Jan Parandowski

Mit o narodzinach świata

Mit o narodzinach świata – streszczenie szczegółowe

Starożytni Grecy wierzyli, że narodziny świata miały swój początek w Chaosie. Niektórzy utożsamiali go z boską istotą, a inni widzieli w nim „wielką otchłań pełną siły twórczej i boskich nasieni”. Z Chaosu wyłonili się pierwsi bogowie – Uranos (Niebo) oraz Gaja (Ziemia). Z ich związku narodził się wielki ród tytanów, z których najstarszy był Okeanos. Braćmi tytanów byli kiklopowie (cyklopi) i hekatonchejrowie (sturęcy). Uranos uważał swoich synów za szkaradnych lub okrutnych i strącił ich do Tartaru. Jęki nieszczęśników usłyszała Gaja. Znienawidziła Uranosa i zaczęła knuć przeciw niemu z najmłodszym synem – Kronosem, którego ojciec nie zdążył uwięzić. Za namową Gai, Kronos okaleczył Uranosa stalowym sierpem i „strącił go ze świetlistego tronu niebios”. Z krwi Uranosa, która sączyła się z jego ran, zrodziły się Erynie – boginie zemsty. Wraz z bogami powstawał świat, nad którym panował Kronos, władca podejrzliwy i ponury. Jego żoną była Reja. Bóg obawiał się, że z tronu strąci go jego własny syn, co przepowiedział mu Uranos. Z tego powodu zjadał każde powite przez Reję dziecko. Przy szóstym synu, żona jednak oszukała go, podając Kronosowi kamień zawinięty w pieluchy. Nieświadomy Kronos połknął go, sądząc, że to syn. Tymczasem Reja zeszła na ziemię razem z ocalałym synem – Zeusem i ukryła go na Krecie, w grocie idajskiej. Niemowlęciem zaopiekowały się nimfy górskie, a wykarmiła je koza – Amalteja. Kiedy zwierzę złamało sobie róg, Zeus wziął go w boskie ręce i odtąd róg napełniał się wszystkim, czego zapragnął jego posiadacz. Tak powstał róg obfitości – symbol dostatku. Przyszły bóg Olimpu otrzymywał od gołębi ambrozję, a od orła – nektar. Kiedy Zeus dorósł, wyszedł z ukrycia i stanął do walki przeciw ojcu. Wcześniej za radą syna, Reja, podała Kronosowi środek, który wywołał u niego wymioty. Dzięki temu okrutny bóg wypluł rodzeństwo Zeusa Hadesa i Posejdona, Herę, Demeter i Hestię. Nawet po śmierci koza Amalteja zrobiła Zeusowi ostatnią przysługę. Z jej skóry młody bóg zrobił sobie puklerz – egidę, która stała się symbolem ochrony i pomogła Zeusowi zwyciężyć w starciu z Kronosem. Walka ta trwała jednak aż 10 lat. Polem walki były równiny Tesalii. Kronos z tytanami zajął góry Otrys, a Zeus ze swoimi sprzymierzeńcami – śnieżne szczyty Olimpu. Byli to uwolnieni przez niego z Tataru cyklopi i sturęcy olbrzymi. Zeus ciskał w przeciwników piorunami. W końcu Kronos został strącony w otchłań Tartaru tak jak niegdyś jego ojciec. Lud nie wspominał go jednak źle – obchodził nawet święto na jego cześć, zwane Kroniami.

Tak oto zrodzili się bogowie olimpijscy. Spokój jednak nie trwał długo. Olimp, siedziba bogów, została zaatakowana przez gigantów, na których nie działały gromy Zeusa. Giganci ciskali natomiast skały, z których powstały wyspy. Zeus dowiedział się z Księgi Przeznaczenia, że gigantów może pokonać jedynie śmiertelnik. Giganci i bogowie walczyli. Tymczasem Atena sprowadziła Heraklesa (Herkulesa). Wszyscy bogowie olimpijscy zgromadzili się wokół bohatera, a z pomocą przyszedł mu Dionizos razem z satyrami na osłach. Ryk osłów zdezorientował przeciwników, których łatwo było pokonać. Pozostał tylko jeden – Alkioneus, Pierworodny Syn Ziemi, którego Herakles zabił z dala od ojczyzny. Gaja nie mogła wybaczyć bogom olimpijskim, że zabili jej synów – gigantów. Stworzyła Tyfona, potwora, który przypominał człowieka, ale zamiast nóg miał węże. Był opierzony i tak wielki, że rękoma sięgał nieba. Do walki z potworem stanął jedynie Zeus. Pozostali bogowie zmienili się w zwierzęta i uciekli do Egiptu. Bóg Olimpu ranił Tyfona żelaznym sierpem, a krew potwora zalała góry trackie, które odtąd nazywano Hajmos, czyli góry krwi. Na koniec Zeus przywalił Tyfona Sycylią. Kiedy  potworowi udaje się wydostać z tego więzienia, Etna bucha ogniem.

Mit o narodzinach świata – streszczenie krótkie

Z Chaosu wyłonili się pierwsi bogowie: Uranos (Niebo) i Gaja (Ziemia). Z tego związku narodzili się tytani (giganci) i cyklopi, których Uranos strącił do Tartaru. Za namową Gai, ostatni wolny syn – Kronos zabił ojca, a jego ciało strącił do Tartaru. Z krwi Uranosa zrodziły się boginie zemsty – Erynie. Kronos pożerał wszystkie swoje dzieci, by nie odebrały mu władzy. Jego żona, Reja, ocaliła ostatniego syna – Zeusa. Kiedy Zeus dorósł, postanowił zaatakować ojca. Reja za namową syna podała Kronosowi lek, po którym wypluł połknięte rodzeństwo Zeusa. Dwóch braci: Hadesa i Posejdona oraz trzy siostry: Herę, Demeter i Hestię. Tak zrodzili się bogowie olimpijscy, a Zeus strącił ojca do Tartaru. Wkrótce giganci zaatakowali Olimp. Atena sprowadziła śmiertelnika o imieniu Herakles (Herkules), bo tylko on mógł pokonać gigantów razem z Dionizosem. Gaja nie mogła tego wybaczyć olimpijskim bogom i stworzyła Tyfona, potwora, którego pokonał Zeus, a następnie przygniótł go jedną z wysp – Sycylią.

Mit o narodzinach świata – plan wydarzeń

  1. Z Chaosu wyłaniają się pierwsi bogowie – Uranos i Gaja.
  2. Uranos strąca synów do Tartaru.
  3. Kronos pokonuje swojego ojca, Uranosa.
  4. Z krwi Uranosa powstają Erynie – boginie zemsty.
  5. Kronos pożera swoje dzieci.
  6. Reja ukrywa na krycie ostatniego syna – Zeusa.
  7. Kronos wypluwa swoje dzieci.
  8. Zeus pokonuje ojca.
  9. Giganci atakują Olimp.
  10. Atena sprowadza Heraklesa.
  11. Herakles i Dionizos pokonują gigantów.
  12. Gaja tworzy potwora Tyfona.
  13. Zeus pokonuje Tyfona i przygniata go Sycylią.

Mit o narodzinach świata – charakterystyka bohaterów

Chaos – „wielką otchłań pełną siły twórczej i boskich nasieni”, wyłonili się z nich pierwsi bogowie.

Uranos (Niebo) – mąż Gai, strącił swoich synów do Tartaru, pokonany przez ostatniego wolnego syna – Kronosa; z jego ran powstają boginie zemsty – Erynie.

Gaja (Ziemia) – żona Uranosa tak jak on wyłoniła się z Chaosu, matka cyklopów i tytanów, w tym Kronosa, który pokonał ojca i objął po nim władzę; mści się na Zeusie, powołując do życia potwora Tyfona.

Kronos – syn Uranosa i Gai, który zabił własnego ojca; podejrzliwy i okrutny, pożerał własne dzieci, ponieważ klątwa rzucona przez Uranosa miała sprawić, że Kronosa zdetronizuje jeden z jego synów. Okazał się nim Zeus. Kronos jest przedstawiany jako sędziwy mężczyzna z brodą nakryty połą płaszcza.

Reja – żona Kronosa, gdy Kronos strąca ich dzieci do Tartaru, zaczyna mścić się na mężu. Ratuje Zeusa przed śmiercią i za jego namową podaje mężowi środek na wymioty, by wypluł połknięte potomstwo, na jej cześć powstało Metroon; nazywana jest „matką bogów”; przedstawiana jako tęga kobieta na wozie zaprzężonym w lwy; w rękach trzyma klucz oraz wieniec dębowy, a na głowie ma diadem z obronnych wież i bastionów.

Zeus – syn Rei i Kronosa; brat Hadesa i Posejdona, Hery, Demeter i Hestii; pokonał swego ojca oraz potwora Tyfona; dał początek bogom olimpijskim.

Dionizos – pomaga Heraklesowi pokonać gigantów; bóg wina, płodności i dobrej zabawy; ku jego czci starożytni Grecy obchodzili dionizje.

Mit o narodzinach świata – problematyka

Mit o narodzinach świata to zarówno mit kosmogoniczny, jak i mit teogoniczny. Opowiada bowiem zarówno o tym, jak powstał świat, jak i pierwsi bogowie. Jeśli bogów olimpijskich uznamy za ród, opowieść o narodzinach świata możemy potraktować również jako mit genealogiczny. Mit ten pokazuje, że pomimo swoich niezwykłych mocy, bogowie zachowują się, jak ludzie, czyli walczą o władzę, knują oraz nienawidzą. Warto również zwrócić uwagę, że narodziny świata oczyma starożytnych Greków różnią się od wizji biblijnej. Przede wszystkim wskazują na to, że starożytni Grecy wyznawali religię politeistyczną (wierzyli w wielu bogów), podczas gdy Biblia mówi o Jahwe – jedynym Bogu (monoteizm – wiara w jednego Boga).

Potrzebujesz pomocy?

Antyk i Biblia (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.