Jan Kasprowicz

Geneza i gatunek utworu

Cykl „Hymnów” Jana Kasprowicza, tworzony między 1898 a 1901 rokiem, należy do najważniejszych osiągnięć literatury Młodej Polski, będąc przełomowym dziełem w twórczości poety. 

Cykl „Hymnów” powstał w okresie głębokiego kryzysu światopoglądowego, jaki przeżywał zarówno sam poeta, jak i cała epoka Młodej Polski. Kasprowicz, dotychczas kojarzony z liryką społeczną i naturalizmem, przeszedł wówczas znaczącą przemianę twórczą i duchową. Efektem tego przeobrażenia było skierowanie się ku tematom metafizycznym, religijnym i egzystencjalnym. 

Inspiracją do stworzenia „Hymnów” była osobista duchowa rewizja, jakiej poddawał świat i własne przekonania. Poeta zmagał się z pytaniami o sens cierpienia, obecność zła w świecie, milczenie Boga oraz kondycję człowieka we wszechświecie. Szczególne znaczenie miały w tym czasie osobiste doświadczenia Kasprowicza – zawód miłosny, rozczarowanie relacjami międzyludzkimi, samotność oraz pogłębiająca się refleksja nad duchowością. 

Bezpośrednim impulsem do napisania „Hymnów” była też recepcja nowej estetyki – zwłaszcza ekspresjonizmu, który poeta przyswajał jeszcze zanim został on nazwany w literaturze europejskiej. Kasprowicz czerpał także z tradycji literatury biblijnej, hymnografii liturgicznej oraz z wpływów filozofii pesymistycznej i symbolizmu. 

W tomie „Ginącemu światu” (1902) zebrał Kasprowicz osiem hymnów, z których każdy ukazuje inny wymiar relacji człowieka z Bogiem, od buntu i oskarżenia (np. „Dies irae”, „Judasz”), przez rozterki egzystencjalne („Święty Boże…”, „Salome”), aż po wyciszenie i pojednanie („Salve Regina”, „Moja pieśń wieczorna”). 

Hymn to gatunek liryczny wywodzący się ze starożytnej Grecji, pierwotnie sławiący bogów, bohaterów, wartości lub idee. W tradycji chrześcijańskiej hymn przyjął formę uroczystej pieśni religijnej, często wykorzystywanej w liturgii jako modlitwa zbiorowa lub osobista. Z czasem hymn nabrał bardziej uniwersalnego charakteru, stając się narzędziem wyrażania patosu, uniesienia, wzniosłości oraz emocjonalnego przeżycia wobec tematu sacrum i profanum. 

Cechy hymnu: 

  • podniosły, uroczysty ton; 
  • charakter modlitewny lub kontemplacyjny; 
  • zbiorowy lub indywidualny podmiot liryczny; 
  • obecność apostrof, wykrzyknień, powtórzeń, anafor; 
  • często rytmiczna, litanijna fraza; 
  • podejmowanie tematów absolutu, wartości, śmierci, cierpienia, dobra i zła. 

W twórczości Kasprowicza hymn zostaje przekształcony – poeta łączy jego klasyczno-liturgiczną formę z nowoczesnym wyrazem emocjonalnym. Kasprowiczowskie hymny są ekspresjonistyczne, dramatyczne, pełne sprzeczności i nierzadko podważają tradycyjne znaczenie gatunku, przekształcając go w medium duchowej walki, buntu, kontestacji i pojednania. 

Potrzebujesz pomocy?

Młoda Polska (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.