Wierna rzeka

Stefan Żeromski

Charakterystyka bohaterów

Należy wspomnieć, że bohaterowie Wiernej rzeki Stefana Żeromskiego są w ciągłym zagrożeniu i przejmującym niebezpieczeństwie. W zaciętej walce z przeciwnikiem są samotni, głodni, wyziębieni, przestraszeni, w końcu nękani przez oprawcę. Śmierć w powieści jest wszechobejmująca i można jej doświadczyć tuż za rogiem. Pomimo wielu przeciwności bohaterowie nie poddają się i są bardzo waleczni. Udział w powstaniu dla bohaterów to kwestia honoru, najważniejszy życiowy cel, w końcu ojczyzna i jej dobro jest stawiane na pierwszym miejscu. Waleczna postawa postaci powieści Wierna rzeka: klechda domowa Stefana Żeromskiego jest wyjątkowo bohaterska. Bohaterowie pragną odzyskać niepodległość Polski. Niemniej jednak każdy z bohaterów indywidualnie i subiektywnie upatruje sensu w podjętej walce i śmierci wielu powstańców. Wojna przynosi wachlarz emocji, nigdy nie doprowadza do niczego dobrego, przynosi zagładę wielu ludzi. Tak jest także w utworze Wierna rzeka: klechda domowa Stefana Żeromskiego, udział powstańców ma swoich licznych zwolenników, ale także zagorzałych przeciwników. Sens i cel podjętego zrywu jest więc oceniany indywidualnie przez każdego z bohaterów literackich, wybitnego polskiego pisarza Stefana Żeromskiego.

Józef Odrowąż – przystojny młody arystokrata posiadający tytuł książęcy. Jest wykształcony, elokwentny, obyty w świecie, dużo podróżuje. Józef jest wzorowym patriotą. Udział w powstaniu traktuje jako cel swojego życia. Józef Odrowąż dołączył do powstania wbrew namowom rodziny, matki. W zgodzie z młodzieńczą wizją pragnął wziąć udział w legendarnym wydarzeniu. Niestety został ciężko ranny i ledwo uszedł z życiem. Józef Odrowąż nie posiada instynktów samozachowawczych, w ogóle nie dba o swoje życie. Często w chwilach kryzysowych, dużego bólu, cierpienia prosi o śmierć. Do kwestii wybuchu powstania styczniowego podchodzi bardzo poważnie. Pragnie w końcu dbać o honor i dobro ludzi, którzy przyczynili się do entuzjastycznego wybuchu powstania. Ludzi, którzy także uczestniczyli dzielnie w powstaniu i niejednokrotnie ponieśli dotkliwą klęskę. Józef Odrowąż mimo swoich idealistycznych pragnień o wyzwoleniu ziem polskich stara się także ocenić zryw w sposób obiektywny. „Tylu zginęło…! Czcigodni, najszlachetniejsi, waleczni…[…] Padali z ran, bez pomocy, bez pomocy, po lasach, bez sławy – na nic! Zwaliła się ze swego ołtarza idea!”. Józef do końca się nie poddaje, kiedy jego matka informuje go, że w Krakowie powstaje kolejny oddział, pragnie jak najszybciej wrócić do bohaterskiej walki. W powieści znajdziemy słowa, mówiące o tym, że pragnienie walki w młodym księciu można porównać do cierpienia, które przeszedł. W końcu Józef Odrowąż jest wyjątkowo charakterystyczną postacią powieści Wierna rzeka: klechda domowa Stefana Żeromskiego. Na przykładzie bohatera można dostrzec podział społeczeństwa polskiego. Chłopi pragną oddać powstańca wrogowi, gdyż nie rozumieją, że wybuch powstania, może przynieść także im wolność i swobodę. Stefan Żeromski, tworząc postać Józefa pragnął przedstawić podział społeczeństwa. Przedstawia zarówno dobrych, jak i bardzo złych chłopów, którzy wybuch powstania styczniowego traktują jako zemstę na panach. Ostatecznie chłopi puszczają Józefa, widząc, że jest ciężko ranny i poniesie śmierć w wyniku urazów, których doświadczył.

Księżna Odrowążowa – jest matką Józefa Odrowąża, zamożną arystokratką, po zaginięciu syna, postanawia go szukać przez kilka miesięcy. Kobiecie po wielu dniach poszukiwań udaje się znaleźć syna we dworze w Niezdołach. Księżna jest przeciwna miłości pomiędzy jej synem Józefem a piękną, ale biedną Salomeą. Postępem i manipulacją przerywa romans zakochanych w sobie kochanków. Ostatecznie namawia syna do wyjazdu. Jej postawa nie jest wspierająca dla losów narodu Polskiego. Nie wróży zwycięstwa dla powstania styczniowego. Powstanie nazywa „obłąkanymi zamysłami” czy też surowiej „lekkomyślnym przedsięwzięciem”. Zryw narodowowyzwoleńczy to dla Księżnej najgorsze przekleństwo, zły sen, wręcz koszmar. Kobieta jest przeciwna powstaniu, gdyż zabrało jej ukochanego syna. W dowódcach powstania styczniowego upatruje swoich wrogów. Wrogów, którzy chcą odebrać jej syna. Ma żal do mężczyzn, że idea narodowa wciągnęła jej jedyne dziecko. Kobieta reprezentuje postawę egoistyczną, obchodzi ją wyłącznie los i szczęście jej rodziny. Sprawy narodowe, los Polski, jest jej w dużej mierze obojętny. Jej marzeniem jest zabrać syna i wyruszyć w daleką podróż do słonecznych i malowniczych Włoch.

Rudeccy – są właścicielami symbolicznego dworu w Niezdołach. Rudeccy są opiekunami Salomei. Młodzi Rudeccy znaleźli się w oddziałach powstania styczniowego w dość młodym wieku. Niestety aż trzech ich synów zginęło w powstaniu. Pani Rudecka jest w ogromnej żałobie i smutku po stracie swoich ukochanych synów. Pan Rudecki został zamknięty w więzieniu, a jego małżonka znajduje się poza domem. Dominik popełnia samobójstwo. Jego dusza czasami straszy w zniszczonym już domu.

Salomea Brynicka – młoda, urodziwa dwudziestodwuletnia piękna kobieta. Jest córką zarządcy majątku w Niezdołach. Przez krótki czas przebywała u sióstr zakonnych w Ibramowicach. We dworze w Niezdołach pomagała Rudeckiej. Następnie samotnie zajmowała się domem. Salomea pomaga rannemu Józefowi, który jest powstańcem. Swoją szlachetną postawą naraża się na utratę życia. Przez jakiś czas ukrywa mężczyznę w murach dworu. Pomoc zupełnie obcemu powstańcowi kobieta traktuje jak narodowy obowiązek. Jaki jest stosunek uroczej młodej kobiety do powstania? Niewątpliwie Brynicka prowadzi trudną walkę w murach starego dworku. Walka o przetrwanie, walka o zdrowie rannego Józefa, walka z nieustającym wewnętrznym cierpieniem straty najbliższych. Salomea dotkliwie odczuwa skutki powstania styczniowego. Jej najbliżsi albo polegli w powstaniu, są ranni, lub nie ma o członkach rodziny żadnych wieści. Rosjanie nieustannie nachodzą młodą kobietę, niosą spustoszenie, niszczą wszystko, co stanie im na drodze. Między innymi, podpalili spichlerz, gospodarstwa czy majątki. Odbierają Polakom szansę na godne i dobre życie. Nieustanni w swej nienawiści Rosjanie, szukają powstańców, tym samym nachodzą dwór. Salomea dostrzega także w powstaniu, iż wyzwala w ludziach najniższe instynkty. Widzi okrucieństwo wojny, głód, zimno, choroby. Kobieta widzi okrucieństwo żołnierzy biorących udział w wojnie. Powstanie dla pięknej młodej dziewczyny w kwiecie wieku to symbol cierpienia, zarówno fizycznego, jak i emocjonalnego, psychicznego. Salomea żyje w ciągłym strachu o najbliższą rodzinę. Bardzo dotkliwie przeżywa fakt, że jej rodacy, którzy tak licznie umierają, giną także z rąk Polaków – mianowicie chłopów. Ostatecznie Salomea zacznie doszukiwać się sensu wybuchu powstania styczniowego. W rozmowie z matką Józefa, księżną Odrowążową broni sensu zrywu narodowowyzwoleńczego. Matka Józefa jest przeciwniczką powstania i nazywa je „obłąkaniem zmysłów”. Salomea to inteligenta kobieta rozumie, że wybuch powstania styczniowego był nieunikniony. Niemniej jednak zdaje sobie sprawę, że podejście do tego wydarzenia historycznego jest indywidualnym wyborem każdego człowieka. Stara się nikogo nie oceniać, rozumiejąc realia bezwzględnej walki.

Antoni Brynicki – jest ojcem Salomei, zarządcą w domu Rudeckich. Wówczas posiadacz majątku Mieranowic. Brał czynny udział zarówno w powstaniu listopadowym, jak i styczniowym. Podczas wybuchu powstania listopadowego został wysłany przymusowo na Sybir. Udział w powstaniu styczniowym jest dla niego kwestią honoru. Ojczyzna i jej los są dla Antoniego priorytetem. Postanawia odwiedzić ukochaną córkę we dworze w Niezdołach, by spędzić z nią wspólnie trochę czasu. Jako kochający ojciec martwi się o swoją urodziwą córkę. Niemniej jednak po kolacji postanawia wyjść. Salomea żegna się z ojcem. Antoni Brynicki nie zdaje sobie sprawy, że widzą się razem z ukochaną córką po raz ostatni. Ostatecznie mężczyzna ponosi śmierć z dala od swojej ukochanej rodziny, pięknej córki. Poświęca się dla ojczyzny, umiera w domu chłopa, przez którego zostaje pochowany.

Wiesnicyn – oficer oddziałów rosyjskich, przeszukujących okoliczne majątki, dwory czy domy, w celu znalezienia i uwięzienia lub zabicia wszystkich powstańców. Podczas poszukiwań we dworze zakochuje się w pięknej Salomei Brynickiej.

Szczepan Podkurek – jest mężczyzną w podeszłym wieku, oddany i posłuszny sługa państwa Rudeckich. Jest wyjątkowo lojalnym  i szlachetnym mężczyzną, odpowiedzialny we dworze za posiłki. Opiekuje się młodą Salomeą, jest do niej przywiązany. Mimo podeszłego wieku nadal witalny, bystry i sprytny. Bohater to wyjątkowo czujny mężczyzna, bardzo dobry obserwator. Jest przenikliwy, czasami bywa podejrzliwy, niemniej wyjątkowo pomocny. Podczas poszukiwań powstańców we dworze w Niezdołach przez oddziały, pomaga ukryć powstańca Józefa Odrowąża. Intensywnie pomaga Salomei, by nie zabrano i uwięziono mężczyzny. W dużej mierze dzięki niemu powstaniec Józef Odrowąż został ocalony. Szczepan Podkurek przeżywa zawód miłosny Salomei, gdy dostrzega, jak kobieta cierpi, gdy odjeżdża Józef.

Hubert Olbromski – szlachcic, znał ojca Salomei. Swoje życie naznaczył wiernej i oddanej służbie ojczyźnie. Jest waleczny i bojowy. Nie pozwala, by strategiczne informacje rządowe dostały się w posiadanie Rosjan. Hubert Olbromski jest przekonany, że entuzjastyczny wybuch powstania styczniowego przyniesie wiele dobrego dla losów kolejnych pokoleń. Mężczyzna jest komisarzem Rządu Narodowego, więc bardzo dobrze zna realia panujące w kraju. Hubert ufa, że wybuch powstania wzmocni wspólnotę Polaków, odbuduje w nich zatracone nadzieje na wyzwolenie. Swoją obywatelską wzorową postawą, potwierdza, że całym sercem jest oddany swojej ojczyźnie. Młodzieńcze lata poświęcił służbie narodowej. Hubert Olbromski to po części podopieczny Antoniego Brynickiego. Ojciec Salomei wspierał młodego Huberta, gdy ten tęsknił za swoim ojcem, który został uwięziony. Antoni Brynicka wprowadził młodego wówczas Huberta Olbromskiego w świat losów wojennych, amunicji, strategii. Należy także wspomnieć, że tytułowa symboliczna Wierna rzeka także wspiera działania szlachetnego Huberta Olbromskiego. Mężczyzna wrzuca do rzeki ważne narodowe dokumenty, by zatrzeć jakiekolwiek dowody. Rzeka jako oddana powierniczka pochłania dokumenty, by nie wpadły w niepowołane ręce wroga wojennego. Życie Huberta Olbromskiego zakończyło się bohaterską śmiercią w służbie zniewolonej wówczas Polsce.

Ryfka – jest Żydówką, córką karczmarza. Przyjaciółka i powierniczka Salomei. Ryfka informuje domowników dworku przez nalotem rosyjskich żołnierzy. Rosyjscy generałowie zatrzymują się w gospodzie, by się posilić i naradzić.

Doktor Kulewski – wyspecjalizowany i bardzo dobry lekarz. Samotny, posiadający opinię kobieciarza, bawidamka i uwodziciela. Pochodzi z klasy inteligenckiej narodu polskiego, niemniej jednak nie popiera idei powstania. Udziela pomocy medycznej rannemu powstańcowi Józefowi, tylko dlatego, że spodobała mu się wyjątkowo piękna Salomea. Jego postawa nie jest zbyt entuzjastyczna, zwraca szczególną uwagę na piękną Brynicką i liczy, że ta odwdzięczy się w odpowiedni dla niego sposób. Doktor Kulewski jako wzorowy przedstawiciel polskiej inteligencji, lekceważąco podchodzi do wybuchu powstania styczniowego.

Chłopi – warstwa społeczna wobec wybuchu powstania – chłopi występują w powieści Wierna rzeka Stefana Żeromskiego jako warstwa społeczna. Poznajemy dobrych i złych chłopów. Jedni bardzo dobrze zdają sobie sprawę, jakie panują nastroje w społeczeństwie i widzą sens powstania styczniowego. Drudzy to ci, których spotyka na swojej drodze bohaterski powstaniec Józef Odrowąż. Powstaniec tłumaczy chłopom, których spotyka, że walczył także w ich sprawie. Niemniej jednak, argumenty, które przedstawił absolutnie nie trafiają do chłopów. Chłopi odbierają „Pana” jako największego wroga, który ich poniża, niszczy, bije. W większości niestety nie rozumieją pojęcia naród czy ojczyzna. Niemniej jednak należy także wspomnieć, iż Stefan Żeromski przedstawia też chłopów pochodzących z Gór Świętokrzyskich. Ci zaś pomagali powstańcom i często sami służyli w armii powstańczej. Należy także wyróżnić postawę chłopa, który zaopiekował się i później pochował ojca Salomei – Antoniego Brynickiego. Z dużym szacunkiem wyraża się o ojcu Salomei. Za pomocą postaci chłopów, Stefan Żeromski przedstawił różnorodne podejście do wybuchu powstania styczniowego. Pisarz podkreślił także podział społeczeństwa na chłopów, szlachtę i magnaterię. Ten panujący wówczas podział społeczeństwa uwydatnia samotność powstania styczniowego z 1863 roku.

Potrzebujesz pomocy?

Młoda Polska (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.