Sonety do Laury

Francesco Petrarca

Geneza i gatunek utworu

Francesco Petrarca, obok Dantego i Boccaccia, jest jednym z trzech wielkich pisarzy włoskiego Trecenta. Petrarka stworzył sonety, które nie tylko wpłynęły na rozwój gatunku i literatury miłosnej, ale także przyczyniły się do kształtowania humanistycznej wizji świata. Był pierwszym wielkim „uczonym-poetą” epoki, a jego fascynacja antykiem zapoczątkowała odrodzenie klasycznych ideałów w kulturze europejskiej. 

„Sonety do Laury” to potoczne określenie zbioru wierszy Francesco Petrarki, który nosi tytuł „Canzoniere” (wł. Rerum vulgarium fragmenta, czyli „Fragmenty rzeczy pospolitych”). Jest to jeden z najważniejszych zbiorów poezji europejskiej, który ukształtował kanon liryki miłosnej na stulecia. 

Spotkanie z Laurą 

Inspiracją do powstania tego dzieła była miłość Petrarki do tajemniczej Laury. Petrarca spotkał Laurę 6 kwietnia 1327 roku w kościele św. Klary w Awinionie. Była to dla niego miłość od pierwszego wejrzenia, choć nigdy niespełniona. Laura, prawdopodobnie Laura de Noves, była zamężną kobietą, a ich relacja miała charakter platoniczny. Nie wiadomo jednak, czy istniała naprawdę, czy była tylko literacką kreacją idealnej ukochanej. Niemniej Petrarca wyznaczył miłości fundamentalną rolę w swoim życiu.  

Tematyka i kompozycja „Canzoniere” 

Petrarka pracował nad „Canzoniere” przez ponad 40 lat, stale redagując i dopracowując swoje utwory. Zbiór obejmuje 366 utworów, z czego większość stanowią sonety. Podzielony jest na dwie części: 

  1. Rime in vita di Madonna Laura („Wiersze napisane za życia Laury”) – ukazują miłość poety jako pełną tęsknoty i wewnętrznego rozdarcia. Opis Laury podkreśla, że jest piękna, ale nieosiągalna, co sprawia, że Petrarka przeżywa nieustanny konflikt między pożądaniem a cnotliwą miłością. 
  1. Rime in morte di Madonna Laura („Wiersze napisane po śmierci Laury”) – bardziej refleksyjna część, w której miłość ziemska stopniowo przekształca się w duchową, a poeta kieruje swoje myśli ku Bogu. 

Cały zbiór jest wyrazem wewnętrznych zmagań poety, który rozdarty jest między miłością do Laury a pragnieniem wyzwolenia się spod jej uroku i dążeniem do doskonałości duchowej. 

Najważniejszym gatunkiem użytym w „Canzoniere” jest sonet, który Petrarka doprowadził do mistrzostwa i który po nim nazwano sonetem petrarkowskim

Budowa sonetu petrarkowskiego 

Sonet to utwór liryczny, który składa się z 14 wersów podzielonych na: 

  • dwie kwartyny (4-wersowe strofy) – zawierają temat i opis sytuacji lirycznej, często przedstawiają obraz ukochanej, stan ducha poety lub refleksję nad miłością. 
  • dwie tercyny (3-wersowe strofy) – stanowią rozwinięcie i puentę myśli, nierzadko przynoszą zwrot lub refleksję metafizyczną. 

Schemat rymowy: 

  • Kwartyny: ABBA ABBA (rym okalający) 
  • Tercyny: CDE CDE lub CDC DCD 

Styl Petrarki cechuje subtelność, precyzja i muzyczność, a także bogata symbolika i kontrasty (miłość-cierpienie, piękno-przemijalność, ziemskie-duchowe).  

Wpływ „Sonetów do Laury” na poezję europejską: 

  • petrarkizm – styl Petrarki stał się wzorem dla późniejszych poetów, m.in. dla renesansowych poetów włoskich, francuskich i angielskich (np. Szekspira). 
  • idealizacja kobiety – każda analiza sonetu przynosi wizerunek Laury jako kobiety niedostępnej, eterycznej i doskonałej zdominował poezję miłosną na wieki. 
  • refleksja nad miłością i duchowością – Petrarka stworzył model liryki miłosnej, w której uczucie staje się drogą do samopoznania i doskonałości duchowej. 

Potrzebujesz pomocy?

Renesans (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.