Fortepian Szopena

Cyprian Kamil Norwid

Analiza i interpretacja

Wiersz został opatrzony dwoma cytatami w języku francuskim: „Muzyka jest rzeczą nadzwyczajną/dziwną” (Byron) oraz „Sztuka?… To jest sztuka i… oto wszystko” (Béranger). Cytaty z tych poetów otwierają wiersz, podkreślając uniwersalny wymiar sztuki i jej tajemniczość. Muzyka Chopina staje się tu „rzeczą dziwną”, której piękno przekracza granice zrozumienia.

Pierwsza część utworu to opis wizyty podmiot lirycznego, którego możemy utożsamiać z autorem, u umierającego Fryderyka Szopena. Dalej podmiot liryczny porównuje Szopena „do upuszczonej przez Orfeja liry”. Instrument mitycznego śpiewaka i poety to symbol sztuki, talentu i artysty. Mamy do czynienia z personifikacją strun, które ze sobą rozmawiają: „Zacząłże on / Uderzać w ton?… / Czy taki Mistrz!… że gra… choć odpycha?…” można interpretować jako refleksję nad fenomenem geniuszu artystycznego, który wykracza poza standardowe pojmowanie sztuki. Słowa te odnoszą się do wyjątkowej zdolności Fryderyka Chopina, który swoją grą na fortepianie mógł poruszyć struny emocji i myśli, nawet jeśli sam zdawał się od tego procesu zdystansowany lub pochłonięty wewnętrznym konfliktem.

Podmiot-Norwid zdaje się pytać, czy mistrzostwo Szopena polega na intuicyjnym władaniu sztuką, które działa mimo pozornego braku zaangażowania, czy też na doskonałym opanowaniu techniki i ekspresji, które przenosiły jego grę na poziom transcendentny. W następnej strofie podmiot liryczny zwraca się bezpośrednio do Fryderyka. Mamy tu do czynienia zarówno z apostrofą, jak i wykrzyknikiem, co sygnalizuje poruszenie. Podmiot porównuje Szopena do ożywionego przez Afrodytę posągu kobiety z kości słoniowej. Pigmalion zakochał się w posągu i postanowił go poślubić. To porównanie ma na celu ukazanie, podkreślenie geniuszu i doskonałości muzyki Szopena; jednocześnie na poziomie realnym kompozytor jest tak blady, że jego skóra przypomina kość słoniową.

Dalej podmiot liryczny porównuję muzykę kompozytora do „Doskonałości Peryklejskiéj” (chodzi o doskonałość sztuki powstającej w Atenach za rządów Peryklesa (495–429 p.n.e.), który przyczynił się do budowy Partenonu i Propylei, a także rozbudowy Pireusu, otaczał przyjaźnią i wsparciem Fidiasza, Anaksagorasa, Sofoklesa i Herodota; mówi się o wieku Peryklesowskim jako o okresie rozkwitu kulturalnego Aten) i do starożytnej Cnoty W piątej strofie pojawia się motyw ojczyzny, „Polski przemienionych kołodziejów”: podmiot liryczny ukazuje w tym wersie Polskę jako kraj zdolny do przemiany i odrodzenia. Śmierć Szopena oznacza, że pieśń się skończyła (ale tylko pozornie), czemu nie dowierzają klawisze fortepianu (personifikacja): „Począłże grać? Czy nas odpycha??…” W siódmej strofie podmiot przechodzi do rozważań na temat sztuki. Według niego w sztuce objawia się sam Bóg. Sztuka jest doskonały jak Stwórca, a świat jest niedoskonały, naznaczony brakiem.

W ósmej zwrotce podmiot liryczny ponownie zwraca się do Szopena po imieniu (apostrofa): „Oto — patrz, Fryderyku! To Warszawa/Pod rozpłomienioną gwiazdą”. Podmiot opisuje Warszawę, jest to wizja apokaliptyczna: „Bruki placów głuche i szare/I Zygmuntowy w chmurze miecz”. Pojawiają się żołnierze, ogień, pożar. Fortepian Szopena zostaje wyrzucony. Podmiot odnosi się do wydarzeń, jakie miały miejsce w Warszawie w trakcie rosyjskiej okupacji, gdy rosyjscy żołnierze zniszczyli fortepian Fryderyka Chopina znajdujący się w pałacu Zamoyskich. Ten akt zniszczenia symbolizuje barbarzyństwo i brak zrozumienia dla kultury i sztuki, a zarazem odzwierciedla tragiczne losy Polski. Ostatnie pięć wersów nasuwa obrazy związane z czasem, historią i z Sądem Ostatecznym: „Lecz Ty — lecz ja? Uderzmy w sądne pienie/Nawołując: „Ciesz się, późny wnuku!/Jękły — głuche kamienie/Ideał — sięgnął bruku — —”. Ostatni wers możemy interpretować następująco: Tragiczne losy Polski są tutaj zderzeniem wzniosłych idei z brutalnością rzeczywistości, ale ten konflikt jest zarazem źródłem odrodzenia.

Podsumowując, poemat można podzielić na trzy części ze względu na tematykę. Pierwsza część to opis spotkania z umierającym Szopenem; druga to refleksje na temat sztuki, a trzecia stanowi opis wydarzenia, który był inspiracją do napisania utworu. Wyrzucenie fortepianu Szopena przez okno to punkt kulminacyjny poematu.  

Potrzebujesz pomocy?

Romantyzm (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.