"Boska komedia" jest arcydziełem trzynastowiecznej literatury włoskiej. Dzieło to uważa się za utwór średniowieczny, jednak zawiera ona wiele elementów charakterystycznych dla epoki późniejszej - renesansu. Zresztą sympatycy obu epok chcą je "przywłaszczyć", nic zresztą dziwnego, jest to bowiem największe arcydzieło tamtego czasu. Jednak argumenty zarówno jednych, jak i drugich pozostawiają wiele wątpliwości. Z tego wynika, że jest to po prostu dzieło obu epok.
W XIII wieku we Włoszech, kiedy powstawała "Boska komedia", średniowiecze zaczęło być wypierane przez nowe prądy i tendencje, które ogólnie nazywamy renesans.
Średniowiecze
|
Renesans
| |
Tematyka:
|
Tematyka jest związana z religią, wiarą w życie pozagrobowe oraz karę dla grzeszników, którzy będą się smażyć w piekle i nagroda dla ludzi dobrych i pobożnych. Tematyka zgodna ze średniowieczną zasadą teocentryzmu.
Akcja toczy się w nocy w Wielkiego Czwartku na Wielki Piątek 1300 roku, więc obejmuje najważniejsze dni liturgii chrześcijańskiej.
|
Pojawiają się sprawy współczesne: walka o wpływy między stronnictwami w XIII-wiecznych Włoszech, w wyniku której ojciec Dantego został wypędzony w kraju. Autor zabiera też głos w sprawach społecznych, dotyczących np. miłości między dwojgiem ludzi, którzy nie powinni się w sobie zakochać. Po rozmieszczeniu postaci w kolejnych kręgach wnioskujemy, iż autor uważa bierność życiową za grzech, ponieważ winni temu grzechowi znajdują się w przedpieklu.
|
Postaci:
|
Pojawia się postać Wergiliusza, który był jedynym antycznym twórcą uznawanym w średniowieczu. Ukazywano go jako czarodzieja i proroka, który przepowiadał nadejście Chrystusa. Istotne jest to, iż żył na przełomie er (I w. p. n. e./I w. n. e.)
Pojawiają się postaci z Pisma Świętego: np. Judasz, Kajfasz
Beatrycze ukazana jako Anioł, miłość jaką do niej żywi jest nieskalana cielesnością poprzez miłość do kobiety, Dante dochodzi do miłości do Boga.
|
Spora część postaci jest autentyczna, są to współcześni Dantemu politycy lub w ogóle jego znajomi czy adwersarze. Również autentyczne osoby historyczne: takie jak Wergiliusz, który był antycznym mistrzem Dantego.
Zresztą niezwykle nowatorskie jest umieszczenie przez autora siebie w roli bohatera.
Beatrycze ukazana jako ziemska kochanka, której oddaje hołd
|
Motywy
|
Pojawiają się biblijne motywy: piekła, raju, czyścica. Także typowo średniowieczna symbolika liczb - 3 części po 33 pieśni w każdej, po tego pieśń wprowadzająca, co daje razem 100. Każda z części ma 9 sfer (9 jest wielokrotnością 3) Piekło posiada 9 kręgów, czyściec - 9 pięter, raj - nieb).
Również postaci pantery, lwa i wilczycy są alegoriami rozpusty, pychy i chciwości.
Motyw miłości do ukochanej kobiety, która swoim uczuciem zaprowadzi do ku szczęściu wiecznemu.
|
Homo viator - człowiek wędrujący, motyw ten jest inspirowany wędrówką Eneasza w "Eneidzie" Wergiliusza. Motyw ten jest oczywiście alegorią ludzkiego życia.
|
Stylistyka i kolorystyka
|
W pierwszych dwóch pieśniach przeważa ponury koloryt średniowieczny: ciemności, dym, popiół przeplatane są barwami ognia, cierpienia. Znajdujemy liczne, plastyczne opisy tortur oraz kar nakładanych na poszczególne postaci. Niezwykła sugestywność obrazu
|
Kolorystyka panująca w 3 części - Raju, jest jasna, przeźroczysta. Opis siedziby boga to gra dźwięków i kolorów, brak materii, euforyczne szczęście odbija się w kolorystyce, opisach.
|
Cel pisania utworu:
|
Ku przestrodze ludziom, aby przestali grzeszyć. Dante chce obrazowo pokazać jak będzie wyglądało, życie pozagrobowe jeśli ludzie nie odrzucą kłamstwa i hedonistycznych uciech.
|
Utwór jako hołd złożony ukochanej kobiecie. Beatrycze jest kluczową postacią utworu. To ona ma zapewnić poecie szczęście wieczne - Dante wielokrotnie zabiera głos w sprawie miłości. Jest to jej wielka apoteoza.
|
Język
|
Utwór jest napisany w języku ojczystym, a ponadto zawiera elementy gwarowej mowy, którą posługują się poszczególne postaci. Nadaje im to zresztą autentyzmu.
| |
Autor i tytuł
|
Średniowieczne prace musiały być anonimowe. Dante nie tylko się podpisał, ale jeszcze w tytule zawarł swego rodzaju profanację: łączenie przymiotnika "boska" z lekkim rodzajem literackim, jakim jest "komedia" nie mieściło się w ówczesnych ramach. Był to zabieg, który sugerował szczęśliwe zakończenie, miał dodać optymizmu tym, którzy czytali owe dantejskie sceny z piekła. Ponadto "boska" ma jeszcze jedną funkcję - sugeruje, że sprawy, które będą poruszane są boskiej natury, a więc są ważne.
|
Autor juz nie jest anonimowy, jak to było w średniowieczu. Podpisując się pod swym dziełem autor przypomina, iż twórcy trzeba oddać należny mu hołd.
Co więcej - Dante umieszcza siebie w roli głównego bohatera, nadaje to wydarzeniom autentyczności odwołuje się to prywatnych doznań czy wydarzeń. Rozprawia się w ten sposób ze swoimi wrogami, bądź z ideologią, która zmusiła jego rodzinę do tułaczki. Z drugiej strony umieszcza w raju swoich przyjaciół i zwolenników.
|
Inspiracje
|
System kar jest oparty o filozofię św. Tomasza, a hierarchia zaczerpnięta ze średniowiecznej teologii doktorów kościoła. Dante sięgał także po apokryficzne opowiastki, głownie te dotyczące zaświatów i eschatologii.
|
Bogata reminiscencja antycznych filozofów, poetów. Dante czerpie z całej starożytnej spuścizny, dlatego wizja piekła jest podobna do tej, jaką odnajdujemy w mitologii greckiej czy rzymskiej. Również antyczna myśl o potędze ludzkiego rozumu łączy "Boską komedię" z renesansem.
|
Spór o przynależność "Boskiej komedii" do jednej z dwóch epok jest moim zdaniem bezcelowy, ponieważ wielkość dzieła bierze się właśnie z bogactwa elementów łączących obie epoki. Dante jako w pełni świadomy artysta czerpie pełnymi garściami z najważniejszych i najpiękniejszych motywów zarówno średniowiecza, jak i renesansu. Z jeden strony bowiem wyrasta z wielowiekowych tradycji epoki mroczności, z drugiej idzie naprzód głosząc potęgę ludzkich możliwości, rozumu i miłości. Odgrzebuje już zapomniane przez średniowiecze wartości czysto ludzkie, dzięki czemu "Boska komedia" jest dziełem uniwersalnych i ponadczasowym. A w dodatku wlewa w nas optymistyczne poczucie, że droga, którą kroczymy może prowadzić z upadku ku świętości i szczęściu.