Dziady cz. III

Adam Mickiewicz

Pojęcie mesjanizmu i prometeizmu

Mesjanizm to koncepcja zakładająca nadejście osoby lub grupy, która wyzwoli świat od zła przez swoje poświęcenie i cierpienie. Koncepcja ta wywodzi się z Biblii i jest oczywiście związana z postacią mesjasza, kolejne wcielenie Jezusa, który jest wzorem męczennika oddającego życie za zbawienie ludzkości. W XIX wieku wielu Polaków uznawało, że Polska będzie takim męczennikiem świata, który odkupi grzechy Europy. Myślenie to spopularyzował Andrzej Towiański. W „Dziadach cz. III” pojawia się ono przede wszystkim w widzeniu księdza Piotra, gdzie Naród jest wprost porównywany do ukrzyżowanego Chrystusa. 

Z kolei prometeizm to koncepcja etyczna, w której jednostka decyduje się poświęcić dla dobra ogółu, najczęściej jednak wiąże się to z buntem wobec Boga. Pierwowzorem takiej postawy był Prometeusz, który mimo zakazu Zeusa przyniósł ludziom ogień, za co został przez bogów skazany na okrutne męki. Postawie prometejskiej najbliższy w „Dziadach cz. III” jest Konrad w Wielkiej Improwizacji, kiedy prezentuje się jako przewodnik narodu, cierpiący za niego, ale i dyskutujący z Bogiem, rzucający mu wyzwanie.

Potrzebujesz pomocy?

Romantyzm (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.