1. Epoka Młodej Polski: lata 1890 - 1919.

2. Nazwa: Młoda Polska, inaczej modernizm, także neoromantyzm. Tytuł "Młoda Polska" odnosi się do cyklu artykułów autorstwa Artura Górskiego, które ukazały się w wydawanym w Krakowie piśmie "Życie" (był to manifest młodego pokolenia twórców).

3. Światopoglądowe założenia epoki: skrajnie pesymistyczne, wiązały się z przeświadczeniem o kryzysie wartości oraz z rozczarowaniem względem programowych założeń epoki romantyzmu (bohaterska walka narodowowyzwoleńcza) i pozytywizmu (praca).

4. Ośrodki rozwoju literackiego - przede wszystkim Galicja oraz Kraków (jako najważniejsze miasto) stają się głównymi ośrodkami rozwoju nie tylko literatury, ale całej sztuki młodopolskiej.

5. Sytuacja człowieka końca XIX wieku:

* Poczucie zagrożenia człowieka jako jednostki.

* Rosnący wyż demograficzny.

* Produkcja oraz informacja rozwijające się na dużą skalę.

* Społeczne antagonizmy.

* Rozwój imperializmu.

* Technicyzacja codziennego życia.

* Powstawanie dużych skupisk ludzi.

* Malejąca poczucie bezpieczeństwa i stabilizacja, przeświadczenie o zbliżającej się katastrofie ówczesnej cywilizacji.

6. Filozofia epoki:

* Artur Schopenhauer - ludzkie życie jest pozbawione nadziei; człowiek kieruje się ślepymi popędami, a ich działanie nie podlega konkretnym celom i powoduje u człowieka rosnące poczucie niezadowolenia i niezaspokojenia; istotą ludzkiej egzystencji jest nieustanne cierpienie, świat jawi się jako piekło, nie można osiągnąć szczęścia, dlatego trzeba odizolować się od społeczeństwa, zaniechać wszelkich działań; jedynie filozofia, religia i sztuka pozwalają oddać się kontemplacji i przynoszą ukojenie ludzkiego cierpienia charakterystycznego dla ówczesnej epoki.

* Friedrich Nietzsche - kult nadczłowieka - wyjątkowo silnej i wybitnej jednostki, która wyróżnia się z tłumu przeciętnych obywateli (był to przede wszystkim atak na mieszczańską społeczność), ma ona przyczynić się do odrodzenia społeczeństwa; kult życia i siły, biologicznej tężyzny, przekonanie o wartości życia w pełni, którego nie krępują żadne normy.

7. Młodopolskie -IZMY:

* Realizm,

* Naturalizm,

* Katastrofizm - przeświadczenie o zbliżającym się końcu świata,

* Dekadentyzm - wszechogarniający nastrój smutku i ciągłego przygnębienia, melancholii, znudzenia, apatii, ogólnego zniechęcenia i charakterystyczna postawa pasywna; narastające poczucie zagrożenia, przekonanie, że cała ludzkość znalazła się w kluczowym momencie historycznym,

* Fin de siecle - czyli (z francuskiego) koniec wieku, określenie stosowane wymiennie z terminem dekadentyzm, choć pozbawionego jego skrajnie ujemnego znaczenia,

* Nihilizm - postawa skrajnego pesymizmu, "nic" staje się wartością,

* Modernizm - termin określa kategorię nowoczesności w każdej dziedzinie ludzkiej działalności,

* Neoromantyzm - nawiązania do wcześniejszej epoki romantyzmu: szczególnie ważna rola sztuki i artysty, zwrot ku historii, orientalizmowi, liryce jako szczególnie uprzywilejowanemu rodzajowi literackiemu,

* Mistycyzm - wiara w tajemną płaszczyznę wszystkich zjawisk, przeświadczenie o możliwości pozazmysłowej więzi człowieka z Bogiem,

* Impresjonizm - (od impressio) czyli wrażenie:

A) metoda twórcza, która polegała na utrwalaniu przelotnych, indywidualnych i niedefiniowalnych stanów psychicznych; był to zapis tego, co artysta doznawał albo obserwował w konkretnej chwili,

B) korzystanie z efektów malarskich - stosowanie pastelowych barw oraz świetlnych refleksów,

* Ekspresjonizm:

A) dynamiczne przedstawianie emocji, stanów i przeżyć psychicznych, wizji człowieka,

B) sięganie po kontrowersyjne tematy,

* Symbolizm - kierunek artystyczno-literacki, który opierał się na przedstawianiu myśli za pomocą symbolu, czyli znaku posiadającego dwa znaczenia: realne i ukryte; symbol starał się wyrazić niewyrażalne; symbol mógł być interpretowany różnorodnie ze względu na odwoływanie się do ukrytych treści.

8. Twórcy modernizmu:

LITERATURA:

* Francja: Guy de Maupassant

* Anglia: Joseph Conrad, Oscar Wilde

* Rosja: Antoni Czechow, Fiodor Dostojewski, Lew Tołstoj

* Skandynawia: Henryk Ibsen

MALARSTWO:

* Impresjoniści: Claude Monet, Edgar Degas, August Renoir, Leon Wyczółkowski, Józef Pandziewicz,.

* Ekspresjoniści: Vincent van Gogh, Edvard Munch.

* Symboliści: Józef Mehoffer, Jacek Malczewski, Witold Wojkiewicz, Stanisław Wyspiański.

MUZYKA: Claude Debussy, Maurice Ravel, Mieczysław Kozłowicz.

9. Utwory poetów modernistycznych - Ch. Baudelaire:

"Padlina" - wiersz z tomiku "Kwiaty zła"; szokowanie czytelnika naturalistycznym opisem ludzkich zwłok, które ulegają rozkładowi; podmiot rejestruje wrażenia wzrokowe, słuchowe i zapachowe; sięgnięcie po mało poetycką tematykę; egzystencjalne refleksje - człowiek nieustannie zmierza w stronę śmierci, brzydota jest doświadczeniem codziennym, podlegamy prawom natury.

"Spleen II" - liczne odwołania do założeń filozoficznych Schopenhauera - podmiot liryczny jest osamotniony, osaczony, przygnębiony, przestraszony, towarzyszą mu przerażające wizje.

"Oddźwięki" - nawiązanie do romantyzmu poprzez wykorzystanie tematu natury; przeświadczenie, że przyroda pełna jest tajemnic (mistycyzm); wykorzystanie synestezji - środka artystycznego, który polega na przypisywaniu doświadczeń jednego zmysłu pozostałym zmysłom.

10. "Deszcz jesienny" Leopolda Staffa - typowa postawa dekadencka.

Stale powtarzający się refren ma pogłębia atmosferę smutku, przygnębienia i melancholii. Kolejne trzy strofy zawierają poetyckie obrazy, które pomagają w analizie stanu psychicznego podmiotu lirycznego:

Światło, którego w istocie nie ma:

- brak życiowego celu, tułaczka, bezkres,

- pesymistyczny motyw grobu,

- uczucie wszechogarniającej rozpaczy (personifikacja tego zjawiska - "rozpacz płacze")

Samotność, śmierć i ludzkie nieszczęścia, wybrana przez człowieka postawa dekadencka, odizolowanie od społeczeństwa.

Użyta metafora - ogród jako ludzkie życie, w którym dominuje zło. Duża ilość zła na świecie powoduje rozpacz i przerażenie nawet diabła ("płacze szatan").

11. Motyw poety - artysty:

W romantyzmie:

poeta był wieszczem i prorokiem, osamotnionym indywidualistą, który stawał ponad światem, pełnił rolę narodowego przywódcy, nawoływał do działania.

W Młodej Polsce:

artyści oraz cyganeria artystyczna tworzyli zwartą, ale hermetyczną grupę, dzięki nastawieniu ich samych byli wyizolowani ze społeczeństwa, cechował ich skrajnie negatywny stosunek wobec mieszczan, których nazywali kołtunami lub filistrami.

Utwory:

Ch. Baudelaire "Albatros" - artyście jako osoby ponadprzeciętne, mają duże mniemanie o sobie, rozpiera ich duma i pycha, z pogardą odnoszą się do społeczeństwa, czują się niezrozumiani przez odbiorców, typowa alienacja artystów w społeczeństwie; wyśmiewany albatros jest symbolem poety wyobcowanego ze społeczeństwa.

Kazimierz Przerwa Tetmajer "Evviva l'arte" - zestawienie z królami i z Bogiem, poczucie dumy; apoteoza kultu sztuki; nihilizm i dekadencja (hasło: sztuka dla sztuki); pogarda i lekceważenie mieszczan, negacja materializmu; symbol: orzeł z połamanymi skrzydłami.

12. Poetycka twórczość Kazimierza Przerwy-Tetmajera.

"Koniec wieku XIX" - manifest dekadentów, nawiązania do założeń filozoficznych Schopenhauera.

Zgodnie z teorią Schopenhauera można przezwyciężyć tragizm ludzkiego życia na kilka sposobów:

  • dzięki sztuce, w tym "sztuce dla sztuki" - "Evviva l'arte";
  • dzięki religii, a przede wszystkim zaczerpniętej z religii wschodnich nirwanie, która polega na całkowitym oderwaniu się od nieprzyjaznej rzeczywistości, do której dochodzi się dzięki medytacji lub użyciu środków odurzających - "Hymn do Nirwany" - utwór ma charakter litanii do nirwany, wyraża chęć oderwania się od szarego życia pełnego zła, cierpienia i rozpaczy, uwidacznia się kryzys wartości i wiary.
  • dzięki tatrzańskiej przyrodzie: liryki tatrzańskie tworzy zbiór wierszy opiewających piękno górskiej przyrody: "Widok ze Świnicy do Doliny Wierchcichej" - spojrzenie na naturę okiem impresjonisty, na co wskazują zastosowana kolorystyka i światłocienie: "srebrotęczowy sznur", "potok skrzy się i mieni", "mgła złocista"; przyroda jest upersonifikowana: "skały zasnęły", "las drzemie"; występuje synestezja: "srebrnokryształowa cisza" oraz elementy typowe dla dekadentyzmu; "Melodia mgieł nocnych" - impresjonistyczny obraz ulotnych mgieł górskich.

13. Obraz kujawskiej wsi w cyklu sonetów Jana Kasprowicza "Z chałupy":

Historia sonetu jako gatunku literatury polskiej:

* Mikołaj Sęp Szarzyński (barok),

* Jan Andrzej Morsztyn (barok),

* Adam Mickiewicz (romantyzm).

Tematyka sonetów: Bóg, miłość, przyroda;

Utwór o charakterystycznej budowie: 14-wersowy, dwie 4-wersowe strofy opisowe i dwie 3-wersowe strofy refleksyjne.

Dla sonetów charakterystyczna była zasada decorum, czyli dostosowania formy utworu do jego treści, jednakże w cyklu Kasprowicza ta zasada jest złamana: występuje kontrast między "niską" treścią a "wysoką" formą.

Wykorzystane techniki artystyczne:

* realizm - przestawienie sytuacji ekonomiczno-społecznej wsi polskiej z przełomu XIX i XX wieku;

* naturalizm - pokazanie negatywnych elementów życia na wsi, co łączy się z młodopolskim pesymizmem, a nawet dekadentyzmem - życie chłopów jest niezwykle trudne - brak realnych efektów głoszonego w pozytywizmie hasła pracy u podstaw.

Tematyka cyklu "Z chałupy" jest bliższa pozytywistycznym opowiadaniom i nowelom niż poezji.

14. Katastrofizmekspresjonizm hymnu Jana Kasprowicza "Dies irae":

Hymn - to utwór liryczny sławiący bóstwo przy użyciu podniosłego stylu. Od romantyzmu zatracił się religijny charakter hymnów, poeci zaczęli sięgać na przykład po zagadnienia egzystencjalne. W hymnach zaczęto wychwalać idee, wartości, sławne postaci i ich dokonania.

"Hymny" Jana Kasprowicza (1902) to cykl wierszy, w której występuje silne nawiązanie do apokalipsy św. Jana. Apokaliptyczna wizja końca świata: oznajmiające wydarzenie odgłosy trąb, trzęsienia ziemi, rzeki spływające krwią, mgły, ciemności, zimno, widok walących się skał i niebios, giną rośliny i zwierzęta, wychodzą węże, pijawki, jaszczurki, objawiają się tajemnicze zjawiska (ogień krzepnie), pojawiają się pioruny, nagle wyrastają cmentarze.

Opis zachowania ludzi w chwili sądu ostatecznego: zmarli powstają, większość odczuwa poczucie winy, przeklinają i bluźnią, płaczą i jęczą, dyszą; pojawia się też rozpacz albo szaleńczy śmiech, który wskazuje na obłęd; ludzie odczuwają cierpienie, ale niektórzy oddają się rozpuście i orgiom, zaczynają walczyć ze sobą nawzajem, pojawia się żądza krwi i niskie instynkty.

Podmiot liryczny: wygłasza swe kwestie w imieniu całej zbiorowości ludzkiej, czuje na sobie grzech pierworodny, oskarża Boga o brak miłosierdzia w stosunku do grzeszników, początkowo prosi o Jego litość, a potem bluźni przeciwko Niemu (postawa prometejska), na końcu pojawia się poważny zarzut przeciwko Bogu, że na Nim spoczywa odpowiedzialność za całe zło na świecie.

Obraz Boga: jest bezlitosny i okrutny, Jego rola zamiast sprawiedliwego sędziego oznacza kata (jest surowy, zarzuca wykonywanie wyroków); sąd Boży nie jest litościwy w stosunku od ludzi, Bóg jest przerażający i bezwzględny, jest ukazany jako przyczyna całego zła.

Katastrofizm: apokaliptyczny obraz zagłady świata i ludzkości; zło na świecie jako wynik Bożej działalności.

15. Poezja Leopolda Staffa:

"Deszcz jesienny" - manifest dekadentów, odwołanie do filozofii Schopenhauera.

"Kowal" - nawiązanie do założeń filozoficznych Nietzschego; metaforyczno-symboliczna wizja pracy nad doskonaleniem własnego charakteru i osobowości; kult silnej jednostki: "Serce hartowne, mężne, dumne, silne"; przezwyciężenie dekadentyzmu: "Bo lepiej giń, zmiażdżone cyklopim razem,/ Niżbyś miało własną słabością przeklęte,/ Rysą chorej niemocy skażone, pęknięte".

"Przedśpiew" - nawiązanie do humanizmu renesansowego; zdobywanie doświadczenia życiowego poprzez przeplatające się bolesne i radosne doświadczenia.; całkowite pogodzenie się z całym światem; niezachwiana wiara w człowieka: "Żyłem i z rzeczy ludzkich nic nie jest mi obce."

16. Literacka synteza poezji modernistycznej:

dekadentyzm:

"Deszcz jesienny" Staffa - dekadenckie wyznanie podmiotu lirycznego

"Krzak dzikiej róży" Kasprowicza - pomimo zetknięcia z naturą podmiot liryczny doznaje melancholii i smutku

"Evviva l'arte" Tetmajera - symbol orła z połamanymi skrzydłami

"Albatros" Baudelaire'a - symbolika albatrosa

"Dies Irae" Kasprowicza - motyw szatana i Ewy

impresjonizm:

tatrzańskie wiersze Tetmajera i Kasprowicza

ekspresjonizm:

"Dies Irae" Kasprowicza - wyrażanie negatywnych emocji i uczuć względem Boga

"Krzak dzikiej róży" Kasprowicza - ekspresja wyrażająca się w kolorystyce

mistycyzm:

"Krzak dzikiej róży" Kasprowicza - mistyczny kontakt człowieka z przyrodą.

"Spleen II" Baudelaire'a

realizm:

"Sonety z chałupy" Kasprowicza - obraz polskiej wsi

naturalizm:

"Padlina" Baudelaire'a - opis zwłok ulegających rozkładowi

nihilizm:

"Dies Irae" Kasprowicza - po zagładzie świata niczego nie będzie

17. Dramat i teatr młodopolski:

W epoce Młodej Polski charakterystyczne są dwie tendencje:

* Dramat naturalistyczny, który reprezentuje Gabriela Zapolska ukazująca w utworach zachłanność ludzi, nieustępliwą walkę o byt, klęskę wrażliwych jednostek, krytykuje dwulicową moralność mieszczan i ośmiesza odrażające wady swoich bohaterów albo całych grup polskiego społeczeństwa. Utwory: "Moralność pani Dulskiej", "Żabusia", "Ich czworo".

* Dramat symboliczny tworzony przez Stanisława Wyspiańskiego; w dramacie symbolicznym relacje między obiektywną rzeczywistością a tą przedstawioną w utworze nie polegają na zasadzie naśladownictwa i odwzorowania, a fabuła i postaci służą uniwersalnym odniesieniom.

W epoce ważną rolę odgrywały dwie teoretyczne koncepcje teatru:

* Idea teatru monumentalnego (ogromnego) o tematyce narodowej, która zakładała charakterystyczny repertuar (przede wszystkim dramaty polskiego romantyzmu i klasykę światową) i inscenizacje (realizacja dramatu miała się odbywać w inscenizacjach reżysersko i scenograficznie nowoczesnych).

* Idea teatru jako autonomicznej sztuki, która nie musi przekazywać tekstu dramatycznego, ale tworzyć swoistą estetyczną rzeczywistość z elementów sztuki słownej, muzyki, śpiewu, plastyki, światła, tańca, rzemiosła reżyserskiego i aktorskiego.