Juliusz Słowacki

Geneza utworu i gatunek

Kordian” został przez Juliusza Słowackiego napisany w 1833 roku, podczas jego pobytu w Genewie. Słowacki wyjechał z Paryża, odreagowując między innymi niepochlebną recenzję Adama Mickiewicza o jego pierwszym tomie poezji jako „pięknym kościele, w którym nie ma Boga”. Był to jeden z kluczowych momentów dla zawiązania się między tymi dwoma poetami szczególnego rodzaju antagonizmu. Jego kolejnym wyrazem był właśnie Kordian. Dramat ten stanowił szczególnego rodzaju polemikę z wizją historii zaprezentowaną przez Adama Mickiewicza w III części „Dziadów”. Kordian jako postać stanowił ewidentne nawiązanie do Konrada z Dziadów. Słynne monologi – wielka improwizacja oraz monolog na Mont Blanc także stanowiły rodzaj swoich odpowiedników. Słowacki wszedł więc bardzo odważnie w dialog z Mickiewiczem, jego wizję historii, mesjanizmem wyłaniającym się z III części „Dziadów”, wizją bohatera romantycznego, który wydaje wojnę Bogu. Nie da się jednak ukryć, że „Kordian” stanowił także głos Słowackiego w dyskusji o przyczynach upadku powstania listopadowego, do którego wprost nawiązywał dramat zarówno w scenie tworzenia przez szatanów przywódców zrywu z 1830 roku, jak i w całym III akcie (koronacja cara Mikołaja, spisek, relacja Mikołaja i Konstantego).

„Kordian” to jeden ze sztandarowych przykładów dramatu romantycznego, realizujący kluczowe wyznaczniki dla tego gatunku. Przede wszystkim wyróżnia go:

  • Kompozycja fragmentaryczna, każdy z aktów stanowi osobną część, bardzo luźno jedynie połączoną z poprzedzającą i po niej następującą, szczególnie zastanawiające jest przejście między aktem I a II, kiedy to na koniec pierwszej części Kordian w Polsce popełnia samobójstwo, a na początku drugiej widzimy go (bez żadnego wyjaśnienia) w Dover.
  • Rozluźnione reguły przyczynowo-skutkowe, brak jedności akcji; wiele wątków w Kordianie się ze sobą nie łączy, stworzenie spójnej interpretacji tego dramatu okazuje się więc trudnym zadaniem.
  • Zaburzenie jedności czasu i miejsca – akcja dramatu rozgrywa się w bardzo wielu miejscach najpierw w domu Kordiana, potem w Anglii, we Włoszech, na dworze papieskim, na Mont Blanc, w Warszawie, szpitalu wariatów, Przygotowanie zaś otwierające dramat – na Łysej Górze; sposób, w jaki w czasie dramatu Kordian przemieszcza się między poszczególnymi miejscami, pozostaje niejasny; nie ma także jedności czasu.
  • Otwarte zakończenie – nie mamy pojęcia, jak kończą się losy Kordiana, czy przeżył, czy nie; wiadomo, że Słowacki planował kolejne części, ostatecznie jednak żaden kolejny utwór z cyklu nie został przez niego wydany.
  • Obecność postaci fantastycznych – w dramacie nie brakuje diabłów, pojawiają się bardzo niejednoznacznie postaci Strachu i Imaginacji, które stanowią najprawdopodobniej projekcję stanów umysłu Kordiana, mamy także chmurę, która przybywa, by Kordian mógł wrócić do Polski.
  • Postać głównego bohatera – wewnętrznie rozbitego, na początku cierpiącego na „ból istnienia”, dramatycznie przez całą akcję poszukującego sensu swojego życia, niezrozumianego przez świat, który w końcu się buntuje i sam próbuje działać, ale ponosi porażkę.

Potrzebujesz pomocy?

Romantyzm (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.