1. Wiek przedszkolny

Dzieci głuche, które przychodzą do przedszkola pierwszego dnia, nie wykazują zainteresowań nowymi dla nich rzeczami. Zaczynają je dostrzegać i poznawać dopiero wówczas kiedy wychowawca zainteresuje je nimi. Wówczas zaczynają manipulować nimi i oglądać je. Szczególnie zwracają uwagę, na te zabawki, które charakteryzują się jaskrawymi kolorami.

Czasem dopiero po okresie paru miesięcy chodzenia do specjalnego przedszkola dzieci zaczynają wykazywać zainteresowanie nazwami manipulowanych przedmiotów. Pojawiają się pierwsze pytania: "co to jest?" oraz prośby: "powiedz" czy "pokaż mi".

Dzieci głuche szczególnie zwracają uwagę na zewnętrzną stronę poznawanego przedmiotu. Szczególnie je pociąga to, co znajduje się pod wpływem ruchu. Interesują się nie tylko zabawkami ruchomymi, ale różnymi owadami poruszającymi w zasięgu ich wzroku. Pytają o nie, obserwują. Dzieci głuche zaciekawione są pracą ludzi wykonywaną na ulicach, przyglądają się pracy maszyn.

Kiedy uczą się mowy, interesują się wyrazami, ciekawi je skład liter oraz to, dlaczego akurat mówi się spodnie a nie spodzień. W nauce o otaczającym świecie posługują się porównaniami. Porównują rzeczy pod względem koloru, kształtów, wielkości, a także zwracają uwagę na podobieństwa i różnice między nimi.

Na dalszym etapie nauki zaczynają zadawać pytanie: "ile?". Pojawia się ono w kontekście przedmiotów, dni i lat. Zadają dużo pytań na temat przyczyn występujących w przyrodzie zjawisk na przykład: "dlaczego ten ptak ma taki długi dziób?" (pytanie dotyczące bociana).

W tym etapie książki zaczynają odgrywać coraz większą rolę w życiu głuchych dzieci. Nie tylko je przeglądają, ale i "słuchają" za pomocą języka migowego lub ruchu warg. Zabawa u dzieci głuchych zajmuje tyle samo miejsca co dzieci słyszących. Początkowo nie potrafią bawić się w tematyczne zabawy, dopiero później wykazują większe zainteresowanie i bawią się w kelnerów restauracji, listonoszy czy sprzedawców.

Szczególnie interesują się ćwiczeniami słuchowymi, przy użyciu skomplikowanej aparatury, której dzieci wcześniej nie znały.

2. Wiek szkolny

W raz z przyjściem do szkoły, według badań przeprowadzonych wśród dzieci głuchych, pierwsze miejsca zajmują zajęcia sportowe takie jak jazda na łyżwach, nartach czy gimnastyka, później większe zainteresowanie wykazują działalnością artystyczną, , rysowaniem, tańcem oraz wyjściami do kina czy też do teatru.

W wyższych klasach przejawiają się zainteresowanie czytaniem. Pojawiają się zainteresowania bardziej sprecyzowane. W klasach od 1-3 dzieci wykazują zainteresowania wieloma przedmiotami, natomiast później ich pasje stają się bardziej konkretne. Motywacją do wyboru przedmiotów zamiłowania wiąże się czasem chęć zajęcia wysokiego miejsca w grupie. Ulubiony i najciekawszy przedmiot daje zadowolenie i wyższe poczucie własnej wartości.

Ważnym warunkiem kształcenia zainteresowań zarówno u dzieci głuchych jak i słyszących, jest optymalna organizacja procesu pedagogicznego zapewniająca pomyślne gromadzenie wiadomości, nawyków stanowiących podstawę powstawania zainteresowań.

Na początku przygody ze szkołą szczególnie dla dzieci głuchych ważne są atrakcyjne pomoce szkolne i forma zabawowa w nauczaniu. Szczególnie istotne dla głuchych dzieci jest pojawienie się wiary we własne możliwości oraz przeżywanie sukcesów.

Rozwojowi zainteresowań uczniów głuchych idzie w parze praca mająca która ma na celu formowanie społecznych pobudek w działaniu, "robię coś dla szkoły, dla kolegów, dla siebie". Ważne jest aby ukazywać perspektywy otwierające się przed głuchymi uczniami w związku z odbiorem umiejętności i wiadomości.

Główną przyczyną przejścia od zamiłowań sporadycznych do konkretnych i przemyślanych jest stałe poszukiwanie i poznawanie tajemnic świata. Jest to sposób sprawdzony, aby wywoływać lub rozwijać dalsze zainteresowania nie tylko poprzez wyniki działania, ale i sposób wykonywania pracy oraz poszukiwanie i doskonalenie sensownych metod pracy.

Osoby niesłyszące mają wiele zainteresowań, między innymi:

Interesują się malarstwem polskim: w szczególności malarstwem Nikifora, Pęczarskiego, Waniszniewskiego, rzeźbą i grafiką, tańcem. Biorą udział w warsztatach pantomimowych, teatralnych oraz filmowych. Interesują się literaturą.

Zainteresowania sprzyjają korygowaniu i kompensacji odchyleń rozwojowych, pobudzają do pokonywania trudności. Pomagają samodzielnie przyswajać sobie wiadomości oraz umiejętności konieczne do zdobycia przygotowania zawodowego.