Dziady cz. III - pojęcie mesjanizmu i prometeizmu
Mesjanizm to koncepcja zakładająca nadejście osoby lub grupy, która wyzwoli świat od zła przez swoje poświęcenie i cierpienie. Koncepcja ta wywodzi się z Biblii i jest oczywiście związana z postacią mesjasza, kolejne wcielenie Jezusa, który jest wzorem męczennika oddającego życie za zbawienie ludzkości. W XIX wieku wielu Polaków uznawało, że Polska będzie takim męczennikiem świata, który odkupi grzechy Europy. Myślenie to spopularyzował Andrzej Towiański. W „Dziadach cz. III” pojawia się ono przede wszystkim w widzeniu księdza Piotra, gdzie Naród jest wprost porównywany do ukrzyżowanego Chrystusa.
Z kolei prometeizm to koncepcja etyczna, w której jednostka decyduje się poświęcić dla dobra ogółu, najczęściej jednak wiąże się to z buntem wobec Boga. Pierwowzorem takiej postawy był Prometeusz, który mimo zakazu Zeusa przyniósł ludziom ogień, za co został przez bogów skazany na okrutne męki. Postawie prometejskiej najbliższy w „Dziadach cz. III” jest Konrad w Wielkiej Improwizacji, kiedy prezentuje się jako przewodnik narodu, cierpiący za niego, ale i dyskutujący z Bogiem, rzucający mu wyzwanie.