Witold Gombrowicz (1904-1969) to niepokorne dziecko literatury polskiej. Zadebiutował niezwykłym zbiorem opowiadań "Pamiętnik z okresu dojrzewania" w 1937 roku, który to zbiór zbił z tropu znaczną część krytyki - zarzucono oryginalnemu i nowatorskiemu pisarzowi niedojrzałość. Gombrowicz postanowił wówczas odpowiedzieć krytykom poprzez następne dzieło "Ferdydurke", posługując się bezprecedensową w literaturze polskiej metodą dyskusji literackiej. Wydana w rok później powieść ustaliła jego reputację jako naczelnego prowokatora, ironisty i parodysty, czyniąc z niego najciekawszego chyba jak do tej pory pisarza w całości oddanego zagadnieniu formy - tak literackiej, artystycznej, jak i społecznej, psychologicznej.

Niemal wszyscy krytycy doby międzywojnia musieli uporać się z kłopotem, jaki nastręczyła im interpretacja powieści Gombrowicza. Tak o "Ferdydurke" pisał Ludwik Fryde.

  1. Z "Ferdydurke" przebija prawdziwa mądrość życiowa, bez względu nawet na jej walory estetyczne.
  2. Problematyka powieści koncentruje się na trudnym zagadnieniu formy kulturowej, przed którą nie ma ucieczki.
  3. Forma jest fundamentem każdej kultury i społeczeństwa, w niej zawarte są podstawowe wartości, wyznawane w danej epoce.
  4. Subiektywne, zamknięte w sobie "Ja" ustawione jest w konflikcie wobec społeczeństwa, jego oczekiwań i norm, do których jednostka jest przez swoje otoczenie przystosowywana. Innymi słowy zewnętrze tworzy i określa człowieka.
  5. Groteskowość "Ferdydurke" polega na ciągłym balansowaniu na pograniczu tragizmu i komizmu, błazeństwa i powagi, żartu i serio.
  6. Dzięki tej metodzie absurdalność rzeczywistości zbudowanej na pozorach i fałszu zostaje odsłonięta.
  7. Wszystko może się wydarzyć, ponieważ świat wykreowany jest na pograniczu snu i jawy.
  8. Komiczna, absurdalna i kpiarska "Ferdydurke" podszyta jest pesymizmem, grozą i lękiem przed nieodwołalnym zniewoleniem Formą.
  9. Społeczeństwo w strachu przed każdą innością, stara się ją oswoić nadając jej znaną sobie, lecz często fałszywą maskę swojskości.
  10. "Ferdydurke" rozważa również problem Formy w kontekście literatury jako rodzaj konwencji, która powinna być przez oryginalnego pisarza rozbita. Zatem powieść jest autorskim komentarzem do zjawiska zwanego powszechnie sztuka.
  11. Powieść jest w efekcie autotematyczna, tzn., jest powieścią o pisaniu siebie samej, o swoim autorze i o swojej wewnętrznej strukturze.
  12. Prekursorem w Polsce takiego pisania był Karol Irzykowski w "Pałubie", w Europie Andre Gide w "Fałszerzach"

SZKOŁA JAKO INSTYTUCJA

  1. Przedstawiona jest jako parodia samej siebie. Jej obraz jest fantastyczny, choć piętnuje jej faktyczne wady.
  2. Pokazuje, że w jej obrębie każde zachowanie jest pozą: zarówno lizusostwo (idealizm) jak i buntowniczość (cynizm).
  3. Dorośli podsuwają swym wychowankom gotowe wzorce zachowań (tez negatywnych), by utrzymywać ich w kontrolowanej niedojrzałości.
  4. Jednostka traktowana jest w szkole w sposób jak najbardziej schematyczny i prosty, sprowadzona jest do mechanicznych odruchów, zmuszona do powtarzania utartych zwrotów i cudzych myśli.
  5. Przedstawiona jest jako zamknięta na rzeczywistość instytucja, prowadząca tylko pozory nauczania i wychowywania. Jest rodzajem podręcznikowej fikcji.

CHARAKTERYSTYKA SPOŁECZEŃSTWA

MIESZCZAŃSTWO

  1. Chce uchodzić za postępowe, co rozumie jako naturalne i wyzbyte przesądów dawnych konwenansów.
  2. Postawa to prowadzi do fałszu. Nowoczesność to też maska, sztuczność, poza, tylko nowego typu.
  3. Rozbija ją bohater swoją intrygą, zmusza Młodziaków do przyjęcia na powrót roli konserwatywnych i staroświeckich rodziców. Zatem ich wcześniejsza tolerancyjność i postępowość nie była naturalna, była taką samą gębą jak i konserwatyzm.

ZIEMIAŃSTWO

  1. Jest do pewnego stopnia odwrotnością mieszczaństwa: zamknięte na świat, tradycjonalistyczne i konserwatywne, myślące jeszcze kategoriami feudalnymi.
  2. Jednak jest ta poza w tym samym stopniu zakłamana, co mieszczańska postępowość.
  3. Ziemiaństwo na mocy tradycji chce ugruntować swą przewagę nad chłopstwem.
  4. Złamanie tego ładu tradycjonalistycznego, wywraca ten świat do góry nogami.

Bohater "Ferdydurke" Józio szukał we wszystkich tych trzech obszarach społecznych wolności, naturalności, autentyczności, pierwotności - nigdzie ich jednak nie odnalazł, ponieważ od "gęby" nie ma ucieczki jak tylko w inną "gębę".

FILOZOFIA U PODSTAW "Ferdydurke"

  1. Doszukiwano się głównie inspiracji francuską odmianą egzystencjalizmu, uprawianego przed i po wojnie m. in. Przez J.P. Sartre'a czy A. Camus'a.
  2. Sartre powiedział "Piekło to inni", mając na myśli deformujący wpływ drugiego człowieka i całego społeczeństwa, które zawsze narzuca jednostce swój sposób jej postrzegania.
  3. Wobec tego człowiek zawsze będzie osamotniony w poszukiwaniu samego siebie.
  4. Gombrowicz osadził również ''Ferdydurke" w silnym kontekście swoich czasów, włączając w to kulturę umysłową i duchową epoki międzywojennej.