, a więc już po upadku powstania listopadowego, w którym poeta ostatecznie nie wziął udziału. Różne są koncepcje tłumaczące ten fragment jego życia: niektórzy twierdzą, że nie zdążył dotrzeć do Polski na czas, bo był w Rzymie i wiadomość o powstaniu dotarła do niego zbyt późno, inni wskazują, że w Poznaniu zatrzymała go kochanka, jeszcze inni – że po prostu Mickiewicz do powstania stosunek miał ambiwalentny. Zmienia się on dopiero już po upadku powstania w 1831 roku, kiedy to poeta uświadamia sobie, jak bardzo formacyjny, jednoczący potencjał miał ten zryw. Kiedy okazuje się, że Rosja robi wszystko, aby przekonać opinię międzynarodową, że zryw Polaków był złamaniem konstytucji i prawa, kiedy papież Grzegorz XVI w encyklice „Cum primum” potępia Polaków za powstanie, powstaje silny front autorów, intelektualistów, którzy chcą pokazać, że to car i jego poplecznicy jako pierwsi złamali konstytucję, nękali Polaków, stosowali surowe represje nawet wobec dzieci i młodzieży, sporą część z nich zsyłając także na Syberię. Jedną z pierwszych broszur tak naświetlającą sprawę była broszura Lelewela „Nowosilcow w Wilnie” z 1831 roku, w której to autor opisał procesy Filomatów i Filaretów. Mickiewicz „Dziadami cz. III” włącza się w ten ruch, osnuwając fabułę dramatu właśnie na brutalnej napaści senatora Mikołaja Nowosilcowa na młodzież wileńską. 

Fabuła „Dziadów cz. III” Adama Mickiewicza odsyła bowiem do realnego wydarzenia, jakim były procesy dzieci i młodzieży w Wilnie między 1823 a 1824 rokiem. Wszystko rozpoczęło się 3 maja 1823 roku, kiedy to uczeń gimnazjum w Wilnie, Michał Plater napisał na szkolnej tablicy „Vivat Konstytucja 3 maja”. To wydarzenie dało pretekst, stacjonującemu już wtedy w Wilnie komisarzowi cara Aleksandra I – Mikołajowi Nowosilcowowi do wszczęcia śledztwa przeciwko młodzieży wileńskiej. Celem śledztwa było odkrycie spisku przeciwko Rosji i samemu carowi. Nowosilcow dążył za wszelką cenę do oskarżenia wileńskiej młodzieży o działanie na szkodę caratu. Podczas śledztwa odkryto istnienie Towarzystwa Filomatów (działającego od 1817 roku) i Filaretów (od 1819), tyle tylko, że oba towarzystwa nie istniały już w 1823 roku. Wszystkie zakończyły działalność w 1822 roku, kiedy zdano sobie sprawę, że organizacja tajna, mimo że nie konspiracyjna, może bardzo zaszkodzić jej członkom. Filomaci i Filareci nigdy nie mieli zresztą ambicji rewolucyjnych. Były to towarzystwa młodzieżowe, skupione na samorozwoju, edukacji, przyjaźniach i rozrywkach, a nie budowaniu spisku antycarskiego. Niestety Nowosilcow widział to zupełnie inaczej i w wyniku śledztwa sporo członków towarzystw zostało zesłanych na Sybir, młodzież otrzymała także wilcze bilety ze szkół i uczelni. 

Adam Mickiewicz był jednym z założycieli Filomatów. Wielu członków obu organizacji było jego przyjaciółmi. Wskazuje także na to dedykacja „Dziadów cz. III”, które poświęcił on:

  • Janowi Sobolewskiemu, nauczycielowi ze Żmudzi, który został siłą wcielony do carskiego korpusu inżynierów, zmarł kilka lat później w Archangielsku, 
  • Cyprianowi Daszkiewiczowi, filarecie, prawnikowi, historykowi, którego Mickiewicz poznał już w Moskwie, gdzie filareta w końcu zmarł,
  • Feliksowi Kołakowskiemu – filomacie i filarecie, studentowi orientalistyki, który po zsyłce zmarł w Petersburgu. 

Mickiewicz był przekonany, że wymieni zginęli, poświęcając swe życie ojczyźnie. Sam Mickiewicz także został skazany za udział w Towarzystwie Filomatów w 1824 roku. Zsyłka nie była nawet określona czasowo. Mickiewicz wyruszył do Rosji 24 października 1824 roku. Jego zsyłka, ponieważ szybko znalazł on porozumienie z antycarskimi elitami intelektualnymi w Rosji, wyglądała jednak zupełnie inaczej.

„Dziady cz. III” uznaje się za jeden z najważniejszych przykładów gatunku dramatu romantycznego, a więc formy scenicznej, widowiskowej, która zrywa jednak programowo z ograniczeniami narzuconymi na tragedię przez poetyki klasyczne (wywodzone z „Poetyki” Arystotelesa), a później bardzo mocno usankcjonowane przez poetykę dramatów klasycznych XVIII wieku. Warto jednak pamiętać, że między klasycznymi tragediami a dramatem romantycznym są jeszcze Szekspir i Calderon, którzy z formą tragedii i komedii mocno eksperymentowali i dla romantyków ich twórczość stanowiła ważny punkt odniesienia. 

Najważniejsze cechy dramatu romantycznego (w opozycji przede wszystkim do klasycznej tragedii) to:

  • złamanie zasady trzech jedności (czasu, miejsca, akcji): wydarzenia rozgrywają się dłuższej perspektywie czasowej, między kolejnymi scenami pojawiają się spore przerwy, zmienia się miejsce akcji, a kolejne wydarzenia nie są połączone zawsze w ciąg przyczynowo-skutkowy. 
  • złamanie zasady decorum: wysokie przeplata się tutaj z niskim; rozmowom o aresztowaniach i przesłuchaniach towarzyszy młodzieńcza libacja, rozmowa Nowosilcowa o losie więźniów przeplatana jest odniesieniami do balu, komentarzami dotyczącymi kobiet itd.
  • pojawiają się sceny zbiorowe (których nie było w teatrze antycznym, ograniczającym obecność aktorów do 3 osób na scenie)
  • nastrój utworu nie jest wyłącznie podniosły, powaga miesza się tutaj z groteską, ironią.
  • bohater tragiczny sprawia wrażenie wyłączonego ze świata, osamotnionego, toczącego walkę wyłącznie na własnych zasadach; w przypadku Konrada trudno jest nawet ustalić jego status ontologiczny (nie wiemy, czy jest on żywy, czy martwy, czy jest duchem, czy realnym więźniem). 
  • przeciwnikiem bohatera tragicznego nie jest już bliżej niezidentyfikowane fatum – tutaj walka toczy się z Bogiem i carem; obciążona jest ona jednak podobnymi wadami bohatera jak te, które posiadał bohater antyczny (duma, pycha, zbłądzenie, nieumiejętność rozpoznania własnej pozycji)
  • a scenie pojawiają się postaci nienależące do świata ziemskiego: w „Dziadach cz. III” są to przede wszystkim aniołowie i diabły (w innych dramatach często wiedźmy i inne stworzenia; tego typu postaci co do zasady w teatrze antycznym się nie pojawiały).

Potrzebujesz pomocy?

Romantyzm (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.