Chłopi t. 1

Władysław Stanisław Reymont

Geneza utworu i gatunek

Władysław Reymont nad „Chłopami” pracował przez prawie 7 lat, od roku 1892 do 1899. Najpierw powieść publikowana była – jak wiele innych – w odcinkach w „Tygodniku Ilustrowanym”. Wydawano ją w latach 1902–1906. Osobno, w wersji książkowej ukazała się w czterech tomach: tom I i II – 1904, tom III – 1906, tom IV – 1909.  

Powieść Władysława Reymonta to jedno z najważniejszych dzieł poświęconych polskiej wsi i jej obrazowi. To pierwszy tak rozległy utwór, który opowiadał o życiu gromady. Oczywiście wcześniej w „Placówce” Bolesław Prus także dotykał tego typu problemów, natomiast tak szerokiej panoramy polskiej wsi jak Władysław Reymont do końca XIX wieku nikt nie napisał. Za powieść „Chłopi” 13 listopada 1924 roku pisarz został uhonorowany Nagrodą Nobla w dziedzinie literatury.

Do podjęcia tego typu tematu prowokowały wydarzenia, które miały miejsce od połowy lat 40. XIX wieku. W 1846 doszło do rebelii galicyjskiej, kiedy to chłopi zbuntowali się przeciwko swoim panom. W latach 1863-1864 chłopi w dużej mierze nie zaangażowali się w powstanie styczniowe. W 1848 roku rozpoczął się zaś proces uwłaszczania. Jako pierwsi uwłaszczeni zostali chłopi galicyjscy, w 1864 roku do uwłaszczenia doszło w zaborze rosyjskim. Nie oznaczało to jednak rozwiązania wszystkich konfliktów między dawną szlachtą a chłopami. Wieś rozwijała się ekonomicznie, rósł poziom życia, ale nie brakowało także wielu problemów, o których Reymont wielokrotnie pisze w „Chłopach”. Przykład sporu o las pokazuje skomplikowane relacje między wsią a dziedzicem, sytuacja osób starszych w powieści także wskazuje na to, że nie wszystkie problemy zostały rozwiązane, a przywiązanie do własności wsi czasami powodowało konfliktowe sytuacje w chłopskich rodzinach. Jednocześnie wzrastało u chłopów zainteresowanie polityką, sprawami społecznymi, niektórzy rozważali inspirowanie się kulturą miejską, chętnie czytali gazety itd. Na przełomie XIX i XX wieku chłop staje się świadomym obywatelem państwa polskiego. Ten proces pokazuje Reymont. Nie buduje on jednak obrazu idealistycznego. Prezentuje polską wieś od bardzo różnych stron, tak obrazuje tradycje, jak i wskazuje problemy, jakie w obrębie tej społeczności się pojawiają.

„Chłopi” to powieść panoramiczna, wielowątkowa, łącząca w sobie tendencje realistyczne i naturalistyczne:

  • Narracja prowadzona jest z perspektywy trzecioosobowego, wszechwiedzącego narratora.
  • Głównym wątkiem jest historia trójkąta miłosnego Jagna – Boryna – Antek, ale oprócz tych bohaterów narrator opisuje szereg innych historii i wątków, każdy z głównych bohaterów łączy się także z innymi bohaterami: ważna jest np. historia małżeństwa Antka i Hanki, Boryny jako gospodarza, Jagny i innych jej kochanków (w kolejnych częściach powieści); istotne są także historie pozostałych bohaterów, choćby parobka Kuby.
  • Powieść wypełnia szereg realistycznych opisów: od samego przedstawienia wsi, jej mieszkańców, wydarzeń, które mają tam miejsce.
  • Nie brakuje także bardziej naturalistycznych, skoncentrowanych przede wszystkim na stronie popędowo-seksualnej czy witalnej opisów, natomiast są także opisy bardzo brutalne, jak choćby przedstawienie Kuby po tym, jak odciął on sobie nogę.
  • Bohaterowie są nieschematyczni, przy dużej ich części nie da się jednoznacznie rozstrzygnąć, czy są dobrzy, czy źli; pokazuje się ich motywacje, dylematy, wybory, co sprawia, że bardzo przypominają autentycznych ludzi, silna jest tutaj zasada prawdopodobieństwa.
  • Mimo że powieść dotyczy jednego środowiska (wsi), to wyraźnie ukazane jest panującą w nim hierarchię i wewnętrzne jego zróżnicowanie.

Potrzebujesz pomocy?

Młoda Polska (Język polski)

Teksty dostarczone przez Grupę Interia. © Copyright by Grupa Interia.pl Sp. z o.o. sp. k.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.