Tomasz Morus

Problematyka

„Utopia” Tomasza Morusa to jedno z najbardziej intrygujących dzieł renesansu, łączące elementy filozofii, polityki i satyry społecznej. Przedstawiona w nim wizja idealnego państwa skłania do refleksji nad rzeczywistością, w której żył autor, oraz nad ponadczasowymi problemami organizacji społeczeństwa, sprawiedliwości i wolności jednostki. Streszczenie Utopii Tomasza Morusa może na pierwszy rzut oka zdaje się jedynie opisem doskonałego państwa, ale głębsza warstwa utworu ujawnia subtelną krytykę współczesnej Morusowi Europy, a także ironię w stosunku do samej idei utopii.

Państwo Tomasza Morusa a krytyka społeczeństwa europejskiego

Jednym z najważniejszych zagadnień w „Utopii” jest krytyka XVI-wiecznej Anglii i innych państw europejskich. Morus, jako prawnik i kanclerz, miał okazję obserwować nierówności społeczne, korupcję i niesprawiedliwość władzy. W jego oczach społeczeństwo epoki Tudorów było podzielone na garstkę bogaczy, posiadających ziemię i przywileje, oraz ubogą większość, zmuszoną do pracy w trudnych warunkach i często skazywaną na nędzę.

Szczególnie ostro Morus odnosi się do rosnącej fali grodzeń (tzw. enclosures), czyli procesu odbierania ziemi chłopom na rzecz wielkich hodowli owiec. W wyniku tego ludzie tracili źródło utrzymania, wędrowali bez środków do życia, a ich jedyną nadzieją było żebranie lub kradzież. Surowe prawa Anglii przewidywały kary śmierci za kradzież, nawet za drobne przewinienia, co Morus uważał za absurdalne i nieludzkie. W kontrze do tego w Utopii nie istnieje skrajne bogactwo ani ubóstwo – wszystko jest wspólne, a każdy obywatel ma zagwarantowane środki do życia, co eliminuje konieczność popełniania przestępstw.

Problematyka Tomasza Morusa obejmuje także charakterystykę władców, których Morus ukazuje jako ludzi często kierujących się egoizmem i chciwością. W jego oczach królowie prowadzą wojny nie dla dobra ludu, lecz dla własnych ambicji, wydają majątki państwa na zbytki i nie dbają o sprawiedliwość społeczną. Utopia przeciwstawia się temu modelowi – jej władcy są wybierani na zasadzie racjonalnych przesłanek, a wojny prowadzone są jedynie w absolutnej konieczności, nigdy dla zysków czy prestiżu. 

Najlepszy ustrój państwa: idea własności i organizacja społeczeństwa

Kluczową różnicą między Europą a Utopią jest kwestia własności prywatnej. Utopia Morusa zakładała, że to właśnie własność prywatna jest źródłem wszelkiego zła w społeczeństwie. W Anglii bogaci gromadzą majątki, biedni nie mają dostępu do ziemi i pracy, a pieniądz staje się narzędziem dominacji, dlatego przedstawiał ustrój Utopii jako zupełnie temu przeciwny – wszelkie dobra są wspólne, a każdy obywatel otrzymuje tyle, ile potrzebuje.

Praca w Utopii jest równomiernie rozdzielona pomiędzy wszystkich obywateli, co pozwala ograniczyć jej czas do zaledwie sześciu godzin dziennie. W przeciwieństwie do wyczerpującej pracy chłopów czy rzemieślników w Europie, utopijczycy pracują efektywnie i rozsądnie, a resztę dnia poświęcają na rozwój intelektualny, odpoczynek i uczestnictwo w życiu wspólnoty.

Miasta Utopii są niemal identyczne – każdy mieszkaniec mieszka w podobnym domu, nie ma tu luksusów ani ekstrawaganckich budowli, które mogłyby podkreślać podziały społeczne. Podstawową jednostką organizacyjną jest rodzina, ale decyzje dotyczące całego społeczeństwa podejmowane są kolektywnie. Utopia Morusa stanowi wizję kompletnie przeciwstawną temu, co działo się w tym czasie w Europie. Według Morusa doskonałość Utopii polegała przede wszystkim na wyrzeczeniu się obsesji władzy i własności.

Taka wizja sprawia, że państwo Utopia jest niemal idyllicznym społeczeństwem, ale Morus pozostawia czytelnikowi pytanie: czy rzeczywiście taki system jest możliwy? Czy brak własności i indywidualnej wolności nie prowadzi do uniformizacji i zniewolenia?

Indywidualność a wspólnota — władza w Utopii

Choć państwo Tomasza Morusa opisywane jest jakby Utopia stanowiła model sprawiedliwości, nie brakuje w nim elementów, które mogą budzić niepokój. Utopianie żyją w ścisłej organizacji, każdy zna swoje miejsce, a kontrola społeczna jest tak silna, że nawet podróżowanie poza swoją miejscowość wymaga specjalnego pozwolenia. Obywatele Utopii spędzali dzień według określonego przez władzę porządku pracy i odpoczynku. Indywidualność zdaje się schodzić na dalszy plan wobec dobra wspólnego, a mieszkańcy muszą podporządkować się regułom narzuconym przez państwo. 

Z jednej strony Morus zdaje się przedstawiać Utopię jako pozytywną alternatywę dla Europy, z drugiej – daje czytelnikowi sygnały ostrzegawcze. Czy idealne państwo nie wymaga zbyt wielkich wyrzeczeń? Czy podporządkowanie się wspólnocie nie prowadzi do zaniku wolności jednostki? Te pytania, które wyłaniają się z „Utopii”, stały się później kluczowe dla literatury dystopijnej.

Religia i tolerancja — obywatele w Utopii

Religia w Utopii różni się od tej, którą znał Morus w Europie. W przeciwieństwie do chrześcijańskiej nietolerancji wobec innowierców, w Utopii każdy obywatel ma prawo wierzyć w to, co chce. Jedynym wyjątkiem są ateiści – Utopianie uważają, że jeśli ktoś nie wierzy w wyższą istotę, może stać się niemoralny.

Tolerancja religijna w dziele Morusa jest niezwykle interesująca, zwłaszcza że sam autor był katolikiem, który w rzeczywistości sprzeciwiał się reformacji i ostatecznie poniósł śmierć za wierność Rzymowi. Można więc zastanawiać się, czy jego wizja Utopii rzeczywiście odzwierciedla jego poglądy, czy też jest kolejnym elementem ironii, ukazującym kontrast między teorią a praktyką.

Satyryczny i ironiczny charakter utworu

Nie można zapominać, że „Utopia” to dzieło pełne ironii. Nazwa wyspy pochodzi od greckiego słowa „ou-topos”, czyli „miejsce, którego nie ma”, co sugeruje, że przedstawiona wizja jest niemożliwa do zrealizowania. Bohater opowieści, Rafał Hytlodeusz, ma nazwisko oznaczające „bajkopisarza” lub „mówiącego nonsensy”, co każe zastanowić się, w jakim stopniu jego relacja jest prawdziwa.

Morus nie daje jednoznacznych odpowiedzi – jego dzieło można czytać zarówno jako marzenie o sprawiedliwym świecie, jak i jako satyrę na idealistyczne koncepcje polityczne. Jest to jeden z powodów, dla których „Utopia” jest dziełem tak ponadczasowym – zamiast narzucać gotowe rozwiązania, skłania do refleksji nad tym, jak powinno wyglądać społeczeństwo. 

„Utopia” Tomasza Morusa to nie tylko opis idealnego państwa, ale przede wszystkim przenikliwa analiza rzeczywistości. Problematyka dzieła obejmuje krytykę niesprawiedliwości społecznych, refleksję nad własnością prywatną, organizacją pracy, wolnością jednostki i religią. Morus nie przedstawia jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, jak stworzyć idealne społeczeństwo – zamiast tego pozostawia czytelnikowi przestrzeń do przemyśleń. I to właśnie sprawia, że „Utopia” pozostaje jednym z najważniejszych dzieł literatury światowej.

Potrzebujesz pomocy?

Renesans (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.