Giovanni Boccaccio

Problematyka

Z uwagi na okoliczność, iż Dekameron powstał na pograniczu dwóch epok t.j. średniowiecza oraz renesansu, problematyka nowel Boccaccia również dotyka tych dwóch epok. Między innymi średniowieczne poglądy dot. uznania hierarchii społeczeństwa ustępują miejsca opartym na rzeczywistej analizie podejściu do obłudnego duchowieństwa, czy też średniowieczny dualistyczny wizerunek człowieka kontrastuje z nieprzewidywalnym losem życia (zmienność fortuny).

Główne motywy: Miłość i śmierć

W nowelach Boccaccia, uczucie miłości przybiera różne postaci. Mianowicie, na początkowym etapie spotkań miłość przedstawiana jest niekiedy w formie parodii, natomiast związana z miłością namiętność cechuje się dużą swobodą w jej opisywaniu.

Siła miłości jest tak wielka, iż dotyka również osób duchownych. Boccaccio w swej noweli poruszył kwestie tego, iż przed namiętnością niekiedy nie da się uciec, krytykując przy tej okazji, obłudę istniejącą w kręgach duchownych.

Miłości nie możemy kojarzyć wyłącznie z pięknem, dobrem, jak i ze stanem nieważkości. Niekiedy wiąże się ona również z ogromnym bólem i męką. Mianowicie chodzi tu o dwie postaci miłości: sentymentalną i tragiczną. Ludzie, niekiedy potrafią oddać życie w imię miłości, a zatem można tu mówić o miłości jako sile fatalnej.

Niemniej jednak różne postaci miłości przedstawione w nowelach Boccacia, w tym zwłaszcza, te łączące miłość z ogromnym bólem, nie zdołają przyćmić szczerego szczęścia i radości płynącej z miłości. W jego nowelach przeważa optymistyczne podejście do miłości oraz do istnienia ludzkiego. Z nowel Boccaccia można wywnioskować, iż sile prawdziwego uczucia nie przeszkodzi nieprzewidywalność fortuny oraz niechlubne plany ludzi posiadających złe intencje.

Marzenia o Arkadii

W Dekameronie odnajdziemy również motyw Arkadii powszechnie znany dla renesansu. Grupa młodych ludzi udaje się do posiadłości położonej poza Florencję, celem ucieczki od wszechogarniającej dżumy. Zebrani poprzez powyższe działania pragną stworzyć sobie samodzielną krainę wiecznego szczęścia (motyw Arkadii w pierwszym ujęciu).

Z kolei drugie ujęcie motywu Arkadii odnajdziemy w opowieściach, gdzie Arkadia występuje jako kraina sytości ("kraina pieczonych gołąbków" opowieść 3 z VIII dnia).

Potrzebujesz pomocy?

Renesans (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.