Percewal na zamku Graala" to opis cnót rycerskich, które zgodnie z myślą kultury średniowieczna były wyrażane poprzez męstwo, symbolizowane zaś przez miecz. Percewal dostaje od pana unikalny miecz, który prawdopodobnie symbolizuje porzucenie jego rycerskości, gdyż osiągnął już sporo i nie ma już tylu sił, aby wieść dalej żywot rycerza.

Mistrz - pan rycerza, był dla niego ideałem władcy. Purpurowa barwa szat Mistrza Percewala symbolizowała w opowiadaniu władzę, natomiast symboliczna kolorystyka włosów - biel, kojarzy się z niewinnością. Czarne okrycie jego głowy, w kolorze jeżyny, może być oznaką nieczystego sumienia. Być może poprzez zwrócenie Percewalowi miecza chce zmazać swoje grzechy?

Podporządkowanie się władcy, waleczność oraz dochowanie mu wierności i męstwo nie są jedynymi cnotami rycerskimi. W rozumieniu średniowiecznego wojownika niezmienny i trwały fundament stanowiła miłość do Stworzyciela (włócznia po której spływa krew). Natchnienie w podążaniu do celu reprezentował Święty Graal - obiekt pożądania licznych rycerzy, symbolizujący świętość i jasność. Posiadający ów artefakt, pan zamku zyskuje przez to wielki autorytet. Gdy Graal zostaje wprowadzony na salę, jasność świec, umieszczonych w czarnych świecznikach, zostaje przyćmiona. Nasuwa się tu wniosek, iż ze świecami w czarnych świecznikach można skojarzyć dusze zbrukane przez grzech, a Graal to symbol Boga, zaś przyćmiona jasność świec oznaczać może to, że grzesznicy są niegodni światłości boskiej.

Biel obrusu, na którym odbywa się uczta, taka, iż "ani legat, ani kardynał, [...] ani papież nie będą nigdy jeść na bielszym" oraz to, iż obrus leży na płycie, która jest podpierana przez hebanowe kozły może wskazywać pobożność władcy, większą nawet niż kapłańska, która posiada wielce solidne fundamenty (symbolika hebanu).

Odwiedziny Percewala na zamku jego władcy mają za cel ukazanie wszystkich ideałów rycerskich, które są możliwe do osiągnięcia tylko poprzez naśladowanie mistrza.