Stara baśń

Józef Ignacy Kraszewski

Charakterystyka bohaterów

Mężczyźni 

W Starej Baśni trudno doszukiwać się jednego głównego bohatera. W utworze występują kmiecie jako bohater zbiorowy. Niemniej jednak kilkunastu z nich zostało bardziej niż pozostali przedstawieni w Starej Baśni. Mianowicie jest to między innymi: Wisza, Doman, Piast czy Dobek. Wyżej wskazanym bohaterom można przypisać następujące cechy: poszanowanie godności, poszanowanie obyczajów, odpowiedzialność za społeczeństwo, waleczna postawa. Wyznacznikiem prawdziwej władzy jest dla nich demokracja, są w stanie dopiero to zmienić w momencie zagrożenia. Zwołują wiece, podczas których wspólnie omawiają wszystkie istotne kwestie ich społeczności. Wolność i bezpieczeństwo ich społeczności stawiają nad bezpieczeństwem własnego grodu. Jest to naród w pełni samowystarczalny. Niesamowicie gościnni, przyświeca im zasada w świetle, której Gość w dom, Bóg w dom. Bohaterowie Starej Baśni zostali przedstawieni jako ludzie inteligentni, pomimo życia z dala od cywilizacji. Czasami gubi ich jednak zamiłowanie do pełnej swobody,  poprzez które często nie mogą dojść do porozumienia i ustalić jednego planu działania. Myślenie wyłącznie o pomyślności własnego rodu, niekiedy ma bardzo okrutne konsekwencje. 

Społeczność kneziowska utrzymująca się głównie z handlu, grabieży, kradzieży,  została przedstawiona w powieści historycznej Stara Baśń, jako postaci negatywne. Popiel (zwany również jako: „Chwostek”) to postać negatywna, nadużywająca alkoholu, nieobliczalna, bezwzględna, okrutna, stosująca przemoc. Ludzie Popiela pracujący w jego grodzie nie są przez niego szanowani (co ma miejsce u kmieci). W przeciwieństwie do kmieci jest w stanie zabić każdego przybyłego do jego grodu gościa. Nie przyświeca mu zasada, w świetle której goście są zesłani od Boga, czego dowodem jest chociażby podanie jego stryjom zatrutego trunku. Nie szanuje zwłok ludzkich, bowiem ciała zatrutych przez niego ludzi, bezwzględnie i bez zachowania jakiejkolwiek godności wrzuca do pobliskiego jeziora. Na postawę i zachowanie Popiela wpływ miało również małżeństwo z Brunhildą, przebiegłą Niemką, która również jest bezwzględna, okrutna i zdolna do wszystkiego (celowo podaje zatruty miód stryjom Popiela). Brunhilda rządzi swoim mężem, jest on jej podatny, co oznacza, iż ma silniejszy charakter od niego. Można przypuszczać, iż to właśnie ona sprawuje rzeczywistą władzę nad Polanami.  

Popiel pragnie wyeliminować ze społeczeństwa wszystkich kmieci, obraża ich i nie toleruje. Niemniej jednak Popiel nie ma skrupułów także, by okaleczyć syna Miłosza (choć łączą, ich pewne więzi rodzinne) to jest oślepić i uwięzić w lochu. Co prawda uwalnia go, niemniej jednak nie jest to wywołane jego dobrą wolą, a realizacją chytrego planu Brunhildy. Józef Ignacy Kraszewski przedstawił postać Popiela jako samoistne zło. Koniec końców, Popiel i jego żona Brunhilda- ponoszą tragiczną śmierć we wieży oblężonej przez kmieci (samobójstwo). Istotne jest, iż śmieć tak negatywnych postaci, wywołuje radość, nie zaś smutek, co wyglądałoby całkiem inaczej, gdyby byli dobrymi ludźmi. Popiel jest ojcem Pepełka i Leszka, którym również przekazał same najgorsze cechy, to jest: bezwzględność i nienawiść do kmieci. Synowie Popiela po jego śmierci kontynuowali rozpoczęte dzieło swego ojca.  

Kobiety 

Kobiety w Starej Baśni są utalentowane, wrażliwe, piękne, wierne i oddane swoim mężom, są w stanie mimo przeciwności losu dążyć do takiego położenia w życiu, który im odpowiada, nie patrząc na oczekiwania społeczeństwa. Brunhilda- żona Popiela jest usposobieniem zła. Jest okrutna, przebiegła i trzyma faktyczne władztwo nad swoim mężem, a co oznacza, iż można uznać, iż to ona w rzeczywistości rządzi Polanami. Niemka, znająca się na ziołach i umiejąca przyrządzić je w taki sposób, aby stały się trucizną. Kolejno wykorzystuje je, aby osiągać swoje cele, choć pod przykrywką swojego męża. Popiel nie sprzeciwia się jej w żadnej kwestii.  

Dziwa — kobieta, której dotyczy wątek romansu z Domanem. Piękna, utalentowana kobieta. Uznana w społeczeństwie za tą, która wyróżnia się okazałym śpiewem i talentem  do komponowania pieśni. Nie był to jej jedyny talent. Jak dowiadujemy się z treści Starej Baśni, Dziwa potrafiła przewidywać przyszłość. Początkowo wierzyła, iż jej przeznaczeniem jest oddanie się w pełni bogom, co też uczyniła, udając się do chramu zlokalizowanego na wyspie. Przez długi czas była w stanie opierać się zalotom kochającego się w niej Domana. Jej wiara w to, iż jest urodzona po to, by strzec świętego ognia była tak ogromna, że była w stanie zranić Domana, który ją porwał. Czas, jaki przeżyła w chramie, spowodował, iż jej spojrzenie i wizja służenia bogom, nie okazało się takie, jak to sobie zakładała. Spędzone tam dni, dłużyły jej się. Niemniej jednak Dziwa ostatecznie otworzyła się na miłość, jaką oferował jej zdeterminowany Doman. Czy rozmycie prawdy i jej wyobrażenia na temat chramu wpłynęły na jej decyzję, czy też fakt, iż rzeczywiście pokochała Domana, pozostaje do interpretacji czytelnika Starej Baśni.  

Jaga, będąca żoną Wisza to kobieta, która doskonale obrazuje kobietę niezwykle wierną i oddaną swojemu mężowi, bowiem po śmierci męża jest w stanie również dobrowolnie spalić się na stosie.  

Jaruha — wiedźma w podeszłym wieku, pojawiająca się niekiedy w kluczowym momentach. Niejednokrotnie ostrzega o zbliżającym się niebezpieczeństwie, udziela porad, leczy ludzi ziołami, opiekuje się nimi (opieka nad Domanem), skłania do podjęcia określonych decyzji (celowe przytaczanie opowieści skierowanych do Dziwy, by tak uległa miłości, jaką oferuje jej Doman). Miejsce jej stałego zamieszkania, czytelnikowi jest nieznane, stąd należy uznać, iż wędruje od gospody do gospody, gdzie wykonuje wyżej wymienione czynności, za przysłowiowy kawałek chleba. W społeczności uznawana jest za wiedźmę, stąd budzi respekt i niekiedy strach.  

Brunhilda — żona Popiela, jest kobietą przebiegłą, wyrachowaną. Dbającą o interesy swojego męża. Jest także bezwzględna, bowiem potrafiła podać zatruty trunek tym stryjom jej męża, który sprzeciwili się czy nawet nie podzielili tego samego poglądu z jej mężem.  

Mila — młodziutka córka Mirszy. Piękna i czysta. Darzy wielką miłością Domana. Dla tej miłości jest w stanie nawet podać Domanowi zioła mające wywołać w nim uczucie miłości. Wychodzi za niego za mąż, po czym, ponosi okrutną śmierć podczas ich wesela.  

Potrzebujesz pomocy?

Romantyzm (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.