Dziady cz. IV

Adam Mickiewicz

Problematyka utworu

IV część Dziadów wieszcza narodowego Adama Mickiewicza powstała na początku lat dwudziestych dziewiętnastego wieku. Dokładnie dramat powstał w 1821 – 1822 roku w Konwie. Po raz pierwszy opublikowana w drugim tomie Poezji Adama Mickiewicza w 1823 roku. W skład niniejszego tomu weszła także II część Dziadów oraz poemat Powieść litewska, ballada Upiór. Akcja rozgrywa się w trzech godzinach: Miłości, Rozpaczy i Przestrogi.

Z całą pewnością zostaje zachowana klasyczna zasada trzech jedności. Akcja rozgrywa się tuż po kolacji w Zaduszki, w domu Księdza greckokatolickiego. Ksiądz to samotny, starszy już człowiek mieszkający wyłącznie z dziećmi. W Dzień Zaduszny do mieszkania Księdza przybywa Pustelnik, jest to Gustaw w tajemniczym przebraniu.

Pustelnik opowiada Księdzu dzieje swojej nieszczęśliwej miłości. Istotne momenty tej historii odmierzone są wymownym biciem zegara, jest to pogranicze godzin. Kolejno pierwsza godzina, to godzina miłości, która jest fundamentalnym tematem opowiadań zranionego i cierpiącego Gustawa. Gustaw wspomina o książkach, które zainspirowały go do romantycznej miłości, między innymi Cierpienia Młodego Wertera – J.W. Goethego. Pustelnik rozprawia się na temat różnych rodzajów śmierci, w tym na temat śmierci ze starości, z miłości i samobójczej śmierci.

Po pierwszej godzinie Ksiądz poznaje w Pustelniku swojego byłego wychowanka Gustawa. Druga godzina to godzina rozpaczy, w której już znajomy Księdza – Gustaw wraca do wspomnień swojej utraconej miłości, zrujnowanego domu, matki, która zmarła, w końcu lat, których już nie można odzyskać. Wraca do lat swojej młodości, romantycznych spotkań z ukochaną i bolesnego rozstania. Jest to buntownik i romantyczny indywidualista. Trzecia godzina to godzina przestrogi. Ksiądz dostrzega w Gustawie, że jest upiorem. Gustaw prosi Księdza o przywołanie obrzędu Dziadów. Podczas obrzędu zaprasza się umarłe dusze na ziemie, by mogły się wyzwolić i doznać ukojenia. Warto wspomnieć słowa Gustawa:

„Bo słuchajcie i zważcie u siebie,

Że według Bożego rozkazu:

Kto za życia choć raz był w niebie

Ten po śmierci nie trafi od razu”.

Podsumowując, IV część Dziadów to wyraz romantycznego światopoglądu samego Adama Mickiewicza. Poeta daje upust swoim odczuciom i emocjom w całym dramacie Dziady. Najważniejsze punkty problemowe, o których warto wspomnieć to niewątpliwie miłość romantyczna i bohater romantyczny. W epoce romantyzmu – romantycy uważali, że istnieją dusze, które są sobie przeznaczone, bliźniacze. Romantycy uważali, że dusze zakochanej w sobie, pary, spotykają się także po śmierci. Miłość w ich przekonaniu miała mieć boskie pochodzenie. Miłość romantyczna to w końcu miłość nieszczęśliwa, na drodze zakochanych w sobie kochanków stoją przeciwności, które nie są do pokonania. Ostatecznie miłość romantyczna prowadzi do śmierci. W końcu miłość romantyczna jest niespełniona i wyjątkowo nieszczęśliwa. Kolejnym hasłem, istotnym dla problematyki IV części Dziadów Adama Mickiewicza jest bohater romantyczny. Jest to bohater indywidualista, jednostka wysoce autonomiczna, często wychodzi z grupy, by funkcjonować samotnie. Dlatego też w epoce romantyzmu propagowano kult indywidualizmu. Bohater romantyczny to nietuzinkowa osobowość, jednocześnie samotnik, który jest skazany na ostateczną klęskę. Często doświadcza wspomnianej romantycznej miłości, która jest nieszczęśliwa i prowadzi do śmierci. Gustaw z IV części Dziadów Adama Mickiewicza jest wzorem romantycznego kochanka. Gustawa cechuje przesadna emocjonalność, uczuciowość. Uczucie i miłość dominują nad rozumem i racjonalnym myśleniem. Bohater romantyczny nie ma oporów, aby wystąpić przeciwko Bogu.

Potrzebujesz pomocy?

Romantyzm (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.