STAROŻYTNOŚĆ
Na przestrzeni lat, na podstawie przeprowadzonych badań zauważono zależność między pojawieniem się człowieka rozumnego homo sapiens, a istnieniem muzyki. Zatem historia muzyki ściśle związana jest
z rozwojem ludzkości.
W świecie starożytnym muzyka tworzy tzw. sztukę synkretyczną. Łączy, bowiem w sobie następujące elementy: muzykę, słowo i pantomimę. Najwcześniejsza forma muzykowania przejawia się w śpiewie połączonym z tupaniem i klaskaniem. Z czasem dodawano instrumenty. Muzyka ściśle wiązała się z codziennym życiem ludzi, ich obyczajowością, kultem tradycji i różnorodnymi obrzędami.
Prześledźmy teraz, jaką funkcję pełniła muzykę w różnych państwach starożytnego świata.
W Chinach muzyka odgrywała olbrzymią rolę, a mianowicie ustalała porządek świata silnie jednocząc się wraz z religią i filozofią. Muzykę łączono z porami roku, zjawiskami przyrody. Warto nadmienić o jej ogromnej symbolice, na przykład dzwony symbolizowały zachodni kierunek świata. Ogromną popularnością cieszyła się muzyka instrumentalna.
Informacji na temat muzyki w Izraelu dostarcza nam przede wszystkim Biblia. Szczególną rolę pełniła muzyka religijna, będąca łącznikiem pomiędzy ludźmi i Bogiem. Akcentowano olbrzymi wpływ muzyki na psychiczną stronę człowieka. Muzyka może, bowiem wywoływać różne stany: natchnienia, radości, złości, relaksu. Prawdopodobnie to muzyka wokalna pełniła w kulturze izraelskiej najważniejszą rolę.
Muzyka w Grecji powstała na wskutek wpływów innych kultur muzycznych, zwłaszcza Chin, Indii, Mezopotamii, Krety i Egiptu. Jednak stworzyła własne cechy charakterystyczne pozwalające odróżnić ją od nich kultur świata starożytnego.
Muzyka pełniła funkcję oczyszczającą - katharsis. Wyznawano teorię etosu, według której muzyka wywierała olbrzymi wpływ na emocje i etykę człowieka. Mogła, zatem przyczynić się do prawidłowego, etycznego kształtowania postaw w społeczeństwie.
W starożytnej Grecji muzyka ściśle łączyła się z formami literackimi, a mianowicie:
- elegie i pieśni wchodziły w skład form lirycznych
- ody, rapsody i hymny zaliczane były do form epickich
- chóralne dytyramby na cześć Dionizosa -to formy dramatyczne
Do instrumentarium greckiego zaliczamy:
- instrumenty strunowe
- instrumenty dęte drewniane i blaszane
- instrumenty perkusyjne
W Grecji powstają również pierwsze prace naukowe traktujące o teorii muzyki i jej składnikach tj.: melodii, rytmie, harmonii, metrum i dynamice.
Należy zaznaczyć, że te zdobycze na polu teoretycznym są podwalinami pod przyszłe rozważania w zakresie teorii muzyki.
Muzyka grecka wywarła olbrzymi wpływ na rozwój kultury muzycznej Rzymu. Rozwijała się ona w dwóch kierunkach:
- użytkowym - głównie jako muzyka wojskowa
- religijnym - śpiewy hymniczne, głównie prezentowane podczas ceremonii i misteriów.
MUZYKA ŚREDNIOWIECZA - okres od V do XV wieku
Epokę średniowiecza podzielić możemy na trzy podstawowe etapy rozwoju:
- średniowiecze wczesne - okres do XI wieku
- rozkwit średniowiecza - okres od XI do XIII wieku
- jesień średniowiecza - okres od XIV do XV wieku
Dodatkowo historia muzyki wydziela dwa dodatkowe wewnętrzne podziały:
- ars antiqua (sztuka dawna) okres od XII do XIII wieku. Do przedstawicieli tego kierunku należeli Leoninus
i Perotinus związani z paryską szkołą Notre - Dame
- ars nova (sztuka nowa) obejmująca XIV wiek. Przedstawiciele tego kierunku to Guillaume de Machaut, Jacopo da Bologna i Francesco Landini
Rodzaje i formy muzyki średniowiecznej:
1. Muzyka jednogłosowa
- religijna - chorał gregoriański, to zbiór śpiewów kościoła katolickiego uporządkowany i zebrany za papieża Grzegorza VI
- świecka - występująca w twórczości francuskich trubadurów i truwerów oraz minnesingerów
i meistersingerów w Niemczech
2. Muzyka wielogłosowa
- formy wokalne i wokalno-instrumentalne - zaliczyć możemy np. msze, motety, kanony, organum, officium
(w muzyce religijnej) oraz pieśni z towarzyszeniem instrumentu strunowego (w muzyce świeckiej)
Chorał gregoriański odznaczał się swoistymi cechami. Oto kilka z nich:
- chorał wykonywany był zawsze przez mężczyzn i zawsze jednogłosowo
- zastosowanie tekstów łacińskich
- była to muzyka ametryczna tzn. taką, która nie posiada metrum. Rytm podporządkowany był poszczególnym słowom śpiewanego tekstu
- melodia nie poruszała się dużymi skokami interwałowymi
Chorał gregoriański wchodził w skład wykonywanych stałych części mszy tj.:
-Kyrie eleison
- Gloria
- Credo
- Sanctus
- Benedictus
- Agnus Dei
- (Ite missa est)
Do najwspanialszych zabytków polskiej muzyki średniowiecznej zaliczamy:
- Gaude Mater Polonia (Raduj się matko Polsko), hymn ku czci św. Stanisława będący pierwszym hymnem Polski w języku łacińskim. Autorem był Wincenty z Kielc (XIII)
- Bogurodzica - pierwszy polski hymn w języku ojczystym. Twórca pozostaje nieznany, jednak wiadomo, iż ten utwór wykonywany był m.in. przed bitwą pod Grunwaldem w 1410 roku
W okresie średniowiecz muzyka ściśle związana była z nauką i wchodziła w zakres siedmiu sztuk wyzwolonych tzw. artes liberales.
Przypomnieć należy, że muzyka średniowiecza to w dużej mierze muzyka religijna, wykonywana bez towarzyszenia instrumentów. Instrumenty towarzyszyły partiom śpiewanym w muzyce świeckiej.
MUZYKA RENESANSU - okres od połowy XV wieku do końca XVI
Muzykę renesansu podzielić możemy na następujące etapy:
1. Etap pierwszy obejmujący II połowę XV wieku. Do cech charakterystycznych należy:
- rozkwit muzyki wielogłosowej (polifonii, gdzie każdy głos taktowny jest jako samodzielna partia)
- utworzenie reguł śpiewu a cappella (bez instrumentów)
Do przedstawicieli tego etapu należą m.in.: Johannes Ockeghem i Jacob Obrecht
2. Etap drugi obejmujący I połowę XVI wieku. Cechy charakterystyczne:
- wzmocnienie roli muzyki świeckiej (polifoniczna pieśń chóralna, pieśń ilustracyjna)
- wytworzenie nowej techniki kompozytorskiej - techniki przeimitowanej, gdzie każdy głos przeprowadza ten sam fragment tekstu
- początki polichóralności
Kompozytorzy tego etapu to: Josquin des Pres, Nicolas Gombert
3. Etap trzeci to II połowa XVI wieku. Cechy charakterystyczne:
- rozkwit muzyki instrumentalnej z przeznaczeniem głównie na instrumenty klawiszowe takie jak: klawesyn, wirginał, klawikord
- wzrost roli instrumentów utworze muzycznym
Przedstawiciele: Orlando di Lasso, Giovanni Pierluigi da Palestrina, Luca Marenzio, Claudio Monterverdi
Do podstawowych form muzyki wokalnej zaliczamy:
- motet, msza, kanon - to formy charakterystyczne dla muzyki religijnej
- pieśń a capella (zespołowa) lub jednogłosowa z towarzyszeniem instrumentu, madrygał - to formy muzyki świeckiej
MUZYKA BAROKOWA okres pocz. XVII do połowy XVIII wieku
Etapy rozwoju muzyki barokowej:
1. Wczesny barok lata ok.1580 - 1630 - znajdujący się jeszcze w zasięgu tradycji muzyki renesansu
2. Barok dojrzały ok. 1580 do 1680 - wytworzenie form i gatunków, które stają się charakterystyczne dla całej epoki
3. Barok późny ok.1680 - 1730 skrystalizowanie najważniejszych kierunków i stylów
Do największych zdobyczy muzyki barokowej należą niewątpliwie:
- harmonia funkcyjna oraz określenie jej zasad
- nowe formy i gatunki muzyczne, określenie ich formy i faktury
- usamodzielnienie się muzyki wokalnej i instrumentalnej
Do najczęściej wykorzystywanych instrumentów w muzyce barokowej należą:
- wiola da gamba, wiola da braccio
- lutnia
-flet
- klawesyn
-organy
-skrzypce
Do najważniejszych form i gatunków muzyki barokowej zaliczamy:
- operę, oratorium, kantatę, pasję, mszę - w zakresie wielkich form wokalno - instrumentalnych
- sonatę, suitę, koncert - w zakresie form instrumentalnych
- fugę, toccatę, preludium, fantazję - w zakresie solowych utworów instrumentalnych
Przedstawiciele muzyki barokowej:
- Jan Sebastian Bach
- Georg Friedrich Handel
Najważniejsze gatunki muzyki barokowej wraz z przykładami:
OPERA - Jacopo Peri uznawany za twórcę pierwszej opery, pt. Dafne, Henry Purcell, Claudio Monteverdi
ORATORIUM - pierwsze oratorium pt. Przedstawienie duszy i ciała autorstwa Emilio de Cavalieri,Oratorium na Boże Narodzenie oraz Oratorium Wielkanocne autorstwa Jana Sebastiana Bacha, Mesjasz G.F. Handla
PASJA - słynne pasje (wg. św. Mateusza i św. Jana) J.S. Bacha
KANTATA - szczególnie w twórczości J.S. Bacha, Alessandra Scarlatti'ego
MSZA - słynna Wielka Msza h-moll J.S. Bacha
SONATA - pełniąca kluczową rolę w twórczości A. Corellego, A. Vivaldiego
KONCERT - słynny cykl koncertów Cztery pory roku Antonia Vivaldiego
SUITA - np. solowe suity wiolonczelowe J.S. Bacha
FUGA - forma doprowadzona do mistrzostwa przez J.S. Bacha