Śluby panieńskie, czyli magnetyzm serc

Aleksander Fredro

Geneza utworu i gatunek

Śluby panieńskie, czyli Magnetyzm serca wystawiono po raz pierwszy w 1832 roku, wydano w 1834. Pracę nad tą komedią Fredro rozpoczął już pod koniec 1826 roku. Pomysł na fabułę miał wiązać się z osobistym doświadczeniem Fredry i jego nieszczęśliwą miłością do Zofii z Jabłonowskich Skarbkowej, z którą ostatecznie jednak dramatopisarz wziął ślub. Autor kilkakrotnie zmieniał tytuł: z Magnetyzmu na Nienawiść mężczyzn, aż w końcu powstały Śluby panieńskie, czyli Magnetyzm serca. 

„Śluby panieńskie” Aleksandra Fredry to komedia – gatunek dramatyczny, którego cechą charakterystyczną jest ukazywanie ludzkich przywar i relacji w sposób lekki, dowcipny i satyryczny. Utwór ten zalicza się do komedii intrygi, w której głównym motorem napędowym fabuły są zabiegi i spryt bohaterów prowadzące do określonego celu, często za pomocą podstępu i manipulacji. 

Dramat Fredry spełnia tradycyjne cechy komedii, takie jak: 

  • lekki, humorystyczny ton, który przejawia się w dialogach pełnych ciętych ripost i dowcipnych sytuacji. 
  • zabawa konwencją sentymentalizmu i romantyzmu – Fredro kpi zarówno z przesadnych ideałów miłości książkowej, jak i z melancholijnej postawy bohaterów sentymentalnych, takich jak Albin. 
  • motyw intrygi – główny wątek utworu koncentruje się wokół misternie zaplanowanej gry Gustawa, który wykorzystuje swój spryt, aby złamać opór Anieli i Klary wobec miłości. 
  • dynamiczne i pełne energii postacie, które nie są jednowymiarowe, lecz przechodzą przemianę w trakcie akcji. 
  • zakończenie z „happy endem”, w którym wszystkie nieporozumienia zostają wyjaśnione, a bohaterowie odnajdują szczęście w miłości. 

Dodatkowo „Śluby panieńskie” wpisują się w nurt komedii obyczajowej, ponieważ ukazują społeczeństwo i jego normy w krzywym zwierciadle, szczególnie dotyczące relacji damsko-męskich oraz stereotypów związanych z małżeństwem i rolą kobiety w XIX wiecznym świecie. 

Ze względu na wartką akcję, szybkie tempo dialogów i lekkość humoru, utwór można również określić mianem komedii charakterów – postacie reprezentują różne typy osobowościowe i społeczne, które wzajemnie się uzupełniają i kontrastują, tworząc efekt komiczny 

„Śluby panieńskie” to klasyczna komedia intrygi i obyczajowa, która bawi, ale jednocześnie w inteligentny sposób krytykuje pewne konwencje i stereotypy społeczne, zwłaszcza dotyczące miłości i małżeństwa. 

„Śluby panieńskie” jedni chcą uważać za utwór typowo romantyczny, inni traktują jako rozprawę i krytykę modelu miłości z II i IV części „Dziadów”.  

Potrzebujesz pomocy?

Oświecenie (Język polski)

Teksty dostarczone przez Grupę Interia. © Copyright by Grupa Interia.pl Sp. z o.o. sp. k.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.