Syzyfowe prace

Stefan Żeromski

Plan wydarzeń

Plan wydarzeń „Syzyfowych prac” Stefana Żeromskiego przedstawia się następująco:

 

1. Borowiczowie odwożą Marcinka do Owczar.

2. Marcinek poznaje szkołę, dyrektora i jego żonę, rodzice potwierdzają koszty nauki syna, a następnie odjeżdżają, ku wielkiej rozpaczy chłopca.

3. Marcinek poznaje szkołę i zasady w niej panujące.

4. Chłopiec sumiennie się uczy, robi postępy, mimo problemów, które sprawiają mu niektóre przedmioty.

5. Szkoła szykuje się na wizytę inspektora, która wyjątkowo stresuje nauczyciela.

6. Inspektor Jaczmieniew jest rozczarowany poziomem wiedzy uczniów w Owczarach, Ferdynand Wiechowski jest przekonany, że to koniec jego kariery.

7. Inspektor wraca do Owczar po rozmowie z kobietami ze wsi. Doceniając nieugiętą postawę nauczyciela we wprowadzaniu języka rosyjskiego, obiecuje mu podwyżkę.

8. Jaczmieniew wspomina swoje młodzieńcze ideały, które porzucił na rzecz walki o skuteczną rusyfikację wśród polskich dzieci.

9. Helena Borowiczowa wspólnie z Marcinkiem przebywa w Klerykowie i stara się uzyskać informacje dotyczące zasad przyjęcia do klasy wstępnej.

10. Znajomy kupiec uświadamia kobietę, że potrzebne jest wykupienie korepetycji u nauczyciela Majewskiego, co Helenie udaje się załatwić.

11. Po kilku spotkaniach z Majewskim Marcinek staje do egzaminów wstępnych, które – podobnie jak inni uczniowie korzystający z korepetycji – skutecznie przechodzi.

12. Helena Borowiczowa przed odjazdem do domu załatwia ostatnie kwestie związane z mieszkaniem Marcinka u „starej Przepiórzycy”.

13. Marcinek spędza pierwszy rok nauki w gimnazjum, walczy z poczuciem samotności, uczy się zasad panujących w gimnazjum.

14. Współczucie Marcinka w końcu zyskuje Romek, który jako biedny i mniej utalentowany staje się obiektem kpin tak innych uczniów, jak i nauczycieli.

15. Helena zabiera ucznia na dwa dni wolnego do domu rodzinnego, a podczas podróży Marcinek obiecuje matce, że będzie w niego dumna.

16. Marcinek uzyskuje promocję do klasy pierwszej, ale śmierć matki i brak dodatkowej motywacji sprawiają, że jego wyniki stają się przeciętne.

17. Marcinek, wchodząc do kościoła z wagarów, słyszy dyskusję księdza Wargulskiego z inspektorem dotyczącą śpiewania polskich pieśni religijnych.

18. Wraz z kolegami ze stancji Marcinek zostaje przyłapany na strzelaniu z pistoletu.

19. Chłopiec boi się wyrzucenia ze szkoły, oczekując na decyzję dyrekcji, gorąco się modli, a kiedy okazuje się, że kara ogranicza się jedynie do dwóch dni kozy, wierzy, że to pomoc Boga.

20. Rozbudzona w Marcinku religijność przyczynia się do jego większej koncentracji, determinacji, a więc i poprawy wyników w nauce.

21. Marcinek dostaje się do klasy piątej, w międzyczasie spędza wakacje w Gawronkach, zamiast jednak pomagać ojcu, skupia się na polowaniu na ptaki.

22. W trakcie spacerów po wsi Marcin poznaje Szymona Nogę, który towarzyszy mu przy polowaniach, a także opowiada o powstańcach, chłopiec jednak nie jest zainteresowany kwestiami politycznymi.

23. Marcinek wspólnie z Szymonem wybierają się polować na głuszce. Wyprawa okazuje się zupełnie nieudana.

24. Po powrocie do gimnazjum Marcinek zastaje spore zmiany: wymieniona zostaje spora część kadry nauczycielskiej, a przede wszystkim dyrektor i inspektor szkoły, którzy są jeszcze bardziej zdeterminowani do przeprowadzenia skutecznej rusyfikacji swoich uczniów.

25. Chłopcy w gimnazjum podlegają nieustannej kontroli, sprawdza ich nauczycielska policja, coraz częściej nauczyciele pojawiają się na stancjach, kontrolują lektury itd.

26. Marcin na przekór większości uczniów idzie na przedstawienie rosyjskiego teatru amatorskiego. Wraz z kilkoma innymi uczniami zostaje zauważony przez dyrektora i Majewskiego.

27. Inspektor Zabielski zaczyna się interesować Marcinkiem, który przez dłuższy czas pozostaje pod jego silnym wpływem.

28. Do Klerykowa wędruje syn fornala Andrzej Radek, który dzięki poświęceniu innego nauczyciela miał okazję ukończyć 4 klasy progimnazjum i teraz chce kształcić się dalej.

29. Dzięki szczęśliwemu zbiegowi okoliczności Radek dostaje pracę – w zamian za mieszkanie i wyżywienie ma uczyć dzieci Płoniewicza.

30. Andrzej Radek zostaje przyjęty do szkoły, radzi sobie nieźle, ale czuje się samotny.

31. Chłopiec jest szykanowany przez uczniów bogatszych obywateli, na co nauczyciele przymykają oko. W końcu zostaje sprowokowany do bójki, za którą zostaje wyrzucony ze szkoły.

32. W obronie Radka staje Marcin Borowicz, wtedy już uczeń klasy szóstej, wykorzystuje znajomość z inspektorem, aby chłopiec został przywrócony do szkoły.

33. Dochodzi do wyraźnego podziału w klasie szóstej, która dzieli się na „literatów” (razem z Marcinem) i „ligę wolnopróżniaków”.

34. Uczniowie zyskują dostęp do książki Buckle’a, która wywiera na nich ogromny wpływ i doprowadza do powstania grupy materialistów, do której zalicza się również Marcin.

35. Podczas lekcji historii uczeń Walecki nie zgadza się z opowieściami nauczyciela o rozpustnych polskich mniszkach.

36. Marcin, a za nim kolejni uczniowie nie biorą Waleckiego w obronę. Chłopiec zostaje skazany na rózgi.

37. W szkole pojawia się nowy uczeń Bernard Sieger – wyrzucony ze szkoły w Warszawie za „nieprawomyślność”.

38. Nauczyciele nie dopuszczają do możliwości zawiązania się bliższych kontaktów między Bernardem a pozostałymi uczniami.

39. Podczas lekcji języka polskiego Bernard, który naprawdę ma na nazwisko Zygier, recytuje „Redutę Ordona”.

40. Nauczyciel polskiego oraz inni uczniowie wraz z Marcinem są wzruszeniu recytacją Bernarda i jego patriotyczną postawą.

41. W części uczniów, między innymi za sprawą występu Bernarda, dochodzi do istotnej zmiany: coraz więcej czasu poświęcają na samokształcenie poza programem szkoły, poznają między innymi literaturę romantyczną, pisma filozoficzne i wiele innych zagadnień.

42. Tajne spotkania odbywają się w mieszkaniu Gontali. Nauczyciele starają się wyśledzić uczniów, na szczęście jednak na Majewskiego natyka się Borowicz, który skutecznie uniemożliwia edukatorowi odnalezienie tajnego zgromadzenia.

43. Marcin, atakując z ukrycia Majewskiego, symbolicznie mści się za lata „formatowania” go na modłę rosyjską.

44. Uczniowie ósmej klasy, w tym Marcin, przygotowują się do egzaminu maturalnego, w czym nieoceniona jest wzajemne wsparcie, jakiego sobie udzielają.

45. W międzyczasie Marcin zakochuje się w Annie „Birucie”, którą potem kilkakrotnie spotyka w parku. W końcu otrzymuje mały sygnał, że także i on nie jest zupełnie dziewczynie obojętny.

46. Po zdanej maturze i zakończeniu szkoły Marcin wyjeżdża do Gawronek, aby pomóc ojcu w gospodarstwie.

47. We wrześniu chłopak pojawia się w Klerykowie, spotyka się ze „starą Przepiórzycą”, mówi o planach studiowania w Warszawie, ale i głębokim sprzeciwie wobec rusyfikacji.

48. Marcin szuka wieści o „Birucie”, od stróża pod jej domem dowiaduje się, że razem z ojcem wyjechała do Rosji, gdzie ojciec dostał lepszą pracę.

49. Załamany chłopak idzie do parku, gdzie spotykał dziewczynę, a tam znajduje go Andrzej Radek.

Potrzebujesz pomocy?

Młoda Polska (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.