Jan Parandowski

Mity – najważniejsze informacje

Mit grecki, rzymski, słowiański czy nordycki – nie ma to znaczenia, ponieważ jego definicja jest uniwersalna, choć niełatwa. Posłużymy się zatem definicją mitu i mitologii stworzonej przez rumuńskiego badacza religii. Miracea Eliade w książce „Aspekty mitu” zwraca uwagę, że „mit jest niezwykle złożonym zjawiskiem kulturowym, można go analizować i interpretować w wielu uzupełniających się perspektywach”. Dalej autor próbuje zdefiniować mit. Według niego „mit opowiada, w jaki sposób, za sprawą dokonań Istot Nadnaturalnych, zaistniała nasza [...] rzeczywistość globalna – kosmos, bądź tylko pewien jej fragment: wyspa, gatunek rośliny, ludzkie zachowania, instytucja. Tak więc zawsze jest to opowieść o „stworzeniu", relacja o tym, jak coś powstało, zaczęło być [...] Bohaterowie mitów to Istoty Nadnaturalne. Znane są one przede wszystkim za sprawą tego, co uczyniły w magicznym czasie „początków". Mity ujawniają ich twórczą działalność í pouczają o świętości (lub po prostu „nadnaturalności") tego, co jest jej rezultatem. W sumie mity opisują różnorodne i czasem dramatyczne wtargnięcia sfery sacrum (lub „nad-naturalności") w obręb świata. To na tym wtargnięciu ufundowany jest świat i właśnie za jego sprawą jest on taki, jakim dziś go widzimy”. Możemy zatem powiedzieć, że mit to opowieść, która może porządkować i wyjaśniać wierzenia danej kultury. Jan Parandowski we wstępie do Mitologii zaznacza, że mitologia to zbiór baśni o bogach i bohaterach.

Zarówno mitologia grecka, jak i rzymska odzwierciedla zatem wierzenia ludów starożytnych. Mity pełniły funkcje:

  • poznawczą – wyjaśniały najróżniejsze zjawiska,
  • światopoglądową – stanowiły podstawę wskazywania wzorów zachowań,
  • sakralną – związaną z hierarchizacją bóstw oraz z ich kultem
  • dydaktyczną — objaśniały świat i jego zawiłości, a także prezentowały postawy człowieka wobec różnych sytuacji życiowych.

Mity są zatem dowodem na to, że starożytni próbowali wyjaśnić i zrozumieć wszystko, co ich otaczało, a także to, skąd się wzięli i jak powstał świat. Mity mają formę opowieści, a ich bohaterami są istoty nadprzyrodzone (giganci i bogowie), którzy rządzą na niebie, Gaja, a także bóg Olimpu – Zeus), ziemi (Uranos), morzu (grecki bóg mórz – Posejdon) i w podziemiach (bóg podziemi – Hades). Co ważne, giganci i bogowie zachowywali się, jak ludzie i w większości przypadków byli nieśmiertelni (wyjątek stanowił np. Achilles (półbóg), którego czułym punktem była pięta). Bogowie  zostali obdarzeni ludzkimi uczuciami, potrafili kochać, zazdrościć i nienawidzić, ale także wpływać na losy ludzi i się dla nich poświęcać, jak Prometeusz, który podarował człowiekowi ogień. Na przykładzie Prometeusza widać, że bogowie nie byli sobie równi, lecz zhierarchizowani. Kara bogów może dotknąć nie tylko śmiertelników, ale także te bóstwa, które w jakiś sposób sprzeciwiły się Zeusowi i które stoją w hierarchii niżej, jak wspomniany już Prometeusz. Warto wspomnieć, że mity mogły stanowić źródło archetypów, wykorzystywanych później w sztuce (w literaturze, teatrze, filmie, malarstwie). Archetyp to pierwowzór, pierwotny wzorzec zachowań, utrwalony w danej społeczności. Przykładem archetypu jest choćby mit o Narcyzie i sam Narcyz.

Najważniejsze mity, zarówno greckie, jak i rzymskie, można podzielić na cztery grupy:

  • mity kosmogoniczne
  • mity teogoniczne,
  • mity antropogeniczne,
  • mity genealogiczne.

Mity kosmogoniczne

Mity kosmogoniczne to opowieści o narodzinach świata. Według mitologii greckiej początek świata miał swoje źródło w Chaosie, z którego wyłonili się Ziemia (Gaja) oraz Niebo – Uranos.

Mity teogoniczne

Mity teogoniczne to mity, które wyjaśniają, skąd wzięli się bogowie. Warto zauważyć, że mit o powstaniu świata, to również mit teogoniczny, ponieważ dowiadujemy się z niego, skąd wzięli się pierwsi bogowie, którzy dali początek gigantom (tytanom oraz cyklopom), a także pokoleniom bogów olimpijskich.

Mity antropogeniczne

Mity antropogeniczne tłumaczą, jak narodził się człowiek. Jedna z najpopularniejszych wersji greckiego mitu mówi o tym, że to Prometeusz, jeden z tytanów, ulepił człowieka z gliny i łez. Dusze dał mu z ognia niebiańskiego. 

Mity genealogiczne

Mity genealogiczne wyjaśniają powiązania między bogami, a także opowiadają historie wielkich rodów, takich jak na przykład rodzina Labdakidów.

Potrzebujesz pomocy?

Antyk i Biblia (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.