Wspomnienia niebieskiego mundurka

Wiktor Gomulicki

Streszczenie krótkie

“Wspomnienia niebieskiego mundurka" to powieść Wiktora Gomulickiego, która jest sentymentalnym powrotem do czasów szkolnych w Pułtusku w latach 60. XIX wieku. Autor opisuje życie ucznia w realiach małego miasteczka, w którym działa gimnazjum prowadzone przez surowych, czasami niezbyt uwodzących wyobraźnię uczniów  nauczycieli. 

Najpierw rozbrzmiewa szkolny dzwonek. Lekcje rozpoczynają się wspólną modlitwą. W szkole pojawiają się pierwszoklasiści. Nie wszyscy potrafią dotrzeć do swoich klas. Jeden z nich,  Piotruś Mieszkowski, spóźnił się do szkoły. Na szczęście trafić do klasy pomógł mu starszy kolega – Karol Kozłowski. 

Powieść ukazuje codzienność uczniowską, na którą składają się nie tylko lekcje i nauka, ale także pierwsze przyjaźnie, młodzieńcze psoty oraz nieśmiałe zauroczenia. Charakterystycznym elementem książki jest pokazanie złożonych relacji między uczniami i nauczycielami oraz wzajemne oddziaływanie na siebie szkolnego środowiska. 

W szkole uczą się różni chłopcy. Nie wszyscy uczniowie pochodzą z bogatych rodzin, są też synowie ubogich rzemieślników, jak Wojtek Krystek, syn stolarza, który musiał sypiać w trumnie, niektórzy pochodzą ze wsi i ich język śmieszy pozostałych. Są też tacy, którzy kilkakrotnie powtarzają tę samą klasę. Bardzo ważną rolę w życiu klasy pełni prymus - to pośrednik między nauczycielem i uczniem.  

Autor skupia się także na opisaniu „szkolnych” talentów, jak mistrzowskie ostrzenie piór, kaligrafia (co bardzo przydawało się w podpisywaniu zeszytów, za co artysta pobierał stosowne wynagrodzenie), robienie piłek do grania. 

Gomulicki z wielką czułością opisuje ówczesną młodość, ukazując jej niewinność, radości, ale także problemy, z którymi młodzi chłopcy musieli się mierzyć. Opisuje także ich wyczyny, którymi ścigali się o tytuł bohatera: pójście na cmentarz nocą, dwukrotne przepłynięcie rzeki w najszerszym miejscu, wykonanie skoku z huśtawki. Bohaterem zostaje jednak Sprężycki, który mimo długiej nieobecności w szkole z powodu choroby nogi, zdał wszystkie egzaminy i otrzymał nagrodę za najlepsze wyniki. 

Sporo uwagi poświęca się także nauczycielom: polonista Skowroński był człowiekiem starej daty i uwielbiał autorów z XVIII w., którzy uczniom wydawali się przestarzali i nudni, jego następca natomiast zaczął z uczniami omawiać literaturę dla nich współczesną, bliską im i ciekawą, jak np. dzieła A. Mickiewicza. Jednym z nauczycielskich osobliwości był profesor Jastrebow - nauczyciel języka rosyjskiego. Od swoich uczniów wymagał jedynie, by kochali rosyjską poezję. Żywił się chlebem razowym i mlekiem.  

Ostatni rozdział dotyczy planów uczniów, które robią oni już po otrzymaniu świadectw. Niektórzy zamierzają się dalej uczyć, inni będą pomagać rodzicom. 

Potrzebujesz pomocy?

Młoda Polska (Język polski)

Teksty dostarczyło Wydawnictwo GREG. © Copyright by Wydawnictwo GREG

autorzy opracowań: B. Wojnar, B. Włodarczyk, A. Sabak, D. Stopka, A. Szóstak, D. Pietrzyk, A. Popławska
redaktorzy: Agnieszka Nawrot, Anna Grzesik
korektorzy: Ludmiła Piątkowska, Paweł Habat

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.