Dziady cz. IV

Adam Mickiewicz

Charakterystyka głównego bohatera

Głównym bohaterem IV części Dziadów jest GUSTAW, zwany także PUSTELNIKIEM.

Gustaw w IV części Dziadów pojawia się jako Pustelnik. Ukazuje się Księdzu w jego domu w przebraniu Pustelnika. Pod strojem kryje się były wychowanek Księdza. Ksiądz był cenionym i szanowanym nauczycielem młodzieży.

Gustaw porusza temat swojej śmierci i rodzai śmierci. Główny bohater Dziadów mówiąc o swojej śmierci, ostatecznie nie precyzuje, czy jest to śmierć symboliczno – metaforyczna, czy jest to śmierć rzeczywista, czy w końcu jest to śmierć z powodu odrzuconej miłości. Odbiorca Dziadów w początkowych słowach dramatu może się wyłącznie domyślać, jaka jest pozycja głównego bohatera. Gustaw jest „tylko umarły dla świata” –  czy też to upiór przysłany z głębi czeluści przez nieszczęśliwe dusze domagające się przywrócenia obrzędu tytułowych Dziadów. Gustaw popełnia samobójstwo, ale koniec końców nie umiera. Dosadną karą za popełniony grzech jest ponowna egzystencja i odczuwanie wszystkich dotkliwych emocji, w tym dokonanie zabójstwa.

Bohater to wyjątkowo tajemnicza osobowość. Pustelnik to człowiek drogi, wędrowiec, który sam do końca nie potrafi zrozumieć, kim jest, skąd pochodzi, jaka jest jego tożsamość i pochodzenie. Przybywa ubrany w dziwne szaty, wręcz jest przebrany. „Z różnych kawałków sukmany… […] na skroniach trawa i liście… […] Wytarte płótno przy pięknej kitajce”. Co zaskakujące ma na sobie wszelakie paciorki, wisiorki, wstążki. Gustawowi jest bardzo trudno odnaleźć się w rzeczywistości, to idealista w czasach, w których przyszło mu żyć i jednocześnie mierzyć się z tym życiem. W dzieciństwie i wczesnej młodości otoczony miłością chłopak, oddawał się licznym lekturom, które nazywał pięknymi księgami. Czytał między innymi: eposy Homera, poemat T. Tasso Jerozolima wyzwolona, ale co najbardziej ukształtowało młodego wówczas Gustawa to niewątpliwe powieść epistolarna Cierpienia Młodego Wertera Johanna Wolfganga von Goethe oraz listy dwojga kochanków Nową Heloizę – Jeana Jacques Rousseau. Główny bohater Adama Mickiewicza swój wzorzec idealnej, romantycznej miłości odnalazł w niniejszych dziełach literackich.

Jako dorosły już mężczyzna, Gustaw ma żal do ksiąg, które tak lubił w czasach wczesnej młodości. Nazywa je książkami zbójeckimi, przeklętymi. Wreszcie książki oskarża o to, że zabrały mu realne i zdrowe  podejście do życia. Książki miały wpłynąć na Gustawa w wyjątkowo destrukcyjny sposób. Gustaw nie potrafi odnaleźć się w życiu realnym, które ewidentnie nie jest fikcją literacką zaczerpniętą z sentymentalnych powieści. „Kochanek przez sen tylko widzianych mamideł… […] Nie cierpiąc rzeczy nudnego obrotu!”.

Należy wspomnieć o podjęciu przez Gustawa filozoficzno – refleksyjnej rozmowy na trzy istotne tematy dramatu Dziady. W ciągu trzech godzin podejmuje dyskusję na tematy: MIŁOŚCI, ROZPACZY I PRZESTROGI. Pierwsza to HISTORIA LOSÓW ROMANTYCZNEJ HISTORII GUSTAWA. „GODZINA MIŁOŚCI”

Gustaw opowiada swojemu byłemu nauczycielowi Księdzu oraz dzieciom historię swojej tragicznej i niespełnionej miłości. Wspomina, że długo poszukiwał swojej wymarzonej ukochanej wybranki serca. Niemniej, znalazł swoją miłość w pobliżu, kobieta mieszkała w dworku. Młodzi, zauroczeni spędzali ze sobą swój wolny czas. „Każde wzruszenie moje natychmiast ją wzruszy, Tak znaliśmy nawzajem czucia wspólnej duszy”. Dzieje kochanków to przejmująca historia miłości do pięknej kobiety, która ostatecznie wyszła za mąż i poślubiła zamożnego bogacza, skazując tym samym Gustawa na złamane serce. Ostatecznie wielka romantyczna miłość przynosi bohaterowi śmierć.

MOTYW ROZSTANIA  jest charakterystyczny dla ROMANTYCZNEJ MIŁOŚCI. Bohaterowie wyjątkowo przeżywają stratę ukochanej osoby. (Odwołując się do przykładów BOHATERÓW ROMANTYCZNYCH, cierpiących z powodu rozstania, można powołać się na wspomnianego już Wertera,  jest to bohater pochodzący z Cierpień Młodego Wertera, Giaur czy też Konrad Wallenrod). W tym miejscu należy przywołać pojęcie MIŁOŚCI ROMANTYCZNEJ. Bohaterowie romantyczni, romantycy sądzili, iż istnieją na świecie dwie dusze spośród miliardów istnień, które są sobie przeznaczone. W duchu miłości romantycznej dwie idealne dusze, które miały szczęście się spotkać, są dla siebie jak bliźniacy, są wręcz duszami pokrewnymi. Spotkanie przeznaczonych sobie dusz na ziemi to komunia dusz, MIŁOŚĆ IDEALNA. Spotkanie bratniej duszy daje poczucie raju na ziemi. Tym samym romantycy uważali, że miłość ma niewątpliwie boskie pochodzenie. Wreszcie jednym z istotnych filarów miłości romantycznej jest to, że jest to ostatecznie MIŁOŚĆ NIESPEŁNIONA, MIŁOŚĆ NIESZCZĘŚLIWA, a na drodze zakochanych stoją jakieś „przeszkody”, których para nie może pokonać. Między innymi, może to być ustrój społeczny, stosunki rodzinne, społeczne, pochodzenie, pieniądze i tym podobne. Ostatecznie w większości przypadków prowadzi do śmierci, któregoś z kochanków.

Na drodze kochanków w przypadku Gustawa i jego ukochanej stoją także przeszkody, a miłość nie jest tak silna ze strony kobiety, skoro postanawia wyjść za mąż za bogatego magnata. Gustaw po powrocie do domu, w pośpiechu udaje się do swojej wybranki. Niemniej jednak dowiaduje się o tym, iż jego wybranka serca wyjdzie za innego. Główny Bohater doznaje ogromnego szoku, wstrząsu. Miłość jego życia okazuje się wyłącznie „puchem marnym”. Od tej pory rozpoczyna się dla Gustawa druga godzina „GODZINA ROZPACZY”, w której rozpoznany już przez Księdza – Gustaw opowiada o swoim zmarnowanym życiu, braku i utracie miłości oraz śmierci swojej ukochanej matki.

Wraca myślami do pięknego dzieciństwa, lat młodości, poznanie ukochanej, pierwsze wyczekane spotkania, a także rozstanie oraz przenikliwą samotność. Gustaw to BUNTOWNIK buntuje się wobec wszystkiego i wszystkim. Ostatecznie próbuje popełnić samobójstwo, przebija się sztyletem. Pomimo śmiertelnego ciosu, nic mu się nie dzieje i dalej żyje. Jest to śmierć SYMBOLICZNA, METAFORYCZNA. Charakterystyczny zegar wybija godzinę jedenastą, GODZINĘ ŚMIERCI MIŁOŚCI Gustawa, wymownie gaśnie druga świeca.

Kolejno trzecia godzina dla Gustawa to „GODZINA PRZESTROGI”. Ksiądz dostrzega w Gustawie, że jest Upiorem. Gustaw prosi Księdza o przywołanie obrzędu Dziadów. Podczas obrzędu zaprasza się umarłe dusze na ziemie, by mogły się wyzwolić i doznać ukojenia.

Tragizm głównego bohatera IV części Dziadów polega na tym, że miłość go na tyle zawiodła, że stracił sens życia. Gustaw cierpi, niestety jest to silny i dotkliwy ból. Śmierci fizycznej, ale także duchowej. Podczas uroczystości Dziadów, Gustaw jest marzycielem, poetą, samotnikiem, romantycznym indywidualistą, wyróżniającym się na tle innych. Gustaw to w dziejach literatury polskiej: WZOROWY MODEL ROMANTYCZNEGO KOCHANKA. Wielu badaczy literatury łączy historię nieszczęśliwej miłości Gustawa z biografią samego autora Dziadów – Adamem Mickiewiczem. Mówi się, że Mickiewicz darzył wielkim uczuciem siostrę swojego najlepszego przyjaciela – piękną Marylę Wereszczakównę. Urocza Maryla także darzyła młodego, dobrze zapowiadającego się pisarza, niemniej jednak ostatecznie wyszła za mąż, za bogatego hrabiego Wawrzyńca Puttkamera.

Rozmowa Gustawa z Księdzem jest ekspresyjna i porusza tematy zaczerpnięte z życia. Sposób, w jaki wypowiada się Pustelnik, jest dość niezrozumiały dla jego odbiorców. Wypowiedzi są wyjątkowo chaotyczne, zdania są wyrwane z kontekstów, często nielogiczne. Powołuje się na różnorodne cytaty, sentencje zaczerpnięte z literatury, jak i życia. Dziady to fundamentalne dzieło literackie epoki ROMANTYZMU.

Potrzebujesz pomocy?

Romantyzm (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.