ANTYK
- cywilizacja grecko-rzymska rozwijająca się na obszarze basenu Morza Śródziemnego
(z łac. antiqus -
od końca III tysiąclecia p.n.e. do upadku Cesarstwa Rzymskiego (V w. n.e.)
dawny)
PERIODYZACJA (podział na okresy)
GRECJA
- okres archaiczny (XII - V w. p.n.e.)
– stworzenie alfabetu
– powstanie (w VIII w. p.n.e.) najstarszych poematów epickich przypisywanych Homerowi: „Iliady”i „Odysei”
– początki teatru
– rozkwit poezji lirycznej (VI w. p.n.e.) - Safona, Anakreont
– rozwój filozofii - Tales, Pitagoras, Heraklit
- okres klasyczny „złoty” (V - połowa IV w. p.n.e.)
– powstanie najwspanialszych budowli Akropolu
– rozkwit sztuki teatralnej: Ajschylos, Sofokles
– rozwój filozofii: Sokrates, Platon, Arystoteles
- okres hellenistyczny (IV -I w. p.n.e.)
– rozwój szkół filozoficznych (epikurejczycy, stoicy)
RZYM
- wpływy greckie
- rozwój liryki (Horacy)
Filozofia- nauka zajmująca się ogólnymi rozważaniami na temat istoty i struktury bytu, ludzkiego poznania, zasad wartościowania, miejsca człowieka w świecie
WYBRANI FILOZOFOWIE
Heraklit - „panta rei” (wszystko płynie). Zmienność uważał za główną właściwość przyrody,
a rzeczywistość porównywał do rzeki
Diogenes - żył według teorii cyników (najważniejszą wartością jest cnota, wszystko inne jest
obojętne), uważał, że należy wyzbyć się wszystkich tworów kultury
Sokrates - zajmował się etyką i cnotę uważał za dobro bezwzględne (nawiązania: Norwid „Coś ty
Atenom zrobił Sokratesie”)
Platon - obok świata przez nas obserwowanego istnieje jakiś byt inny, doskonalszy, świat idei
Arystoteles - przy poznaniu należy kierować się rozumem
Epikur - przedstawiciel epikurejczyków. „carpe diem” - chwytaj dzień. „dobrem jest
przyjemność i brak bólu”. Życie dniem codziennym i jego urokami.
Seneka - przedstawiciel stoicyzmu. Człowiekiem nie powinny rządzić namiętności, uczucia
i nastroje, lecz rozum. Osiągnąć szczęście to zachować równowagę duchową.
MITOLOGIA
mit - opowieść, w której występują bogowie, półbogowie, legendarni bohaterowie oraz nadnaturalne zdarzenia mające związek z ich działalnością. Wypowiedź zazwyczaj narracyjna, wyrażająca i organizująca wierzenia danej społeczności
str. 1/9
Funkcje mitów:
- poznawcza (mity wyjaśniały pewne niezrozumiałe zjawiska)
- światopoglądowa (były podstawą wierzeń)
- sakralna (przedstawiały wzorce obrzędów, uczyły, jak czcić bogów)
Podział mitów:
- teogoniczne (o powstawaniu bogów)
- kosmogoniczne (o powstawaniu świata)
- antropogeniczne (o powstawaniu człowieka)
- genealogiczne (o historii rodów)
chaos
Uranos i Gaja (Niebo i Ziemia) – pierwsza para bogów pokolenie tytanów - Kronos i Rea (Kronos obalony przez Zeusa) Zeus i jego rodzina:
Zeus – bóg nieba i ziemi
Hera – jego żona
Posejdon – bóg wód
Hades – bóg podziemia – Tartaru
Apollo – bóg wróżb i wyroczni
Afrodyta i Eros – bogowie miłości
Ares – bóg wojny
Hestia – bogini domowego ogniska
Temida – bogini sprawiedliwości
Atena – bogini mądrości, pokoju i słusznej wojny
Dionizos – bóg wina i rozkoszy
Hermes – bóg podróżnych, handlu, złodziei
muzy – córki Zeusa, bóstwa poezji, literatury, muzyki, tańca, potem także nauk (historii, astronomii)
Antropomorfizm w przedstawianiu bogów:
– w żadnej innej mitologii człowiek nie jest tak podobny do bogów
– bogowie nie są ani doskonale dobrzy, ani całkiem źli
Archetyp – (gr. archetypon, czyli pierwowzór), pojęcie psychologiczne wprowadzone przez Junga, pradawne, niezmienne wyobrażenie, które tkwi w zbiorowej nieświadomości, prastary wzorzec istniejący odwiecznie w umysłowości ludzkiej. Konkretyzacje archetypów ujawniają się np. w sztuce
Topos –odwieczny obraz lub motyw , ciągle powracający w kulturze
Wybrane postacie z mitologii:
Prometeusz - poświęcił się dla ludzkości, wykradając bogom z Olimpu ogień. Został ukarany - przykuto go do skały na Kaukazie, gdzie orzeł wyjadał mu stale odrastającą wątrobę
Dedal
- rzemieślnik i wynalazca. Uwięziony na Krecie przez Minosa sporządził sobie i synowi
Ikarowi skrzydła z piór i wosku
Syzyf
- za zdradę boskich tajemnic skazany na wieczne wtaczanie głazu, który przy samym
szczycie znów spadał w dół
Niobe
- matka czternaściorga dzieci, która twierdziła, że zasługuje na większą cześć niż bogini Latona, Apollo i Artemida – dzieci Latony za tę obrazę zabiły dzieci Niobe, której rozpacz była tak wielka, że nie przestała płakać nawet wtedy, gdy bogowie zamienili ją w kamień
Narcyz
- piękny młodzieniec, który zakochał się we własnym odbiciu
str. 2/9
Tantal
- wystawił wiedzę bogów na próbę, rozpowiadał ich tajemnice. Skazany na wieczne
męki głodu i pragnienia
Orfeusz
- śpiewak, który pięknie grał na lutni. Po śmierci żony Eurydyki udał się do Hadesu,
odzyskał ją, a następnie bezpowrotnie utracił
Demeter
- jej rozpacz po utracie córki sprawiła, że ziemia przestała rodzić, na skutek umowy
z władcą krainy śmierci Kora (Persefona) jest przez część roku z nią (wiosna, lato),
przez część z Hadesem (jesień, zima)
Pojęcia z mitologii, obecne we współczesnym języku:
- jabłko niezgody - powód do kłótni (jabłko z napisem „dla najpiękniejszej”)
stajnia Augiasza - zaniedbana sprawa, miejsce, gdzie jest nieporządek (jedna z prac Herkulesa)
- syzyfowa praca - praca bez celu i sensu (kara króla Koryntu Syzyfa)
- pięta Achillesowa - słaby punkt (czuły punkt Achillesa)
- paniczny strach - ogromny strach (bożek Pan siał wśród pasterzy przerażenie swoimi okrzykami)
- puszka Pandory - źródło nieszczęść i kłopotów (Pandora - pierwsza kobieta - otrzymała od Zeusa puszkę ze smutkami i zmartwieniami)
- nić Ariadny - sposób na wyjście z kłopotów (Ariadna podarowała Tezeuszowi kłębek nici, by mógł powrócić z labiryntu)
- rozciąć węzeł gordyjski - rozwiązać zagmatwany i trudny problem w sposób prosty i bezkompromi-sowy (ten skomplikowany węzeł znajdował się w świątyni Zeusa w Gordion, a przepowiednia głosiła, że kto go rozsupła, będzie panem świata. Węzeł rozciął mieczem Aleksander Wielki)
ZAŁOŻENIA POETYKI ARYSTOTELESA
„Poetyka” – wykład przeznaczony dla jego szkoły, stworzył nim podwaliny do powstania i rozwoju teorii literatury ; „O sztuce naśladowczej” ( pojęcia mimesis, katarsis)
EPIKA
Epos – utwór wierszowany, ukazujący dzieje narodu na tle ważnych, przełomowych dla tego narodu wydarzeń historycznych. W eposie ukazane są również obyczaje i wierzenia danej społeczności.
Cechy eposu homeryckiego:
- dwie płaszczyzny, na których rozwija się fabuła
- świat bogów
- świat bohaterów
- przeznaczenie siłą sprawczą zdarzeń
- ingerencja bogów w życie bohaterów
- antropomorfizm w pokazywaniu bogów
- ludzie wyjątkowi, nieprzeciętni jako bohaterowie utworu
- obecność inwokacji (rozbudowanej apostrofy umieszczonej na początku utworu)
- obecność wszechwiedzącego i obiektywnego narratora (dystans wobec opisywanych zdarzeń, zna-jomość przeszłości i przyszłości). W niektórych partiach eposu narrator bezpośrednio zwraca się do odbiorcy
- obecność dwojakiego rodzaju stylu
styl patetyczny
styl drobiazgowego opisu
- obecność wielu tropów stylistycznych (epitety i rozbudowane porównania zwane homeryckimi)
- obecność dynamicznych scen batalistycznych
str. 3/9
- nasycenie eposu dialogami i monologami
- miara wierszowa: heksametr
heksametr - wiersz składający się z 6 stóp (stopa - jednostka rytmu). U Homera jest to przeważnie pięć daktyli i trochej
- È È (długa, krótka, krótka) - daktyl
- È (długa, krótka) - trochej
- retardacje (opóźnienie opowiedzenia faktu, który ma się za chwilę wydarzyć)
ILIADA (nazwa pochodzi stąd, że Troja to Ilion)
- 24 księgi, 15 000 wierszy
- akcja około 50 dni
- ostatni, dziesiąty rok wojny trojańskiej
- główny motyw - gniew Achillesa (Agamemnon, wódz Greków zabiera Achillesowi jego brankę. Rozgniewany Achilles wycofuje się z walki, prosi nawet bogów, by sprzyjali Troi. Jego przyjaciel Patroklos idzie walczyć w zbroi Achillesa, ginie z ręki Hektora. Achilles wraca do walki, zabija Hektora - syna króla Troi Priama)
- wiele epizodów - sceny z życia Trojan, obrazy z życia obozowego Greków, sceny z życia bogów
ODYSEJA
- 24 księgi, 12 000 wierszy
- oparta na elementach baśniowych opowieść o trwającej dziesięć lat tułaczce Odyseusza wracającego spod Troi do rodzinnej Itaki
- akcja trwa tylko czterdzieści dni, ale zastosowana jest (po raz pierwszy w literaturze) retrospekcja
KWESTIA HOMERYCKA - spór o autorstwo „Iliady” i „Odysei”
– starożytni przekazali informację, że Homer żył na przełomie IX i VIII w. p.n.e., pochodził prawdopo-dobnie z Chios, choć o miejsce jego pochodzenia spierało się siedem miast. Jego imię znaczy ślepiec lub zakładnik
– 1795 rok - uczony niemiecki Wolf ogłosił pracę, której główna teza brzmiała: w epoce, w której - jak głosi legenda - żył Homer, jest nieprawdopodobne, by tak długie i doskonałe dzieła stworzył jeden człowiek
Wybrane fragmenty Iliady:
- Opis tarczy Achillesa - styl drobiazgowego opisu
– tarczę wykuł Hefajstos z miedzi, cyny, złota i srebra
– tarcza podzielona na wiele pól, pokazujących życie, obyczaje starożytnych
- obraz wszechświata (ocean jako wielka rzeka)
- uczta i gody weselne
- sąd
- oblężenie miasta
- pole orane za pomocą wołów
- żniwa
- tańce
- inne
str. 4/9
- Opis walki Achillesa z Hektorem - styl patetyczny
– życie bohaterów nie zależy od ich męstwa, ale przeznaczenia. Obaj znają swe przeznaczenie, wie-dzą, że czeka ich rychła śmierć
– motywy walki
Achilles
Hektor
chęć zemsty
chęć sławy
gniew z powodu śmierci Patroklosa
obrona ojczystej Troi
– cechy osobowości
Achilles
Hektor
impulsywny
opanowany
gwałtowny
dzielny
pewny siebie
szlachetny
zdolny do wzruszeń
żywi szacunek dla przeciwnika
MIT O WOJNIE TROJAŃSKIEJ JAKO ŹRÓDŁO ILIADY
Eris - bogini niezgody rzuciła na stół jabłko z napisem „Dla najpiękniejszej”. Trzy boginie: Hera, Atena
i Afrodyta poprosiły Parysa o rozstrzygnięcie sporu, której z nich należy to jabłko przyznać. Parys wybrał Afrodytę, gdyż obiecała mu miłość najpiękniejszej na ziemi kobiety - Heleny. Bogini pomogła Parysowi porwać Helenę do Troi (Parys to syn króla Troi Priama), a Grecy (Achajowie) pod wodzą Agamemnona, brata Menelaosa - męża Heleny, zaatakowali Troję. Tak rozpoczęła się wojna trojańska.
„Iliada” opisuje 49 dni ostatniego roku wojny
TEATR ANTYCZNY
Definicje wybranych pojęć:
tragedia - gatunek literacki należący do dramatu, którego istotą jest konflikt tragiczny.
Polegać on może na istnieniu przeciwstawnych, równorzędnych racji
tragizm - jedna z sytuacji człowieka opisywana przez literaturę. Cechy tej sytuacji:
- nierozwiązywalny konflikt między losem i tym, co człowiek chciałby z własnego życia uczynić
- wszystkie działania bohatera prowadzą do katastrofy
- daremność działań zdeterminowana przez los, przeznaczenie, prawa natury lub inne racje
katharsis
- (oczyszczenie) funkcja, jaką przypisywał tragedii Arystoteles. Katharsis to
wstrząs uczuciowy przeżywany przez widza. Patrząc na akcję tragedii odczuwał
on litość i trwogę
ironia tragiczna
- „nieszczęśliwe zbłądzenie” bohatera, które polega na zderzeniu jego rzeczywistej
sytuacji z tym, co wie na własny temat (np. Edyp zabijający ojca i żeniący się z matką)
decorum
- wymóg odpowiedniości stylu do gatunku (tragedii przypisany styl wysoki)
hamartia
- wina tragiczna, błędne rozpoznanie i fałszywa ocena własnej sytuacji przez bohatera tragedii, który nieświadom istotnego sensu okoliczności, w jakich się znalazł, popełnia czyny prowadzące do dalszego zawikłania jego losu i do katastrofy
hybris
- zarozumiałość i zuchwałość bohatera uniemożliwiająca mu właściwe rozpoznanie sytuacji, w której się znalazł
str. 5/9
Geneza tragedii greckiej:
- wywodzi się ze świąt ku czci boga Dionizosa
- podczas uroczystości śpiewano dytyramby - pieśni obrzędowe. Z dytyrambu wykształcił się dialog koryfeusza (przewodnika chóru) z chórem
- pierwszego aktora wprowadził Tespis, drugiego Ajschylos, a trzeciego Sofokles
- Ajschylos – autor pierwszego zachowanego dramatu „Błagalnice”, walczył pod Maratonem, a jego męstwo stało się niemal przedmiotem legendy. Reżyserował swe dzieła.
- Sofokles – dużej urody, utalentowany muzycznie, znany atleta, wprowadził liczne wynalazki w dziedzinie dekoracji teatralnych
Wygląd klasycznego teatru greckiego
- orchestra - miejsce, na którym występował chór (początkowo całość przedstawienia rozgrywała się w tym miejscu. Tak było jeszcze za czasów Sofoklesa)
- proskenion - wprowadzone później podwyższenie, na którym występowali aktorzy
- skene - fasada budynku, zazwyczaj znajdowało się tu troje drzwi, przez które wchodzili i wycho-dzili aktorzy
widownia - na zboczach pagórka
orchestra, proskenion, skene - w dole
Aktor teatru greckiego
– występowali tylko mężczyźni
– ubiór - maska, koturny, długi kostium
– ważniejsze partie aktorzy śpiewali, posługiwali się też tańcem i pantomimą
str. 6/9
Cechy dramatu antycznego:
– podział na następujące części
prologos - wprowadzenie wygłaszane przez aktora
parodos - pierwsze wejście chóru na scenę
stasimon - każde kolejne wejście chóru epeisodion - kolejne zdarzenia przedzielone wejściami chóru exodos - wyjście chóru
– zasada trzech jedności (miejsca, czasu i akcji)
– obecność chóru
– ograniczona liczba aktorów
– czystość rodzajowa i gatunkowa
– konflikt tragiczny
– przeznaczenie (fatum) kierujące losem bohaterów
-zasada decorum
ANTYGONA
Mit o rodzie Labdakidów jako źródło utworu
Król Teb Lajos dowiedział się, że przeznaczone jest mu umrzeć z ręki syna. Gdy syn przyszedł na świat, kazał go porzucić na górskim pustkowiu. Jednak sługa ulitował się i oddał dziecko pasterzowi, który zaniósł je bezdzietnej królowej Koryntu. Przybrani rodzice nadali dziecku imię Edypa. Gdy Edyp dorósł, dowiedział się, że ma przeznaczone zabić ojca i ożenić się z matką. Nie wiedząc, że jest dzieckiem przybranym, porzucił dom, by uciec od przeznaczenia. Spotkał Lajosa i w wyniku sprzeczki zabił go. Potem uwolnił Teby od Sfinksa i ożenił się z owdowiałą królową. Z tego związku urodziły się dzieci: Eteokles, Polinejkes, Antygona, Ismena. Gdy Edyp dowiedział się prawdy o swej przeszłości, wykłuł sobie oczy. Wówczas nastąpiły spory o władzę między jego synami.
Akcja „Antygony” rozpoczyna się już po śmierci Eteoklesa i Polinejkesa, którzy zginęli w bratobójczej walce. Drugi z nich uznany zostaje za zdrajcę, ponieważ by odebrać bratu władzę, najechał z wojskiem nieprzyjaciół na ojczyste Teby.
Tragizm Antygony
– musi dokonać wyboru między dwiema racjami, z których obie są równie ważne i sprzeczne ze sobą (wybór między prawem boskim a państwowym)
– za dokonany wybór zapłaci śmiercią
Tragizm Kreona
– musi wybrać pomiędzy działaniem, które nakazywało mu sumienie i uczucie rodzinne a decyzją ko-nieczną do utrzymania autorytetu władzy
Postacie utworu:
Antygona
Ismena - jej siostra
Hajmon - syn Kreona, narzeczony Antygony
Kreon - król Teb
Tyrezjasz - wróżbita
str. 7/9
KRÓL EDYP
Na Teby spadają rozliczne klęski (nieurodzaj, pomór bydła, zaraza). Kreon wysłany do wieszczki Pytii powraca z nakazem znalezienia mordercy Lajosa i pomszczenia zbrodni. Edyp, który nie uświadamia sobie, że to on właśnie jest zabójcą, wyznacza karę wygnania. Wieszcz Tyrezjasz ujawnia prawdę, ale Edyp mu nie wierzy i oskarża o spiskowanie. Po przybyciu z Koryntu posłańca z informacją o śmierci Polybosa, którego Edyp uważał za swojego ojca, następuje ostateczne ujawnienie prawdy. Jokasta, matka i zarazem żona Edypa popełnia samobójstwo, a Edyp z rozpaczy oślepia się.
Edyp – bohater tragiczny, próbuje zmienić przeznaczenie i wbrew jego intencjom doprowadza do jeszcze większego powikłania losu, człowiek szanowany, inteligentny, pełen przymiotów, odpowiedzialny za lud popełnia zbrodnię i przewinienie związku kazirodczego. Cieszy się wśród ludzi dobrą sławą i szacun-kiem. Sam na siebie wydaje wyrok, nie wiedząc o tym. Zarozumiałość uniemożliwia mu właściwe rozpoznanie własnej sytuacji (mówiącego prawdę Tyrezjasza oskarża o udział w spisku). Powoli docho-dzi do prawdy, uzyskuje świadomość popełnienia zbrodni. Czuje się zhańbiony i jest gotów ponieść konsekwencje własnych czynów. Oślepia się i skazuje na wygnanie.
Kreon – nie pożąda władzy, jest wierny królowi, cierpi z powodu podejrzeń Edypa.
Jokasta – próbuje zlekceważyć słowa wróżbity, jest naiwna, kiedy na wieść o śmierci Polybosa stwierdza, że pustym okazał się głos bogów.
Tragizm – człowiek nie ma wpływu na własny los, nie ma znaczenia, czy stara się żyć dobrze czy źle, bo i tak spotka go to, co było mu pisane, nie może uciec przed losem i sam sprowadza na siebie nieszczęście
LIRYKA GRECKA
Tyrtajos
- poeta bojownik, patriota głoszący, że zaszczytnie jest bić się i umierać za ojczyznę („Rzecz to piękna”)
Safona
- piewczyni miłości („Zazdrość”)
- piewca uroków życia
Anakreont
poezja tyrtejska - zagrzewająca do walki, nakazująca poświęcić się w obronie ojczyzny
anakreontyk - krótki utwór poetycki, zazwyczaj żartobliwy, sławiący uroki życia - miłość, ucztowanie
LIRYKA RZYMSKA
Horacy
Tematyka liryki Horacego:
– wartość własnej poezji („Exegi monumentum”, „Do Mecenasa”)
– liryka refleksyjna, propagująca stoicyzm i epikureizm („O co poeta prosi Apollina”, „Do Deliusza”, „Do Postuma”)
- pochwała wsi (wizja arkadyjska)
HORACY to obok Wergiliusza najwybitniejszy poeta rzymski, teoretyk poezji i autor Sztuki poetyckiej, twórca filozofii życiowej, która łączyła stoicyzm i epikureizm, nakazywała dążyć do szczęścia przez cnotę i ograniczenie potrzeb życiowych, syn wyzwolonego niewolnika, który mimo bardzo skromnych środków zdobył wykształcenie, opieka i przyjaźń możnego arystokraty o nazwisku Mecenas zapewniła mu byt materialny.
str. 8/9
Wybrane przykłady nawiązań do antyku w literaturze poźniejszych epok
- Wykorzystanie gatunków antycznych np.
– tragedia (Kochanowski: Odprawa posłów greckich)
– epos (Potocki: Wojna chocimska, Mickiewicz: Pan Tadeusz)
- Nawiązania do filozofii np.
– stoicyzm i epikureizm u Kochanowskiego
- Wykorzystanie motywów z literatury antycznej np.
– Ikar (Iwaszkiewicz: Ikar, Grochowiak: Ikar)
– Pegaz (Mickiewicz: Żegluga, Słowacki: Grób Agamemnona)
– Nike (Herbert: Nike, która się waha)
- Odwołanie do postaci historycznych
– Homer (Słowacki: Grób Agamemnona)
– Sokrates (Norwid: Coś ty Atenom zrobił Sokratesie)
Rokibalboa99999
Wschodząca gwiazda
Punkty rankingowe:
Zdobyte odznaki:
Rokibalboa99999
Wschodząca gwiazda