Chłopi t. 1

Władysław Stanisław Reymont

Problematyka

Zagadnienia, które Reymont poruszył w „Chłopach”, można byłoby próbować rozdzielać na dwie grupy: społeczne (dotyczące większości albo dużej części gromady) oraz personalne (związane z konkretnymi postaciami jako nosicielami określonych zagadnień).

Jedną z najważniejszych cech charakterystycznych struktury Lipiec jako pewnego zamkniętego świata jest jej hierarchiczność. Reymont bardzo konsekwentnie obnaża mit równości chłopskiej, braterstwa i wspólnej pracy na rzecz uprawy roli. Na przykładzie „Chłopów” bardzo wyraźnie widać, jak silna i mocna jest tutaj hierarchia. Młynarz i Boryna rywalizują o miano najważniejszego i najbogatszego gospodarza we wsi – jest to dla jednego i drugiego ważne. Z kolei kowal próbuje walczyć z Boryną o wiano swojej żony, aby wzmocnić swoją pozycję we wsi. Hanka z kolei jest w tej hierarchii bardzo nisko – ma mało ziemi, gospodarstwo leży na samym końcu wsi, a do tego jakość gleby jest znacznie gorsza niż np. u Boryny. Dlatego też wygnanie Antka i Hanki z gospodarstwa przez Macieja jest podwójnie bolesne. W końcu są w tej hierarchii osoby, które są jeszcze niższej, bo nie mają żadnej ziemi – to choćby parobkowie tacy jak Kuba.

Hierarchiczność jest tak silna, ponieważ gromadę wyróżnia także bardzo mocno wewnętrzne zamknięcie. Granica wsi to granica świata. Oczywiście akceptuje się osoby, które przychodzą i wychodzą ze wsi np. za poszukiwaniem grosza (jak w przypadku żebraczki Agaty wygnanej na okres zimowy przez rodzinę) lub odwiedzających tę wieś i przynoszących do niej nowiny (to z kolei Roch, który dla wielu mieszkańców wsi jest ogromnym autorytetem). Szczególnie Roch ma ewidentnie inny status niż pozostałe postaci we wsi. W kolejnych tomach pojawi się jeszcze jedna podobna do niego postać. Mieszkańcy wsi jednak wszystko, co za jej granicą, postrzegają jako obce. Dziedzica traktują jako swojego przeciwnika (do pewnego stopnia oczywiście słusznie), do miasta jeżdżą do sądu lub na jarmark. Są jednak w Lipcach i tacy, którzy są bardziej otwarci. To na przykład Kowal, który interesuje się tym, co dzieje się w mieście, czyta gazety, nawet stara się ubierać bardziej po miejsku. Jednocześnie większość mieszkańców Lipiec podchodzi do różnych nowości z bardzo dużym sceptycyzmem, obawia się obcych, a ludzi z zewnątrz, którzy chcą nieść pomoc, postrzega jako dziwaków.

Kolejnym zagadnieniem związanym z zamknięciem i hierarchicznością wsi jest walka o ziemię. Reymont w „Chłopach” pokazuje na jak wielu polach się ona rozgrywa. Ziemia jest bowiem największą wartością i stanowi podstawowy kapitał każdego z gospodarzy. O ziemię toczy się walkę na różne sposoby: w rodzinie, między dziećmi a rodzicami, między rodzeństwem, między przyszłymi małżonkami podczas swatania, a także między gospodarzami, którzy starają się nawzajem osłabiać swoją pozycję. Ten ostatni przykład to przede wszystkim rywalizacja młynarza i Boryny. Młynarz stara się podburzać rodzinę Boryny przeciwko ojcu, chce aby dzieci walczyły o przepisanie im ziemi, co osłabiłoby pozycję Boryny, który na razie całe gospodarstwo ma właściwie w swoich rękach. Negocjacje dotyczące zapisu przy zawieraniu małżeństwa doskonale pokazują swaty Boryny. Dominikowa bardzo wyraźnie zabiega o zapis dla córki. Zarówno matka Jagny, jak i Boryna w tym małżeństwie upatrują szansę podniesienia swojej pozycji, dzięki przejęciu konkretnego kawałka ziemi lub posiadaniu wpływu na to, jak jest ona uprawiana. Bardzo istotnym elementem walki o ziemię jest dążenie młodych do możliwie jak najszybszego zapisu im ziemi przy jednoczesnym dużym oporze starszych gospodarzy, aby to robić. Ziemia to najistotniejsze zabezpieczenie, ale i szansa na samodzielność. Jej utrata oznacza spadek w hierarchii. Widać to doskonale na przykładzie:

  • starego Bylicy, ojca Hanki, którego druga córka Weronka po zapisie traktuje w bardzo zły sposób, a on sam w końcu podejmuje decyzję o przyjęciu roli żebraka,
  • Agaty, którą rodzina Kłąbów traktuje jak darmową siłę roboczą w okresie najintensywniejszych prac w polu, a następnie wygania z domu w okresie zimy,
  • Jagustynki, którą dzieci wypędziły z gospodarstwa zaraz po tym, jak zapisała im ziemię.

Jednocześnie problem ten Reymont w „Chłopach” pokazuje także z drugiej strony, czyli dzieci, które mimo założenia własnej rodziny nie mogą samodzielnie decydować o gospodarstwie i są podporządkowane rodzicom. To przykład Antka, który marzy o tym, aby zająć miejsce Macieja, rywalizuje z nim (a w dalszych częściach powieści staje się autorytetem dla gromady), na długo odchodzi z gospodarstwa, które ostatecznie (z pomocą żony) przejmuje z rąk Jagny. Szczególnie właśnie w pierwszym tomie powieści widać, jak bardzo trudny jest to temat, jak ogromne frustracje w młodych gospodarzach powoduje, jak niesprawiedliwie traktowani się oni czują. W tym samym momencie czytelnik jednak postawić sobie jednak musi pytanie o to, czy po zapisie nie doszłoby do tej samej sytuacji, która miała miejsce w przypadku Bylicy, Agaty czy Jagustynki (co tłumaczy np. dlaczego ta ostatnia sprzyja Borynie i radzi mu się nie przejmować reakcjami dzieci).

Obok tych bardzo trudnych społecznych tematów „Chłopi” Reymonta uruchamiają także zupełnie inną perspektywę, związaną z mitologizacją, obyczajowością, tradycją. Reymont mitologizuje życie chłopa, wpisując je w pewien przewidywany porządek życia i śmierci. W „Chłopach” bardzo szeroko rozbudowany jest plan porządku życia chłopskiego, które determinowane jest przez:

  • naturę – chodzi tutaj przede wszystkim o pory roku, związane z nimi procesy wegetatywne, ale i moment obumierania; bardzo wyraźnie widać związek między tym, jak zmienia się przyroda na wsi a tym, jak funkcjonuje wieś w danym okresie. Kiedy zamiera natura, zamiera życie wsi, przenosi się do chałup, natomiast na zewnątrz jest cicho i spokojnie. Kiedy przyroda budzi się do życia, wieś także zaczyna żyć znacznie bardziej dynamicznie.
  • konieczność podejmowania określonych prac polowych i z nimi związanych – tutaj nie ma miejsca na odkładanie na później, określone zadania muszą zostać wykonane w konkretnym czasie. Ze zbiorem kapusty nie można czekać do pierwszych mrozów, siew także musi się odbyć we właściwym czasie itd.
  • zwyczaje i obyczaje związane z kalendarzem religijnym i rolniczym – wspólne spotykanie się na obieranie kapusty, przygotowanie ozdób bożonarodzeniowych, zaplanowanie wyjazdu na jarmark, celebracja Zaduszek itd.

Życie chłopa determinowane jest przez naturę i religię. Oba porządki mają charakter kolisty, a zapisana w nich powtarzalność przekłada się także na to, w jaki sposób postrzegane jest także życie samego chłopa. Człowiek rodzi się po to, by umrzeć, jednak śmierć to kolejne narodziny, młodzi zastępują rodziców, rodzice odchodzą itd. Tutaj wszystko toczy się we właściwym, przewidywalnym i ustalonym rytmie. Nie liczy się to, co na zewnątrz.

Śmierć jednak, mimo że przewidywalna i naturalna, jest w „Chłopach” tematem, który Reymont eksponuje kilkukrotnie. Przede wszystkim w pierwszym tomie prezentuje śmierć Kuby, która staje się sposobem na pokazanie miejsca parobka w strukturze wsi, tego jak sam siebie on widział, jak postrzegali go inni i jaka tragedia za tym stała. Śmierć Kuby jest na swój sposób przypadkowa. Zostaje on postrzelony podczas polowania, w ranę wdaje się infekcja, to zaś prowadzi ostatecznie do gorączki i majaków. Na tym etapie szansa na uratowanie Kuby jeszcze być może istniała. Parobek jednak nie uważał, że ma prawo generować taki kłopot, jak jazda do szpitala, a księdza także nie chciał przyjąć w takich warunkach, jak obora, w której leżał. Uważał, że ksiądz zresztą nie przychodzi do parobka, który nic nie znaczy. Do gospodarza tak, ale nie do parobka. To, jak Kuba widział sam siebie, niestety w pewnym sensie znajduje odzwierciedlenie w tym, jak zachowują się inni. Parobek kona, kiedy trwa wesele Boryny. Nikt właściwie się nim specjalnie nie przejmuje, oprócz Witka, Jambrożego, Rocha i Jagustynki. Nawet jednak i ci bohaterowie nie walczą szczególnie o jego życie, Jambroży zamiast czuwać przy konającym wraca na wesele. Cierpienie i ból Kuby przerywają dźwięki muzyki dochodzącej z gospodarskiej chałupy. W końcu Kuba, który podejmuje decyzję o tym, by amputować sobie nogę, myśli jedynie o tym, że nikt go nie będzie chciał zatrudnić. To jest największe jego zmartwienie, jeszcze dobitniej wskazujące na tragiczne losy wielu z tych, którzy w tej wiejskiej hierarchii byli najniżej.

Ten ostatni wątek wprowadza kolejny, niezwykle istotny dla analizy „Chłopów” Reymonta wątek, jakim jest praca. Praca przez chłopów jest postrzegana jako podstawowy ich obowiązek i aktywność. Jest podstawą egzystencji, nadaje jej sens, a jednocześnie pozwala wyżywić siebie i swoją rodzinę. Tutaj nikt nie myśli o tym, jak przestać pracować. Wszyscy dążą do tego, aby mieć jak najwięcej ziemi, a w związku tym jak najwięcej pracy, ponieważ to ona stanowi sens i zasadę życia na wsi. Stąd tak mocne jest to podporządkowanie porom roku i procesom wegetatywnym. Stąd też taką czcią otacza się samą ziemię.

Warto więc zwrócić także uwagę na związek ziemi z chłopem. Tutaj jest pewien mistycyzm, traktowanie ziemi wręcz jako istoty żyjącej. To bardzo istotny element chłopskiego światopoglądu. Z ziemią trzeba się dobrze obchodzić, ponieważ ona nas karmi, ona warunkuje nasze życie. Jeśli my będziemy ja traktować z szacunkiem, ona nam się odwdzięczy. To niestety wzmacnia jednak konflikty o ziemię, o których była mowa wyżej.

Ważnym elementem panoramy wsi są także sami bohaterowie. Reymont wielu z nich w prezentuje w sposób archetypowy, czyniąc ich figurami konkretnych postaw lub zachowań. Antek i Boryna reprezentują kolejną odmianę konfliktu syn – ojciec, dotyczącego tak władzy, jak i kobiety. Boryna kształtowany jest na wzór do pewnego stopnia idealnego chłopa, protoplasty, chłopa-Piasta. Jagna uruchamia wizję kobiety, która stanowi symbol witalizmu, seksualności, natury. Hanka to figura kobiety zdradzonej, która jednak będzie umiała się odrodzić i zawalczyć o swoją rodzinę.

Pytania i odpowiedzi z podręczników, w których omawiana jest ta lektura, znajdziesz na stronie Skul.pl

Język polski. Myśli i słowa. Klasa 8. Podręcznik - rozwiązania i odpowiedzi

Język polski. Klasa 3. Podręcznik - rozwiązania i odpowiedzi

Potrzebujesz pomocy?

Młoda Polska (Język polski)

Teksty dostarczone przez Grupę Interia. © Copyright by Grupa Interia.pl Sp. z o.o. sp. k.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.