Dziady cz. IV

Adam Mickiewicz

Bohaterowie utworu

Gustaw/Pustelnik – główny bohater IV części Dziadów, jednego z najbardziej znanych dzieł wieszcza narodowego Adama Mickiewicza. Dramat Dziady został wydany w 1823 roku. Gustaw w IV części Dziadów pojawia się jako Pustelnik – duch, w miejscu zamieszkania unickiego duchownego, po czym wychodzi na jaw, że pod przebraniem Pustelnika, kryje się były wychowanek Księdza – cenionego i szanowanego nauczyciela młodzieży. Gustaw porusza temat swojej śmierci, niemniej jednak ciężko określić, jaki jest stan faktyczny istnienia Gustawa. Główny bohater Dziadów mówiąc o swojej śmierci, ostatecznie nie precyzuje, czy jest to śmierć symboliczno – metaforyczna, czy jest to śmierć rzeczywista, czy w końcu jest to śmierć z miłości.

Czytelnik Dziadów w początkowych słowach dramatu może się wyłącznie domyślać, jaki jest statut głównego bohatera dzieła literackiego Adama Mickiewicza. Czy Gustaw jest „tylko umarły dla świata” – jak mówi, czy też to upiór przysłany z głębi czeluści przez nieszczęśliwe dusze domagające się przywrócenia obrzędu tytułowych Dziadów? Gustaw popełnia samobójstwo, ale koniec końców nie umiera. Dosadną karą za popełniony grzech jest ponowna egzystencja i odczuwanie wszystkich dotkliwych emocji, w tym dokonanie samobójstwa. Jest to tajemnicza osobowość, wręcz magiczna. Pustelnik to człowiek drogi, wędrowiec, który sam do końca nie potrafi zrozumieć, kim jest, skąd pochodzi, jaka jest jego tożsamość i pochodzenie. Przybywa ubrany w bardzo specyficzne ubranie, wręcz jest przebrany. „Z różnych kawałków sukmany… […] na skroniach trawa i liście… […] Wytarte płótno przy pięknej kitajce”. Co zaskakujące ma na sobie wszelakie paciorki, wisiorki, wstążki. Pustelnikowi jest bardzo trudno odnaleźć się w rzeczywistości, to idealista w czasach, w których przyszło mu żyć i jednocześnie mierzyć się z tym życiem. Gustaw ma ogromny żal do tak zwanych „książek zbójeckich”. Przywołane książki zbójeckie oskarża o to, że zabrały mu zdrowy osąd sytuacji i realne podejście do życia. Książki miały wpłynąć na głównego bohatera dramatu Adama Mickiewicza w wyjątkowo destrukcyjny sposób. Gustaw nie potrafi odnaleźć się w życiu realnym, które ewidentnie nie jest fikcją literacką, zaczerpniętą z przywołanych powyżej „książek zbójeckich”. „Kochanek przez sen tylko widzianych mamideł… […] Nie cierpiąc rzeczy nudnego obrotu!”.

Jednym z najważniejszych wątków, tematów, które wybrzmiewają na pierwszym planie, są to niewątpliwie tematy związane z uczuciami miłości. Gustaw opowiada swojemu byłemu nauczycielowi Księdzu oraz dzieciom historię swojej tragicznej i niespełnionej miłości. Ukochana Gustawa odrzuciła jego miłość. Jest to przejmująca historia miłości do pięknej kobiety, która ostatecznie wyszła za mąż i poślubiła zamożnego bogacza, skazując tym samym Gustawa na złamane serce i dotkliwy ból duszy. Rozstanie kochanków było dla Pustelnika największą życiową tragedią. Gustaw wspomina, że była to idealna miłość. Kolejnym istotnym wątkiem, obok wybrzmiałej już nieszczęśliwej i niespełnionej miłości, jest podjęcie filozoficzno – refleksyjnej rozmowy na trzy istotne tematy. W ciągu trzech godzin podejmuje dyskusję na tematy: MIŁOŚCI, ROZPACZY I PRZESTROGI. Rozmowa Gustawa z Księdzem jest ekspresyjna i porusza tematy zaczerpnięte z życia. W sposób, w jaki wypowiada się Pustelnik, jest dość niezrozumiały dla jego odbiorców. Wypowiedzi są wyjątkowo chaotyczne, zdania są wyrwane z kontekstów, często nielogiczne. Powołuje się na różnorodne cytaty, sentencje zaczerpnięte z literatury, jak i życia.

Dziady to fundamentalne dzieło literackie epoki literackiej ROMANTYZMU. Dlatego też Gustaw jest typowym romantycznym kochankiem. Gustaw jest wrażliwy, sentymentalny i wyjątkowo uczuciowy. Jest to romantyczny indywidualista, oderwany i miejscami oceniany jaki obłąkany. Miłość dla Gustawa to coś więcej niż dwie osoby, to połączenie dusz, komunia dusz. Uczucie miłości, której doświadczył Gustawa, sprawiły, że „za życia był w niebie”.

Bohater Adama Mickiewicza oskarża swoją ukochaną, że przeciwstawiła się wielkiej sile miłości, jaka ich łączyła. W końcu przeciwstawił się samemu Bogu i jego najwyższych wyroków, wołając, jedne z FUNDAMENTALNYCH I ZNAMIENNYCH ZDAŃ W LITERATURZE POLSKIEJ, charakterystycznych dla wszystkich części Dziadów Adama Mickiewicza, mianowicie:  „KOBIETO! PUCHU MARNY! TY WIETRZNA ISTOTO”. Miłość przesłania Gustawowi całe życie, staje się niezdolny do normalnego funkcjonowania. Tragizm głównego bohatera IV części Dziadów polega na tym, że miłość go na tyle zawiodła, że stracił jakikolwiek sens dalszej egzystencji. Gustaw bardzo cierpi, jest wręcz oswojony z bólem, niestety jest to tak silny i dotkliwy ból, że postanawia odebrać sobie życie. Nieszczęśliwa miłość ostatecznie doprowadza do samobójstwa. Śmierci fizycznej, ale także duchowej. Podczas uroczystości Dziadów, Gustaw jest marzycielem, poetą, samotnikiem, romantycznym indywidualistą, wyróżniającym się na tle innych. Gustaw to w dziejach literatury polskiej: WZOROWY MODEL ROMANTYCZNEGO KOCHANKA.

Wielu badaczy literatury łączy historię nieszczęśliwej miłości Gustawa z biografią samego autora Dziadów – Adamem Mickiewiczem. Mówi się, że Mickiewicz darzył wielkim uczuciem siostrę swojego najlepszego przyjaciela – piękną Marylę Wereszczakównę. Urocza Maryla także darzyła młodego, dobrze zapowiadającego się pisarza, niemniej jednak ostatecznie wyszła za mąż, za bogatego hrabiego Wawrzyńca Puttkamera. (W IV części Dziadów pojawia się dwukrotnie jej imię). Warto wspomnieć, że Gustaw w III części Dziadów zamienia się w Konrada. Zapisuje na ścianie datę swojej śmierci, by już nigdy nie powrócić do świata żywych.

Ksiądzjest to bohater IV części Dziadów, wybitnego dramatu Adama Mickiewicza. Dziady powstały w 1823 roku. Ksiądz to unicki kapłan, duchowny. Starzec, który był dawniej nauczycielem Gustawa. Opiekował się dziećmi i je wychowywał. Główny bohater Gustaw odwiedza Księdza po latach, w przebraniu Pustelnika. Niemniej jednak Ksiądz rozpoznaje Gustawa. Jest to dobroduszny szlachetny i miły człowiek. Los go wyjątkowo doświadczył, w młodości stracił swoją ukochaną żonę i dzieci, które zmarły. Ksiądz darzył miłością także swoich wychowanków. Gustaw swoje wypowiedzi w większości kieruje do Księdza. Duchowny współczuje nieszczęśliwie zakochanemu byłemu uczniowi. Wspiera go, proponując mu gościnę i dobre słowo.

Ksiądz jest przedstawicielem racjonalizmu, to filozof – racjonalista. Jego postawa wobec życia stoi w opozycji do Gustawa, który jest romantycznym indywidualistą, wreszcie wzorcem bohatera romantycznego. Ksiądz jest partnerem w filozoficznej dyskusji z Gustawem, na temat sensu życia, miłości, śmierci, natury ludzkiej osobowości, jak i natury świata. Kiedy Ksiądz poznaje historię Gustawa, nie ocenia, stara się zrozumieć cierpienie swojego byłego wychowanka. Jest empatyczny, cechuje go wyrozumiałość i chęć pomocy. Niemniej jednak Ksiądz racjonalnie podchodzi do życia, w końcu można powiedzieć, że twardo stąpa po ziemi. Świat jego zdaniem jest prosty, uporządkowany logiczny. Kapłan sądzi, że należy brać życie takim, jakim jest, godzić się z wyrokami najwyższego i wszechogarniającego Boga. W  końcu wyroki boskie pochodzą od najwyższego Stwórcy. Doświadczenia życiowe należy przyjmować z pokorą, w końcu należy się godzić na to, co przynosi los, który bywa bardzo różny. Cierpieniu Gustawa tłumaczy z perspektywy religii i wiary w Boga.

W zgodzie z fundamentalnymi zasadami katolicyzmu, Ksiądz, jako stereotypowy duchowny, uważa, że cierpienie Gustawa, zaprowadzi go do odkupienia wszelkich win i grzechów. Wierzy jednak w słowa nieszczęśliwie zakochanego mężczyzny, że dusze są sobie przeznaczone i spotkają się ze sobą, również po śmierci. Kapłan zdroworozsądkowo ocenia, jakie doświadczenia w życiu Gustawa miały na niego pozytywny wpływ i były uskrzydlające, jakie zaś negatywny, destrukcyjny, złe. Cechuje go postawa wysoce wspierająca swojego ówczesnego podopiecznego. Tłumaczy także, że najlepszą postawą jest otwartość na innych. „Człowiek nie jest stworzony na łzy i uśmiech… […] Ale dla dobra bliźnich swoich ludzi…”. Odwołuje się także do wartości ponadczasowych, metafizycznych. „Prócz duszy i Boga… […] Wszystko minie na ziemi: szczęście i niedole”. Wiedza i podejście do życia Księdza jest podyktowane wiarą katolicką.

Niemniej jednak, racjonale i rozumowe argumenty nie trafiają do nieszczęśliwie zakochanego Gustawa.  Mężczyzna jako romantyczny indywidualista odrzuca racjonale podejście do życia swojego dawnego nauczyciela. Pozostaje wręcz zaślepiony wobec „prawd żywych”. Dla Księdza szaleńcza miłość Gustawa jest chorobą, szaleństwem wręcz obłąkaniem. Faktem potwierdzającym, że Ksiądz odrzuca to, co metafizyczne, nadprzyrodzone jest to, że odrzuca obrzęd Dziadów i wszystkich, którzy w nim uczestniczą. „Dziady… […] pełen guślarstwa obrzęd świętokradzki!” Gustaw totalnie nie zgadza się z Księdzem. Ostatecznie Ksiądz uważa Gustawa za szaleńca, obrzęd Dziadów uważa za zabobon, nie rozumie także samobójstwa wychowanka.

Pod koniec utworu, Gustawowi udaje się w jakimś stopniu zburzyć racjonalne podejście duchownego do świata. Ksiądz wypowiada się słowami: „Przeciwko światu i przeciwko sobie, Cięższe Twoje, aniżeli przeciw Bogu, grzechy. […] Jakkolwiek w twardej Bóg doświadcza próbie, […] zważ na ogrom świata”. Księdza w IV części Dziadów, dramatu Mickiewicza należy porównać do Starca z ballady Romantyczność, również Adama Mickiewicza. Jest partnerem w dyskusji, którą w ostatecznym rozrachunku przegrywa, przechodząc w jakimś stopniu na stronę Gustawa.

Dzieci – pojawiają się na plebanii, podczas przybycia Pustelnika.

Potrzebujesz pomocy?

Romantyzm (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.