Syzyfowe prace

Stefan Żeromski

Problematyka

Rola edukacji w życiu Polaka końca XIX wieku w „Syzyfowych pracach” Stefana Żeromskiego

 

Z pewnością jednym z najważniejszych tematów, jakie podejmuje Stefan Żeromski w powieści „Syzyfowe prace”, jest kwestia edukacji. Wiąże się z nią wiele innych tematów, w końcu powieść opowiada przede wszystkim o edukacji Marcina Borowicza. Sama jednak edukacja jako temat wydaje się kluczowa.

  • Żeromski pokazuje bardzo ciemne, brutalne oblicze rusyfikacji, jakiej konsekwentnie poddawani są uczniowie od najwcześniejszych lat edukacji.
  • Pisarz opowiada jednak nie tylko o rusyfikacji, ale pokazuje rolę edukacji w życiu każdego młodego człowieka. Na przykładzie Borowicza można zobaczyć, jak bardzo edukacja i sposób jej prowadzenia ma wpływ na to, jak chłopak postrzega świat, co go interesuje, w co jest gotowy inwestować energię. Przez długi czas biernie poddając się rusyfikacji, Marcin osłabia, praktycznie wycisza w sobie uczucia patriotyczne, dopiero spotkanie z Zygierem i przełom, jaki się wtedy w chłopcu dokonuje, zawracają go z tej drogi. Dotyczy to jednak nie tylko Marcina: widać to na przykładzie Waleckiego, który późno, ale wyrywa się jednak spod wpływu ortodoksyjnej matki, Radka, który uświadamia sobie, jak wiele zmieniły w nim już pierwsze lata edukacji i nie chce wracać do życia swoich rodziców, w Zygierze, dla którego nauka polskiej literatury daje ocalenie w trudnych czasach.
  • „Syzyfowe prace” prowokują do pytania o rolę nauczyciela w rozwoju i edukacji ucznia. W powieści więcej jest zdecydowanie przykładów negatywnych, takich jak pan Majewski, profesor Kostriulew czy nawet Nogacki, którzy zamiast rozbudzać w swoich uczniach chęć nauki, rozwoju, samodzielność myślenia, starają się ich sformatować zgodnie z oczekiwaniami władzy. Widać zaś, że uczniowie tęsknią do autorytetów, postaci przykuwających uwagę. Korzysta z tego między innymi inspektor Zabielski, który mniej więcej dzięki odpowiedniej autokreacji na dłuższy czas przekonuje do siebie Marcina. Jest jednak w „Syzyfowych pracach” postać pozytywnego nauczyciela. – to Paluszkiewicz, który otwiera przed Radkiem szansę na zupełnie inne życie. Dyskusyjną postacią jest natomiast Sztetter, który nie ma w sobie odwagi, aby walczyć z dyrekcją, ale widać, jak przeżywa literaturę podczas recytacji „Reduty Ordona” Zygiera. Nie jest tak negatywnie portretowany jak choćby Majewski, ale narrator podkreśla brak gotowości do walki o swoich uczniów, co także piętnuje.
  • Żeromski w „Syzyfowych pracach” pokazuje, jak ogromny wpływ ma edukacja na wybory, których dokonują młodzi uczniowie, jak organizuje perspektywę, ustawia spojrzenie na świat, determinuje wybór ścieżki, jaką podążają młodzi ludzie. Można się domyślać, że gdyby nie zmiana, jaka dokonała się w Marcinie między siódmą a ósmą klasą, jego wybory życiowe mogłyby wyglądać zupełnie inaczej. W przypadku Waleckiego, którego ograniczała matka wyznająca ortodoksyjny katolicyzm, bez szkoły, kolegów i szansy na odkrycie innych pism, światopogląd chłopca także był ograniczony. W tym sensie oskarżenie, jakie w kierunku zaborców formułuje Żeromski, brzmi jeszcze ostrzej. Zamiast bowiem poszerzać horyzont uczniów, dyrekcja i nauczyciele wykorzystują podatność młodych umysłów na sugestie, koncepcje, charyzmatyczne postawy, aby sformatować ich w zgodzie z polityką określonej władzy. Rusyfikacja jest oczywiście skrajnym przykładem, natomiast Żeromski tego typu oskarżenia będzie formułował później w stosunku do wszystkich, którzy młodych ludzi próbują na siłę zarazić swoimi ideami (tak będzie np. w „Przedwiośniu”).
  • Temat ten jest dużo jednak szerszy i nie ogranicza się wyłącznie do wydarzeń z końca XIX i początku XX wieku. „Syzyfowe prace” wpisują się w bardzo długą i wydaje się, że niezakończoną dyskusję dotyczącą roli edukacji w życiu człowieka, ale i ryzyka, z jakim wiąże się wystawienie edukacji na pokusę realizowania agendy jakiejkolwiek władzy, ideologii, partii politycznej. W historii literatury można znaleźć szereg przykładów pokazujących, że nigdy tego typu związki nie wychodziły samej edukacji, jak i jej uczestnikom na dobre.
  • Żeromski, podobnie jak wielu polskich i światowych pisarzy, zdaje się formułować przekonanie, że rolą edukacji jest pokazywać maksymalnie dużo ścieżek, otwierać jak najszersze horyzonty, zachęcać do stawiania pytań, a nie formułowania wyuczonych, jednoznacznych odpowiedzi. W tym sensie, mimo osadzenia akcji powieści w bardzo konkretnych realiach historycznych, jest to powieść wyjątkowo aktualna i poruszająca nadal żywe problemy.

Uczeń i mistrz a relacje między uczniami i nauczycielami w „Syzyfowych pracach” Stefana Żeromskiego

 

Stefan Żeromski w „Syzyfowych pracach” był bardzo krytyczny w stosunku do nauczycieli, którzy zamiast pomagać uczniom w rozwoju, próbowali nim sterować, aby uzyskać efekt zgodny z polityką zaborcy.

  • Większość nauczycieli w gimnazjum klerykowskim zapominała o ideale relacji mistrz – uczeń, która po części opisuje relację edukacyjną; nauczyciel nie musi być nieomylny, powinien być jednak dla swojego ucznia autorytetem. Majewski, Kostriulew, Sztetter, Nogal w ogóle nie zdradzają takich aspiracji.
  • Nauczyciele sportretowani są bardziej jako wykonawcy pewnej woli politycznej, przypominają urzędników, a nie edukatorów. Bardziej od przekazywania różnych perspektyw spojrzenia na świat interesuje ich ściganie uczniów, permanentna kontrola, wypełnianie nakazów i zakazów sformułowanych przez dyrekcję szkoły. Widać to doskonale na przykładzie Majewskiego, który zostaje przez Żeromskiego zaprezentowany jako bardzo przeciętny nauczyciel, ale nieustający w pogoni za niepokornymi uczniami i dążący do ich złapania w imię przede wszystkim własnych, prywatnych korzyści. Już sama kwestia prywatnych korepetycji udzielanych przez niego, a otwierających drogę do klerykowskiego gimnazjum bardzo wyraźnie pokazuje, co dla Majewskiego liczy się przede wszystkim.
  • Jeśli już ktoś w Klerykowie umiejętnie wykorzystuje ideę mistrza dla ucznia, to jest to inspektor Zabielski, który w ten sposób wiąże przy sobie między innymi Marcina, ale także i innych uczniów. Problem niestety polega na tym, że wykorzystuje on moc autorytetu, by uczniów jeszcze silniej zrusyfikować, zniechęcić do tego, co polskie, zmanipulować i wychować zgodnie z określonym wzorcem założonym przez zaborcę. To perfidna manipulacja, z której Marcin sobie w pewnym momencie zdaje sprawę. Jego atak na Majewskiego jest symbolicznym rzuceniem wyzwania tym, którzy przez tyle lat tak podstępnie próbowali go pozbawić miłości do ojczyzny.
  • Pojawia się w „Syzyfowych pracach” jednak przynajmniej jeden przykład pozytywny. Chodzi o Antoniego Paluszkiewicza, czyli pierwszego nauczyciela Andrzeja Radka, który w ogóle otwiera przed nim perspektywy edukacji. To on buduje w Radku miłość do nauki, szacunek do edukacji  i umiejętność dostrzeżenia możliwości, jakie w życiu ona daje. To prawdziwy autorytet dla Radka, który kilkukrotnie wspomina nauczyciela w trudnych chwilach. To wspomnienie buduje w nim siłę, nie pozwala mu się poddać.
  • Strategie rusyfikacyjne, im silniejsze, tym bardziej destrukcyjnie działają na relację nauczycieli i uczniów sprawiają, że z relacji mistrz – uczeń nie pozostaje nic. Żeromski w „Syzyfowych pracach” pokazuje, że nauczyciele i uczniowie zaczynają stanowić dwa kompletnie wrogie sobie obozy. Tutaj nie ma miejsca na szacunek, a tym bardziej na postrzeganie nauczycieli w kategorii autorytetów.
  • Szczególna sytuacja, w której znajdują się uczniowie poddawani rusyfikacji, sprawia, że autorytetami stają się do pewnego stopnia dla nich inni uczniowie. Starsi, którzy więcej przeczytali, dotknęli tematyki młodszym jeszcze obcej; ci, którzy już studiują na uniwersytecie – ci właśnie funkcjonują jako punkty odniesienia, zastępując do pewnego stopnia nauczycieli.

Strategie rusyfikacji w „Syzyfowych pracach” Stefana Żeromskiego

  • Żeromski wyraźnie wskazuje na wielopoziomową machinę, jaką organizują Rosjanie, aby tylko młodych uczniów wykorzenić z polskości.
  • Zaczyna się od obowiązkowej nauki rosyjskiego w szkole elementarnej, potem przychodzi gimnazjum, gdzie nie można już w salach i na korytarzach rozmawiać po polsku, a język ten z ojczystego nazwany zostaje obcym i uznanym za przedmiot nieobowiązkowy. Potem przychodzą konsekwentnie prowadzone lekcje, które mają wymusić na uczniach myślenie po rosyjsku. Temu wszystkiemu towarzyszy stały nadzór: kontrola lektur, spotkań, wyznawanych przekonań.
  • Rusyfikacja ma jednak również swoje oblicze, które zupełnie nie przypomina terroru: inspektor Zabielski stara się imponować Marcinowi, dyrekcja zaprasza uczniów na przedstawienia rosyjskie. Tego typu zabiegi często okazują się groźniejsze, bo pozbawione rysów wyraźnego przymusu, osłabiają czujność uczniów, którymi szkoła stara się manipulować.

Patriotyzm narodowy i stosunek do powstania styczniowego

  • Żeromski nie boi się podejmować trudnego tematu, jakim był upadek powstania i jego konsekwencje. Nie chodzi mu tylko o represje i wzmożoną rusyfikację, lecz także problem wielkiego rozczarowania walczących i ceny, jaką musieli zapłacić za swoją postawę.
  • Przykładem powstańca, który traci energię życiową, radykalnie pogarsza się jego sytuacja finansowa, a z nią możliwości rodziny – jest ojciec Marcina Borowicza. Chłopiec, patrząc na ojca, przejmuje ten marazm, nie chce słyszeć o patriotyzmie i walce. Dopiero pod koniec edukacji przechodzi w tym temacie ogromną przemianę.
  • Żeromski pokazuje, że patriotyzm to jednak nie tylko walka. Szymon Noga, mimo swoich wad, to przykład postaci, która walczy o to, by pamięć o powstańcach nie wygasła. Przykład Zygiera pokazuje, jak ważne dla narodowego patriotyzmu jest umiłowanie języka, chęć poznawania literatury narodowej i dzielenie się nią z innymi.
  • Patriotyzmem jest w końcu wyraźna, konsekwentna, z dnia na dzień podejmowana walka o niepoddawanie się rusyfikacji i ocalenie własnej polskości. To jedno z przesłań, z którymi czytelnika zostawia Marcin Borowicz.

Przemiana wewnętrzna i proces dorastania głównego bohatera

  • Marcin Borowicz z „Syzyfowych prac” Stefana Żeromskiego to przykład bohatera, który przechodzi w trakcie powieści wyraźną przemianę. Oczywiście nie jest to radykalna metamorfoza, bo mamy przede wszystkim do czynienia z bohaterem, który dorasta, sprawdza różne ścieżki, po raz pierwszy konfrontuje się z różnymi doświadczeniami.
  • Oczywiście najbardziej spektakularny moment „Syzyfowych prac” to lekcja polskiego z Zygierem, podczas której Marcin konfrontuje się z własnymi, długo ukrywanymi (także przed samym sobą) uczuciami, lękami, doświadczeniami. Obserwujemy więc przejście od ulubieńca inspektora Zabielskiego do uczestnika tajnych spotkań u Gontali i podejmującego się bohaterskiej obrony przejścia do kryjówki chłopców przed szpiegującym ich panem Majewskim.
  • Nie można jednak zapominać, że cała biografia Marcina usiana jest różnego rodzaju doświadczeniami, które pozwalają mu się ostatecznie uformować jako świadomemu obywatelowi.
  • Marcin po drodze przeżywa wiele kryzysów: pierwszą szkołę i opuszczenie przez rodziców, trudną samotność pierwszego roku w Klerykowie, śmierć matki, brak motywacji i entuzjazmu do nauki, strach pierwszego przyłapania przez żandarmerię, przeżycie powrotu do wiary, fascynację Zabielskim, niepodjęcie obrony kolegi Waleckiego, a jednocześnie pomoc Radkowi, kiedy groziło mu wyrzucenie ze szkoły, przyjaźń z Radkiem, Zygierem i resztą, w końcu nieszczęśliwa miłość do „Biruty”. 
  • Borowicz ze wszystkich tych 10-letnich doświadczeń ostatecznie wychodzi mocniejszy, natomiast Żeromski dzięki temu bohaterowi „Syzyfowych prac” pokazał, jak wiele wydarzeń może wpłynąć na formowanie się osobowości młodego człowieka i jak trudne może być dzieciństwo i młodość, dalekie od wyobrażeń o bezstresowym życiu i jedynym obowiązku, jakim jest nauka.
  • Pewnym lustrem dla Marcina są jego koledzy: Radek jako przykład konsekwentnej walki o swoją przyszłość, Zygier, który wszystkich uczy patriotyzmu, Walecki, który dopiero odkrywa, że świat nie jest jednowymiarowy.

Potrzebujesz pomocy?

Młoda Polska (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.