Jan Kochanowski to największy poeta polskiego odrodzenia, nazywany często" ojcem poezji polskiej". Często w swej twórczości podejmuje tematy trudne, jego dzieła są zróżnicowane zarówno tematycznie jak i gatunkowo. Niezwykle utalentowany i gruntownie wykształcony, był poetą, dramaturgiem, tłumaczem, dyplomatą, wydawcą, językoznawcą, uczonym. Postaram się przedstawić spuściznę Kochanowskiego tematycznie.

Patriotyzm

Patriotyzm poety uzewnętrznił się w jego pracy politycznej oraz w utworach. Jednym z nich bez wątpienia jest tragedia pt. "Odprawa posłów greckich". W niej Kochanowski podejmuje problemy związane z funkcjonowaniem państwa. Humanista przedstawia wszystkie możliwe środki pokojowe, które należy wykorzystać, by uniknąć wojny. Akcja toczy się w czasach starożytnych, jednak wymowa jest nadal aktualna i jest przestrogą dla rządzących:

"Wy, którzy pospolitą rzeczą władacie,

A ludzką sprawiedliwość w ręku trzymacie,

Wy, mówię, którym ludzi paść poruczono

I zwierzchność nad stadem bożym powierzono:

Miejsce to przed oczyma zawżdy swojemu,

Żeście miejsce zasiedli boże na ziemi,

Z którego macie nie tak swe własne rzeczy,

Jako wszytek ludzki mieć rodzaj na pieczy".

Innym utworem o charakterze patriotycznym jest "Pieśń V- o spustoszeniu Podola przez Tatarów". Autor ukazuje w nim, jakie zagrożenia czyhają ze strony wroga, jak należy się przed nim bronić. Podmiot liryczny przedstawia przygnębiający obraz Polski, pozbawionej opieki i przewodnika. Polska jawi się jako kraj niezdolny do obrony, magnaci myślą tylko o swoich przyjemnościach, nie obchodzi ich los kraju. Kochanowski przestrzega:

"Cieszy mię ten rym: "Polak mądry po szkodzie":

lecz jeśli prawda i z tego nas zbodzie,

nową przypowieść Polak sobie kupi,

że i przed szkodą i po szkodzie głupi".

Filozofia

Kochanowski był znawcą filozofii antycznej. Szczególnie bliskie były mu zasady epikureizmu i stoicyzmu. Ten pierwszy zakładał cieszenie się z życia i korzystanie z niego, należy "łapać dzień", głównym hasłem były słowa założyciela Epikura:

"Gościu, tutaj będzie ci dobrze,

tutaj najwyższym dobrem jest przyjemność",

Kochanowski nawiązywał do tego przesłania, głównie we fraszkach, Na przykład w krótkim utworze " O doktorze Hiszpanie", ukazane jest biesiadowanie, nadużywanie alkoholu, cieszenie się zabawą i miłą chwilą. Podobny nastrój wesołości panuje we fraszce "Do pór i lasów", w którym podmiot liryczny pomimo podeszłego wieku, chce nadal cieszyć się życiem, dopóki wystarczy sił:

"Srebrne w głowie nici,

A ja z tym trzymam, kto co w czas uchwyci".

Natomiast filozofia stoicyzmu polegała na tym, że aby osiągnąć szczęście należy zachować równowagę duchową, żyć zgodnie z naturą, wyrzec się dóbr doczesnych, aby później osiągnąć szczęście wieczne. Szczęśliwym człowiekiem jest ten, kto jest wyzwolony od pożądań i namiętności. Przykładem stoickiej realizacji jest "Pieśń IX". Podmiot liryczny stwierdza, że należy wszystko przyjmować ze spokojem, gdyż Fortuna jest zmienna i nie należy załamywać się niepowodzeniami:

"Lecz na szczęście wszelakie

serce ma być jednakie;

bo z nas Fortuna w żywe oczy szydzi,

to da, to weźmie, jako jej się widzi".

Kochanowski wspomina, że jedynym pewnym oparciem jest Bóg, to on decyduje o ludzkim losie i to do niego należy się zwracać w beznadziejnych sytuacjach:

" TY nie miej za stracone,

co może być wrócone:

siła Bóg może wywrócić w godzinę;

a kto mu kolwiek ufa, nie zginie".

Podmiot liryczny radzi, aby zachować odpowiedni dystans do wydarzeń w naszym życiu; tych dobrych i złych.

Przyroda

Kochanowski wielokrotnie podejmuje temat przyrody, jako wątku w jego twórczości.

Tak jest w cyklu pieśni pt." Pieśń świętojańska o sobótce". W niej to rodzinny Czarnolas jawi się jako Arkadia. Szczęście osiąga człowiek patrząc na harmonię i ład panujący w naturze. Poeta głosi tam model życia doskonałego zgodnego z rytmem natury. To dzięki naturze człowiek może osiągnąć stan spokoju i zadowolenia:

"Jemu sady doradzają

jemu pszczoły miód dawają

nań przychodzi z owiec wełna

i zagroda jagniąt pełna".

Podobną wizję przyrody poeta przedstawia we fraszkach pt." Na dom w czarnoleskie"," Na lipę", "Do gór i lasów".

Niewątpliwie istotnym aspektem twórczości Kochanowskiego jest sławienie wielkości Boga. Szczególnie widoczne jest to w hymnie "Czego chcesz od nas Panie", w którym poeta wyraża się w imieniu zbiorowości ludzkiej i dziękuje Bogu za cud stworzenia świata oraz prosi o dalszą opiekę:

"Bądź na wieki pochwalon, nieśmiertelny Panie!

Twoja łaska, Twa dobroć nigdy nie ustanie.

Chowaj nas, póki raczysz, na tej niskiej ziemi;

Jedno zawżdy niech będziem pod skrzydłami Twymi! ".

Śmierć córki

To wydarzenie było bardzo tragiczne w życiu autora. Ku czci swej córki Urszulki stworzył on cykl dziewiętnastu trenów, które chwaliły wielkość i niezwykłość Urszulki:

"Jako oliwka mała pod wysokim sadem

Idzie z ziemie ku górze macierzyńskim szlochem,

Jeszcze ani gałązek, ani listków rodząc,

Sama tylko dopiero szczupłym prątkiem wschodząc:

Tę jeśli, ostre ciernie lub rodne pokrzywy

Uprzątając sadownik podciął skwapliwy

Mdleje zaraz, a zbywszy siły przyrodzonej

Upada przed nogami matki ulubionej",

Kochanowski wyraża w nim swoje cierpienia i ból z powodu utraty dziecka. Treny są wyznaniem ojcowskiej straty, można w nich zaobserwować rosnące niezadowolenie i cierpienie, nawet pretensje do Boga, by w końcu pogodzić się z wolą Stwórcy, który decyduje kiedy kończy się życie.

Treny są zapisem skomplikowanej drogi człowieka, który narażony jest na przeciwności losu-Fortuny.

Według mnie Kochanowski był znakomitym myślicielem i artystą. Jego utwory do dziś zachwycają, co świadczy o ich dużych walorach artystycznych, ale także tematycznych. To artysta, który potrafił wykorzystywać język, stał się on dla niego tworzywem.

Niewątpliwie Kochanowski był też świadomym człowiekiem. Czynnie brał udział w pracach sejmu i w życiu dworskim. Napominał innych, ale także wymagał od siebie. Bez wątpienia Jan Kochanowski zasługuje na miano wielkiego humanisty okresu renesansu.