Wspomnienia niebieskiego mundurka

Wiktor Gomulicki

Charakterystyka bohaterów

Uczniowie 

Witold Sprężycki – jeden z głównych bohaterów utworu; prymus obalony przez intrygi Ślimackiego; chłopiec obdarzony wyjątkową wrażliwością i wyobraźnią, zafascynowany literaturą, bardzo pomysłowy, a przy tym zabawny; autor niejednego ciekawego pomysłu (np. z chrabąszczami), mimo swojego prymusostwa szanowany i lubiany przez pozostałych uczniów; zdeterminowany i konsekwentny, zafascynowany poezją cierpliwie czekał na zimnie, aby móc tylko zobaczyć przelotnie poetę Władysława Syrokomlę; przykład wytrwałości: długo chorował, ale po powrocie był tak zdeterminowany do nadrobienia zaległości, że zrobił to wyjątkowo szybko i z wielkim sukcesem (dostał nagrodę za wyniki); zdecydowanie chciał się dalej kształcić, a nawet iść na uniwersytet 

Bellon (Balonik) – przykład bohatera, który był bardzo zdeterminowany, aby zostać uznanym za wyjątkowego; jego niebezpieczny skok z huśtawki skończył się zwichnięciem ręki. 

Bronek Dembowski – przyjaciel Sprężyckiego, bardzo empatyczny, był gotowy dać sobie obciąć nogę, jeśli straciłby ją jego przyjaciel; troskliwy, czuły, dobry 

Hefajstos – klasowy artysta specjalizujący się w temperowaniu piór; za swoje usługi pobierał jednak opłaty w postaci bułek, zmarł przed przejściem do czwartej klasy 

Konopko – klasowy artysta specjalizujący się w rysowaniu 

Karol Kozłowski „Kozioł” – przyjaciel Piotrusia Mieszkowskiego; bardzo uczciwy, honorowy, odważny, lojalny wobec swoich przyjaciół 

Księżopolczyk „Zabacuł” – syn ubogiego szlachcica zagrodowego, rozpoczął edukację później niż inni, ponieważ musiał pomagać ojcu w polu, musiał także przerwać naukę z powodu choroby, zmarł, zanim zdążył się na dobre zaprzyjaźnić z pozostałymi uczniami 

Kucharzewski – klasowy „olbrzym”, bardzo silny fizycznie, ale miał spore problemy z nauką, dzięki pomocy Wrońskiego i swojej konsekwentnej pracy udało mu się jednak zrobić ogromne postępy; był przy tym bardzo skromny, nagrodę za ratunek udzielony Kozłowi i Mieszkowi przyjął tylko dlatego, by zrobić przyjemność matce 

Mosakowski – wyjątkowo silny, ale niezbyt dobry uczeń; nie radził sobie z nauką, nie dostał promocji do drugiej klasy, mimo że bardzo się starał; po Bożym Narodzeniu nie wrócił do szkoły, okazało się, że ojciec postanowił, że Mosakowski musi się ożenić; jego los miał być przestrogą dla leniwych uczniów 

Olszewski, Kataryniarz – klasowy artysta specjalizujący się w wykonywaniu piłek; zarabiał na tym pieniądze, wyrabiał również gumy strzelające, z nauką radził sobie jednak różnią; potrzebował aż sześciu lat, aby przejść przez dwie pierwsze klasy, szkołę opuścił w trzeciej klasie 

Piotruś Mieszkowski – przyjaciel Kozłowskiego, który zaopiekował się nim na początku, nie potrafił pływać, podczas nauki prawie się utopił 

Smoliński – bardzo poczciwy, dobry uczeń, miał przezwisko „Bonuś” lub „Omega”, drugie z nich odnosiło się do przeciągłego wymawiania przez niego ostatniej litery alfabetu greckiego 

Ślimacki – syn urzędnika sądowego, bardzo ambitny, chciał być prymusem, dlatego donosił na Sprężyckiego, aby zdyskredytować go w oczach nauczycieli; na koniec roku został przez kolegów obity witkami za swoje skandaliczne zachowanie, ojciec przeniósł go do innego gimnazjum 

Welinowicz – wyjątkowo zdolny w kaligrafii, chętnie podpisywał kolegom zeszyty 

Wojtek Krystek – syn stolarza, bardzo dobry chłopak, brakowało mu zdolności do nauki, ale wyróżniał się swoją zawziętością; okazało się, że w domu miał tak mało miejsca, że sypiał w trumnie wykonanej przez ojca. 

Wroński – jeden z najważniejszych uczniów, ale przy tym zdolny, chętnie dzielił się pomocą; dzięki niemu Kucharzewski skończył rok szkolny z listem pochwalnym.

Nauczyciele 

Inspektor „Madej” – zarządzający szkołą, wzbudzał lęk u uczniów, prowadził politykę nakazów, kar cielesnych, nagrody przyznawał tylko, kiedy nie miał już innego wyjścia; jego odejście uczniowie przyjęli z wielką ulgą, nikt nie przejął się jego losem 

Inspektor Wiśnicki – nowy nadzorca szkoły, prezentujący zdecydowanie odmienną politykę od swojego poprzednika, próbował dotrzeć do uczniów poprzez edukację, a nie kary; skończył z karami cielesnymi, tępił donosicielstwo, dobrze wpływał na morale wśród całej kadry pedagogicznej 

profesor Skowroński – pierwszy nauczyciel języka polskiego, miłośnik poezji XVIII-wiecznej, który nie dotarł jednak do serc uczniowskich, mimo że często pożyczał im książki i miał dla nich wiele sympatii, „ukrywał” przed nimi poezję romantyczną, którą chłopcy w pewnym momencie odkryli samodzielnie 

profesor Chrabowski – nowy polonista, młody, uprzejmy, zaangażowany, miłośnik poezji romantycznej, bardzo charyzmatyczny, szybko przekonał do siebie uczniów, którzy na jego lekcjach się skupiali zamiast wygłupiać 

profesor Jastrebow – nauczyciel języka rosyjskiego, nie cieszył się sympatią uczniów ani nauczycieli, stale pił mleko, wszystkim stawiał trójki, niczego właściwie nie wymagał 

 

profesor Salamonowicz – bardzo zaangażowany, szczególnie w tępienie niewłaściwych zwyczajów u uczniów to jemu udało się przyłapać chłopców na stancji pani Pórzyckiej, był bezlitosny 

Potrzebujesz pomocy?

Młoda Polska (Język polski)

Teksty dostarczyło Wydawnictwo GREG. © Copyright by Wydawnictwo GREG

autorzy opracowań: B. Wojnar, B. Włodarczyk, A. Sabak, D. Stopka, A. Szóstak, D. Pietrzyk, A. Popławska
redaktorzy: Agnieszka Nawrot, Anna Grzesik
korektorzy: Ludmiła Piątkowska, Paweł Habat

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.