Tomasz Morus

Geneza i gatunek utworu

Geneza „Utopii” Tomasza Morusa

„Utopia” („De optimo rei publicae statu deque nova insula Utopia”) Tomasza Morusa została opublikowana w 1516 roku w Leuven. Utwór powstał w kontekście dynamicznych przemian społecznych i politycznych Europy początku XVI wieku, kiedy rozwój renesansu i reformacji prowadził do krytyki istniejących systemów władzy, struktur społecznych i stosunków własnościowych. W 1518 roku wydano wersję z ilustracjami, które przygotował Ambrosius Holbein. Pierwsze tłumaczenie Utopii na język polski przygotowano dopiero w 1947 roku. 

Morusa inspirowały zarówno starożytne koncepcje idealnego państwa (szczególnie platońska „Państwo”), jak i współczesne mu zjawiska – ekspansja kolonialna, rozwój gospodarki pieniężnej oraz rosnące nierówności społeczne w Anglii. Szczególnie krytycznie odnosił się do „owczego” kapitalizmu, w wyniku którego ziemia była odbierana chłopom na rzecz hodowli owiec, co prowadziło do ubóstwa i bezdomności.

Ważnym impulsem do napisania dzieła była też podróż Morusa do Flandrii w 1515 roku, gdzie spotkał się z humanistami, m.in. Erasmem z Rotterdamu. Inspiracją mogły być także relacje o nowo odkrywanych lądach Ameryki, które Morus przekształcił w literacką wizję doskonałego społeczeństwa.

Gatunek literacki „Utopii”

„Utopia” łączy cechy różnych gatunków literackich, co czyni ją dziełem trudno klasyfikowanym. Można jednak wyróżnić kilka kluczowych aspektów:

  1. dialog filozoficzny – utwór jest napisany w formie rozmowy, co nawiązuje do platońskiego stylu argumentacji i prezentowania idei. Narrator (Morus) prowadzi dyskusję z żeglarzem Rafałem Hytlodeuszem, który opisuje idealne państwo.
  2. traktat polityczny – dzieło przedstawia wizję sprawiedliwego ustroju, który jest kontrastowany z realiami ówczesnej Europy, zwłaszcza Anglii. Analizuje kwestie ustroju politycznego, prawa, własności i pracy.
  3. satyra społeczna – Morus stosuje ironiczne zabiegi, podważając realność swojej wizji i skłaniając czytelnika do refleksji nad absurdem istniejących systemów. Nazwa „Utopia” (z greckiego: „ou-topos” – „nigdzie”, „miejsce, którego nie ma”) sugeruje, że ideał jest nieosiągalny, a jednocześnie stanowi krytykę ówczesnych społeczeństw.
  4. podróżopisarstwo i fikcja literacka – narracja stylizowana jest na relację podróżnika, nawiązując do popularnych w XVI wieku opisów odkryć geograficznych i egzotycznych krain. 

Tytuł książki Tomasza Mana można rozpatrywać także jako sygnał odrębnego gatunku literackiego, choć jej status jest przedmiotem dyskusji. Utopia jako forma literacka wykształciła się właśnie na podstawie dzieła Tomasza Morusa, do którego odwoływali się m.in. Bacon w „Nowej Atlantydzie”. Utopia pochodzi od greckich słów "ou" (nie) i "topos" (miejsce). Pojęcie utopia oznacza miejsce, które nie istnieje. W dyskursie społeczno-politycznym oznacza więc opisanie miejsce, gdzie panuje najlepszy ustrój państwa, ustrój gospodarczy, równość, a wszyscy mieszkańcy są szczęśliwi. 

1. Cechy charakterystyczne utopii jako gatunku:

  • opis idealnego społeczeństwa – utopie przedstawiają wizję doskonałego ustroju politycznego, społecznego i ekonomicznego, który kontrastuje z rzeczywistością. Książka Morusa przedstawiające idealne państwo w pełni się w tę ideę wpisuje.
  • krytyka istniejącego porządku – utopie często mają charakter satyryczny lub dydaktyczny, ukazując problemy współczesnych autorowi społeczeństw.
  • struktura narracyjna – wiele utopii przybiera formę relacji podróżniczej (inspirowanej literaturą geograficzną) lub dialogu filozoficznego.
  • idealizacja i racjonalizacja – społeczeństwa utopijne są przedstawiane jako uporządkowane, kierujące się rozumem i wspólnym dobrem.

2. Ewolucja gatunku:

  • utopia klasyczna (XVI–XVII w.) – np. „Miasto Słońca" (Tommaso Campanella), „Nowa Atlantyda" (Francis Bacon), gdzie dominują idee renesansowe i racjonalistyczne.
  • utopie oświeceniowe i socjalistyczne (XVIII–XIX w.) – np. „Podróże Guliwera" (Jonathan Swift, choć jest to parodia utopii), koncepcje utopijnego socjalizmu (Fourier, Owen, Saint-Simon).
  • utopie XX wieku i ich przewartościowanie – klasyczne utopie ustępują miejsca dystopiom, np. „Nowy wspaniały świat" (Aldous Huxley), „1984" (George Orwell), które pokazują utopię jako niebezpieczny projekt totalitarny.

Potrzebujesz pomocy?

Renesans (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.