Jan Kasprowicz

Streszczenie tomu

Całość cyklu dzieli się wyraźnie na dwie zasadnicze części: „Ginącemu światu” oraz „Salve Regina”. Obydwie części odzwierciedlają znaczną przemianę duchową Kasprowicza i ukazują ewolucję jego poglądów na świat oraz stosunek do Boga i człowieka. 

Pierwsza część, zatytułowana „Ginącemu światu”, nacechowana jest postawą głębokiego buntu oraz ostrej krytyki współczesnej rzeczywistości, której Kasprowicz zarzucał moralny upadek, duchowy chaos i kryzys wartości. Autor wykorzystał w niej ekspresjonistyczne środki wyrazu – silne emocje, wyolbrzymienia, patetyczne obrazy oraz eksklamacje – by oddać dramatyczny konflikt między dobrem a złem. Charakterystyczny dla tych utworów jest bunt człowieka wobec Boga, którego poeta oskarża o stworzenie świata pełnego cierpienia i zła. Symboliczne wyrazy tej postawy znaleźć można przede wszystkim w słynnym hymnie „Dies irae”, gdzie dramatyczny obraz sądu ostatecznego staje się punktem wyjścia do refleksji nad winą Boga za ludzką niedolę. 

Druga część cyklu, „Salve Regina”, przynosi znaczącą zmianę perspektywy – od buntu ku pogodzeniu się z losem, a nawet afirmacji życia. Szczególnym przykładem tej przemiany jest hymn „Moja pieśń wieczorna”, ukazujący tęsknotę człowieka za utraconą harmonią i potrzebę pojednania z Bogiem. W tej części Kasprowicz sięga głębiej do tradycji religijnej, przywołując motywy zaczerpnięte z duchowości średniowiecznej, szczególnie z hymnów kościelnych. Dzięki temu zabiegowi forma utworów nabiera charakteru modlitewno-liturgicznego, pełnego skupienia i kontemplacji. 

Jednym z najbardziej znanych hymnów całego cyklu jest także „Hymn św. Franciszka z Asyżu”, w którym Kasprowicz wyraźnie odwołuje się do filozofii franciszkańskiej. Ten utwór prezentuje zupełnie odmienną od wcześniejszego buntu postawę afirmacji świata, wyrażając miłość, pokorę wobec stworzenia i pragnienie życia w harmonii z naturą oraz drugim człowiekiem. Stanowi on wyraźny kontrapunkt wobec wcześniejszych hymnów pełnych rozpaczy i buntu, ukazując dojrzałą fazę poetyckiego światopoglądu Kasprowicza. 

Pod względem językowym cały cykl hymnów charakteryzuje się dużą różnorodnością stylistyczną, z przewagą środków typowych dla ekspresjonizmu: silnych metafor, hiperbolizacji, patosu oraz kontrastów emocjonalnych. Poeta łączy nowoczesną ekspresję z tradycyjną formą religijnego hymnu, dzięki czemu jego dzieło nabiera wyjątkowego znaczenia artystycznego i filozoficznego. 

W ujęciu całościowym cykl „Hymnów” Jana Kasprowicza stanowi świadectwo duchowych poszukiwań, wątpliwości i przemian poety przełomu XIX i XX wieku, ukazując głęboki kryzys egzystencjalny oraz drogę od buntu i rozpaczy do pogodzenia się ze światem i odnalezienia duchowej harmonii. Jest to dzieło nie tylko przełomowe dla twórczości samego autora, ale także wyjątkowe w panoramie literatury polskiej tego okresu, wyrażające najważniejsze problemy egzystencjalne swojej epoki. 

Zobacz opracowania wybranych hymnów: 

Potrzebujesz pomocy?

Młoda Polska (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.