Sonety do Laury

Francesco Petrarca

Streszczenie zbioru sonetów do Laury

„Canzoniere” to zbiór 366 wierszy, głównie sonetów, które dzielą się na dwie części: 

  1. Rime in vita di Madonna Laura – utwory napisane za życia Laury. 
  1. Rime in morte di Madonna Laura – utwory napisane po jej śmierci. 

Dzieło jest nie tylko kroniką miłości, ale także metafizyczną podróżą poety od ziemskiego pożądania do duchowego oczyszczenia. Poniżej znajduje się szczegółowe streszczenie obu części. 

Część I: „Wiersze napisane za życia Laury” (Rime in vita di Madonna Laura). Sonety 1–263

W tej części poeta opisuje swoje uczucia wobec Laury, jej piękno, cnotliwość i emocjonalne cierpienie wynikające z niespełnionej miłości. 

1. Początek miłości i zauroczenie 

  • Sonety otwierają się wspomnieniem 6 kwietnia 1327 roku, kiedy poeta po raz pierwszy zobaczył Laurę w kościele w Awinionie. 
  • Opisuje jej niezwykłą urodę: jasne włosy, pełne wdzięku ruchy, spojrzenie pełne cnoty. 
  • Miłość do Laury przychodzi nagle i jest tak intensywna, że poeta od tego momentu nie potrafi przestać myśleć o ukochanej. 

2. Miłość jako źródło cierpienia 

  • Poeta nie może liczyć na wzajemność – Laura jest niedostępna, prawdopodobnie zamężna, a jej cnota sprawia, że dystans między nimi się nie zmniejsza. 
  • Pojawiają się metaforyczne opisy wewnętrznego rozdarcia
  • Miłość jako „słodka trucizna”, która przynosi zarówno ekstazę, jak i ból. 
  • Poeta porównuje się do ptaka w klatce lub żeglarza na wzburzonym morzu. 
  • Laura to „światło”, ale jednocześnie jego cień rzuca cień na jego duszę. 

3. Natura jako odbicie uczuć 

  • Poeta często przebywa w samotności na łonie natury, a otoczenie odzwierciedla jego emocje. 
  • Wiosna przypomina mu o pierwszym spotkaniu z Laurą, jesień i zima to symbole smutku i rozczarowania. 
  • Opisuje, jak drzewa, rzeki i wiatry stają się świadkami jego miłości i bólu. 

4. Konflikt duchowy 

  • Poeta czuje, że jego uczucie nie pozwala mu skupić się na Bogu. 
  • Z jednej strony chce uwolnić się od ziemskiego pragnienia, z drugiej – nie potrafi przestać kochać Laury. 
  • To napięcie między ciałem a duszą, pragnieniem a moralnością, stanie się kluczowe dla całego cyklu. 

5. Przemijanie i lęk przed utratą 

  • Poeta zaczyna dostrzegać upływ czasu i obawia się, że jego uczucie nigdy nie zostanie spełnione. 
  • Jego miłość trwa latami, ale Laura nie zmienia swojego dystansu wobec niego. 
  • Motyw lustra i własnego starzenia się pojawia się w niektórych sonetach. 

Część II: „Wiersze napisane po śmierci Laury” (Rime in morte di Madonna Laura). Sonety 264–366

W tej części poeta przechodzi przemianę – od ziemskiego cierpienia do duchowej akceptacji. 

1. Śmierć Laury i żałoba 

  • Laura umiera (prawdopodobnie w wyniku dżumy w 1348 roku). 
  • Poeta pogrąża się w smutku, ale zauważa, że teraz nie tylko on cierpi – cała przyroda wydaje się płakać po stracie Laury. 
  • Jej śmierć sprawia, że poeta zaczyna myśleć o własnej śmiertelności. 

2. Przemiana uczucia – miłość duchowa 

  • Poeta stopniowo uświadamia sobie, że jego miłość do Laury nie zniknęła, ale zmieniła się w miłość czystą i duchową
  • Laura staje się dla niego przewodniczką do Boga – przestaje być tylko kobietą, a zaczyna symbolizować cnotę, doskonałość i zbawienie. 
  • W niektórych sonetach pojawia się motyw widzeń i snów, w których Laura ukazuje się poecie, uspokajając go i zachęcając do życia duchowego. 

3. Akceptacja przemijania i duchowe ukojenie 

  • Poeta dochodzi do momentu, w którym pogodził się z losem
  • Przestaje walczyć ze swoją miłością – zamiast tego uznaje ją za element większego boskiego planu. 
  • Jego ostatnie sonety są modlitwą o zbawienie i ostateczne spotkanie z Laurą w zaświatach. 

Potrzebujesz pomocy?

Renesans (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.