W renesansie nie podejmowano w sztuce tak często tematyki religijnej, ponieważ na jej miejsce zajęła problematyka współczesna.
Głównym odwołaniem dla artystów epoki stała się bogata kultura grecka, także jej rzeźba i architektura. Wzorowano się na ładzie i harmonii antycznej, którą uzyskiwano dzięki doskonałym proporcjom i symetrii, która komponowała całą przestrzeń. Postacie można było w kwadrat lub koło, tak, by środkiem mogła biec linia podziału. Do malarstwa wniesiono perspektywę, obrazy były statyczne, nie zaś dynamiczne.
Rozwojem zainteresowań artystycznych zajął się humanizm, który był głównym kierunkiem odrodzenia. Zajmowano się więc człowiekiem. Dzieła malarskie, które przedstawiały portrety osób, pokazywały więc wyraz twarzy, odzwierciedlający nastrój i wnętrze człowieka. Takim studium ludzkiej twarzy jest "Mona Lisa" Leonarda da Vinci, który starał się uchwycić duszę tej kobiety.
Rozwój rzeźby w renesansie charakteryzowało zainteresowanie piękną budową anatomiczną, przedstawiano idealne kształty, mięśnie i linie ciała. Tworzono rzeźby stojące, nie zaś płaskorzeźby.
Rozwinęła się również architektura, która zajęła się budownictwem świeckim, mniej sakralnym. Powstawały więc pałace, kamienice patrycjalne, place miejskie, ratusze i ogrody. Wystrój i ornamentyka budynków była raczej skromna. Duży wpływ na architekturę miała reformacja. Włochy były państwem, gdzie powstawały liczne świątynie w stylu renesansowym. W Polsce natomiast w czasie renesansu odbudowano Zamek na Wawelu, powstał Zamość.
W renesansie kładziono nacisk na rozwój zdolności twórczych. Była to epoka artystów, do których zaliczamy:
- Leonarda da Vinci - największego geniusza epoki, który był malarzem, rzeźbiarzem, architektem, matematykiem, mechanikiem, konstruktorem, dzięki któremu rozwinęło się wiele dziedzin ludzkiej działalności. Swymi wszechstronnymi zainteresowaniami wybiegał daleko w przyszłość. Namalował "Ostatnią wieczerze", "Pokłon trzech króli", "Damę z gronostajem", "Madonnę wśród skał";
- Michała Anioła Buonarottiego -malarza, rzeźbiarza i architekta. Stworzył on wspaniałe freski na ścianach kaplicy Sykstyńskiej, przedstawiające scenę "Sądu Ostatecznego" i "Stworzenia Adama"; jest on autorem "Mojżesza", "Dawida" i "Piety Watykańskiej";
- Rafaela Santi - wybitnego malarza i architekta, twórcę m.in. "Szkoły Ateńskiej" i portretów papieży;
- Tycjana - malarza, wykorzystującego wątki biblijne i mitologiczne; "Bachanalie";
- Albrechta Durera - sięgającego po motywy biblijne, zwłaszcza apokaliptyczne;