Temat:
Historia i tradycje związane z chlebem
Cele:
- zapoznanie uczniów z systemem produkcji (wypieku) chleba
- zapoznanie z tradycjami i zwyczajami związanymi z chlebem
- przedstawienie chleba jako produktu wzbudzającego szacunek
Metody i techniki:
- mini wykład
- projekcja fragmentów filmowych
- praktyczne ćwiczenia
Pomoce dydaktyczne:
- zbiór fiszek tematycznych
- karty pracy
- nagrania filmowe
Czas trwania:
2 x 45 minut
Plan zajęć:
- Nauczyciel dzieli klasę na trzy równo liczące grupy, dzieci siadają jedno za drugim, ostatni otrzymuje fiszkę z napisem chleb. Pisze to słowo na plecach kolegi siedzącego przed nim, ten na poprzednika i itd. Ta grupa wygrywa zabawę, która wcześniej odgadnie słowo pisane palcem na plecach. (Teraz wszyscy już wiedzą co jest tematem lekcji).
- Każdy z uczniów ma za zadanie napisać na małej karteczce swoje pierwsze, najmilsze skojarzenie
- z chlebem.
- Nauczyciel wybiera najciekawsze opisy i prosi o komentarze ich autorów. Sam omawia najważniejsze
- i najbardziej trafne spostrzeżenia.
- Nauczyciel prosi o wykonanie karty pracy z zeszytu ćwiczeń. Uczniowie wypełniają ćwiczenia przyklejając kolejno naklejki obrazujące poszczególne fazy pieczenia chleba.
- Nauczyciel włącza film poglądowy o produkcji chleba ok. 20 min. (czasy współczesne).
- Pedagog wyjaśnia poszczególne etapy zawarte w filmie i porównuje produkcję współczesną
- ze zwyczajami i procesem produkcyjnym bez użycia maszyn.
- Każda grupa wybiera lidera. Ten wychodzi na środek, a jego drużyna zgaduje jaki zawód związany
- z wytwarzaniem chleba naśladuje np. młynarza, piekarza, itp. (zasady gry w kalambury).
- Nauczyciel pyta uczniów kto w ich rodzinach zajmuje się kupnem pieczywa, przygotowaniem posiłków, jakie tradycje w ich domach są związane z chlebem.
- Nauczyciel wyciąga wcześniej przygotowany koszyk z różnorodnym pieczywem, częstuje uczniów. Wszyscy wspólnie jedzą zachowując dobre maniery. Dyskusja co komu najbardziej smakuje.
- Nauczyciel czyta wiersz W. Melzackiego "Chleb", wywołuje dyskusję nad interpretacją tekstu. Dzieci analizują treść.
- Nauczyciel w formie mini wykładu opowiada o zwyczajach i tradycjach polskich związanych
- z szacunkiem do chleba np. powitanie chlebem i solą, znak krzyża na chlebie, opłatek, kontekst religijny.
- Nauczyciel wybiera najciekawszy zwyczaj np. powitanie chlebem i solą, podaje przykłady osób, które w ten sposób są witane (para młoda, papież). Wywołuje dyskusję wśród dzieci, które dzielą się swoimi doświadczeniami.
- Nauczyciel czyta kolejny wiersz (S. Grabowski "Chleb"), pyta uczniów o szacunek do chleba, symbolikę chleba .
- Kolejne ćwiczenie ma polegać na formowaniu przez uczniów pytań do osób, które niszczą chleb, wyrzucają go i nie szanują (kolejna karta pracy).
- Nauczyciel zadaje zadanie do domu polegające na stworzeniu krzyżówki - przygotowaniu pytań
- i narysowaniu kratek oraz klucza, słownictwo z zakresu przeprowadzonej lekcji. Podaje przykłady haseł.
Lekcja przygotowana w klasie może stać się przygotowaniem do lekcji praktycznej zorganizowanej podczas wycieczki do jednego ze skansenów, w których lekcje takie są organizowane np. skansen w Zubrzycy Górnej.