Jarosław Iwaszkiewicz

Opowiadania - problematyka

„Kochankowie z Marony”  

Opowiadanie podejmuje przede wszystkim problem samotności i niespełnienia emocjonalnego w realiach powojennej prowincji. Ola Czekaj, nauczycielka żyjąca w odosobnieniu, reprezentuje wewnętrzne rozdarcie między pragnieniem miłości a wpojonym poczuciem obowiązku i moralności. Z kolei Janek, pacjent sanatorium, uosabia niemożność akceptacji swojej słabości i choroby, co prowadzi go do agresji i izolacji. Ich spotkanie odsłania trudność komunikacji i porozumienia między ludźmi, nawet gdy łączy ich głębokie pragnienie bliskości. 

Ważny jest także problem cielesności i erotyzmu, obecny w niedopowiedzianych napięciach między bohaterami, w zmysłowym języku opisu krajobrazu i gestów. Tło sanatorium przypomina o kruchości życia i wszechobecnej chorobie, przez co nawet zalążki uczucia wydają się skazane na porażkę. 

Opowiadanie stawia również pytanie o możliwość autentycznego życia w świecie konwencji, biedy i społecznych ról. Odpowiedź wydaje się gorzka: bohaterowie pozostają uwikłani w samotność, a ich relacje rozgrywają się na marginesie spełnienia. 

„Tatarak”  

„Tatarak” jest opowiadaniem o żalu po stracie, przemijaniu i traumie, która nigdy nie zostaje naprawdę przepracowana. Główną problematyką utworu jest wewnętrzne cierpienie skrywane pod codzienną rutyną – symbolizowane przez postać pani Marty, która żyje w cieniu śmierci dwóch synów. Jej emocjonalne przebudzenie następuje po znalezieniu ciała utopionego chłopaka, co staje się symbolicznym momentem spotkania z dawnym bólem. 

Narrator, pisarz również nosi w sobie ślad traumatycznej straty (utopiony przyjaciel z dzieciństwa), przez co opowiadanie staje się refleksją o uniwersalności bólu i śmierci, a zarazem o niemożności ucieczki od przeszłości. Tatarak, roślina o podwójnym zapachu, staje się symbolem pamięci, utraty i niepokojącego piękna śmierci. 

Utwór porusza także problem samotności w relacjach międzyludzkich, choć narrator i Marta przyjaźnią się od lat, ich więź jest chłodna, nieprzekraczająca emocjonalnych granic, co podkreśla, że ludzie często dzielą los obok siebie, ale nie razem. 

„Panny z Wilka”  

Opowiadanie to refleksja nad przemijaniem, pamięcią i konfrontacją z utraconą młodością. Wiktor Ruben, zmęczony i pogrążony w żalu po śmierci przyjaciela, wraca do Wilka, by odnaleźć dawny czas i dawne emocje. Jednak spotkanie z siostrami Kaweckimi uświadamia mu, że nic nie jest już takie, jak było. Kobiety się zmieniły, a on sam nie potrafi już naprawdę czuć ani kochać. 

Kluczowy problem to niemożność powrotu do przeszłości: młodzieńcze zauroczenia, niedopowiedziane uczucia, romantyczne gesty z dawnych lat teraz wydają się pozbawione znaczenia, a nawet lekko żenujące. Wiktor dostrzega, że jego życie pozostało puste, a wspomnienia, choć piękne – nie niosą ukojenia. 

Opowiadanie porusza też temat kobiecości w różnych odsłonach. Każda z sióstr reprezentuje inny typ kobiety, inny sposób na życie. W relacjach z nimi Wiktor odkrywa, jak mało rozumiał kobiety, a jego dawne wyobrażenia o nich były powierzchowne i egoistyczne. 

„Panny z Wilka” ukazują również samotność jako stan egzystencjalny. Mimo prób zbliżenia się do ludzi bohater pozostaje wewnętrznie odizolowany, niezdolny do prawdziwej więzi. 

Potrzebujesz pomocy?

XX-lecie (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.