Przedwiośnie

Stefan Żeromski

Problematyka

„Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego to powieść bardzo wielowymiarowa, której problematyka organizowana jest zarówno w bezpośrednim odniesieniu do głównego bohatera – Cezarego Baryki, jak i bohatera zbiorowego, którym jest naród polski.

W tym drugim kontekście „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego to przede wszystkim:

  • powieść polityczna, w której pokazuje się ścieranie bardzo różnych stanowisk i pozycji wobec dopiero co odzyskanej niepodległości – mamy do czynienia zarówno z idealistyczną wizją kraju prezentowaną przez Seweryna Barykę i przechowywaną przez niego tradycją pamięci o walkach powstańczych, historią walki patriotycznej Cezarego podczas wojny polsko-bolszewickiej, ścieraniem się racji obozu narodowego, jak i perspektywą komunistów oraz socjalistów, którzy na państwo polskie patrzą z innej perspektywy;
  • powieść społeczno-ideowa – obnażająca podstawowe problemy, z jakimi mierzy się społeczeństwo odrodzonej Polski; idealistyczna wizja Seweryna Baryki nie wytrzymuje konfrontacji z rzeczywistością, dysonans ten pokazuje, że Polska po tylu latach pod zaborami nie mogła natychmiast stać się krajem niezależnym, nowoczesnym, prężnie działającym i zapewniającym odpowiedni poziom opieki społecznej. Polska to kraj biedny, pełen nierówności społecznych, gdzie bieda Chłodka ściera się z przepychem szlacheckiego majątku w Nawłoci, gdzie bezrobocie, niska wartość pieniądza, ale i brak opieki społecznej odbijają się przede wszystkim na najsłabszych. To jednak także Polska, która ma plan na siebie (co pokazuje Gajowiec) i kraj tych, którzy tak długo walczyli o niepodległość, że powrót do wolnego kraju jest dla nich ważniejszych od nędzy, którą pozostawili zaborcy.

Jednym z bardzo mocno eksploatowanych w powieści wątków jest oczywiście perspektywa rewolucji. Silnie związana jest ona oczywiście z historią samego Cezarego, ale to właśnie na jego przykładzie Żeromski w „Przedwiośniu” pokazuje, że hasła rewolucyjne może i brzmią bardzo dobrze, sprawiedliwie, ale wykonanie i konsekwencje rewolucji to coś zupełnie innego. Rewolucja obiecuje równość i ochronę dla najbiedniejszych, a sama przynosi jeszcze większe cierpienie, biedę, krew i walkę. To pokazuje przede wszystkim historia Baku. Jednocześnie polski etap w historii Baryki, szczególnie okres spędzony w Chłodku i późniejszy powrót do Warszawy pokazują, że protesty społeczne są nie do uniknięcia w sytuacji, gdy nikt o najbiedniejszych się nie troszczy, a oni zostają pozostawieni sami sobie.

O ile Szymon Gajowiec zostaje zaprezentowany w „Przedwiośniu” Stefana Żeromskiego jako odpowiedzialny i zaangażowany urzędnik, to nie sposób powiedzieć tego o przedstawicielach, potomkach polskiej szlachty, do których zaliczyć trzeba Wielosławskich. Pobyt Cezarego w Nawłoci i późniejszych krótki epizod w Chłodku pokazuję, że nikt tam nie interesuje się losem chłopów, wszyscy zainteresowani są jedynie własnymi wygodami i tym, jak są widziani przez innych. To właśnie ten brak odpowiedzialności i zainteresowania sprawia, że w Cezarym na nowo odżywają ideały rewolucyjne, które pobyt w Warszawie jedynie wzmacnia. Mężczyzna wie jednak już, jak bolesne mogą być konsekwencje takich ruchów społecznych, dlatego nie jest przekonany, że to najlepsza możliwa droga, którą powinno pójść polskie społeczeństwo.

„Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego to także bardzo indywidualna opowieść o życiu konkretnego chłopaka, potem młodego mężczyzny, który dorasta do tego, by zostać odpowiedzialnym obywatelem. Cezary Baryka jest bohaterem problemowym, na przykładzie losów, którego Żeromski pokazuje nie tylko splot problemów ideologicznych i politycznych. Cezary przede wszystkim pokazuje, jak bardzo potrzebna jest świadomość, dojrzałość, dystans do aktywnego uczestnictwa w świecie. W Baku daje się absolutnie bezrefleksyjnie porwać ideałom rewolucyjnym, które niszczą jego rodzinę, jego samego pozbawiają matki, wpędzają w nędzę, a ostatecznie doprowadzają zobojętnienia nawet na widok śmierci. Ostatnie miesiące spędzone w Baku sprawiają, że przestaje on tak zerojedynkowo patrzeć na świat. To sprawia, że nie daje się uwieść opowieściom ojca o szklanych domach. Po powrocie do Polski podejmuje jednak wyzwanie odkrycia swojego patriotyzmu, bierze udział w walkach z bolszewikami. Jego niedojrzałość sprawia jednak, że po przyjeździe do Nawłoci stara się ignorować problemy, które widzi. Skupia się na romansach, egoistycznie ignorując uczucia, jakie rozbudza w kobietach, doprowadzając tym samym do tragedii, a jednocześnie przeżywając odrzucenie. Dopiero pobyt w Chłodku i ponowny powrót do Warszawy sprawiają, że prezentuje się on jako człowiek dojrzały, dorastający do polskości, bo dostrzegający skomplikowanie sytuacji, jej niejednoznaczność. Wie, że nie ma jednego prostego wyjścia z sytuacji, ale jest gotowy działać i angażować się na rzecz kraju.

Potrzebujesz pomocy?

XX-lecie (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.