Stanisław Wyspiański

Pytania i odpowiedzi

Czy Wesele to dramat narodowy?

Wesele to dramat narodowy. Wskazuje na to przede wszystkim tematyka utworu, liczne aluzje do polskiej historii oraz literatury romantycznej.

Wyspiański, w Weselu rozprawia się z mitami narodowymi. Utwór ten stanowi także krytyczną ocenę polskiego społeczeństwa. Pierwszy akt dramatu jest utrzymany w konwencji realistycznej. W bronowickiej chacie, gdzie odbywa się tytułowe wesele, wiszą obrazy: „Wernyhora” oraz „Kościuszko pod Racławicami”. Bohaterowie nie rozmawiają, ale przekrzykują się, stosując klisze konwersacyjne:

*„Polska to jest wielka rzecz”. „Chłop potęga jest i basta”.

Podtrzymują stereotypy i mity narodowe (np. mit chłopa-Piasta, czyli pracowitego kmicica oraz mit chłopa spod Racławic, czyli tego, który walczył o wolność ojczyzny).

Stanisław Wyspiański w swoim dramacie krytykuje również powierzchowne zainteresowanie wsią i powrotem do natury, czyli tzw. chłopomanię:

„Niech na całym świecie wojna, byle polska wieś zaciszna, byle polska wieś spokojna”.

Drugi akt dramatu ma wymiar symboliczny. Pojawiają się w nim „osoby dramatu”, zjawy. Pierwszy z nich, czyli Widmo, przywodzi na myśl mickiewiczowskie Dziady, Stańczyk i Rycerz (Zawisza Czarny) przypominają „złoty polski wiek”, czasy mądrej władzy i troski o losy ojczyzny. Hetman to z kolei symbol zdrady narodowej (Targowica), a Szela (chłopski przywódca powstania przeciw szlachcie) wskazuje na brak możliwości pojednania między tymi grupami społecznymi. Hetman i Szela symbolizują zatem rozkład Rzeczypospolitej i wielkich narodowych mitów. Pan Młody mówi nawet, że zjawy te przychodzą z „okropnym śmiechem piekła”. Ich paradę można uznać za symboliczne ukazanie narodowych dziejów. Jej złotego wieku, ale także momentów hańby i upadku.

Wesele Stanisława Wyspiańskiego jest uznawane za wielki dramat narodowy, ponieważ w symboliczny sposób przedstawia dzieje Rzeczypospolitej, a także piętnuje nasze narodowe wady. Przesłanie dramatu jest ponadczasowe, a sam utwór jest obecny w polskiej kulturze po dziś dzień. Co ciekawe, już po premierze, w marcu 1901 roku, dramat ten został okrzyknięty arcydziełem, a sam Wyspiański — czwartym wieszczem narodowym. 

Dlaczego Wyspiański napisał Wesele?

Do napisania Wesela Wyspiańskiego zainspirowały prawdziwe wydarzenia. Ślub poety, Lucjana Rydla, z gospodarską córką — Jadwigą Mikołajczykówną. Wesele pary młodej odbyło się w bronowickiej chacie, 20 listopada 1900 roku. Postacie przedstawione w dramacie mają swoje realne odpowiedniki, np. Gospodarz to Włodzimierz Przerwa-Tetmajer, malarz, poeta i działacz ludowy.

Premiera sztuki teatralnej odbyła się 16 marca 1901 r. Wielu gości poczuło się urażonych, tym jak zostały przedstawione w utworze (np. Panna Młoda), a inne wymusiły na dramatopisarzu zmianę imion. Nie rozumieli zapewne, że prawdziwe wesele stanowiło jedynie pretekst do rozważań na temat polskiego społeczeństwa i sytuacji, w jakiej znalazła się ojczyzna.

Dramat przedstawia bowiem dwie warstwy społeczne — galicyjską inteligencję (szlachtę) oraz chłopstwo. Choć grupy te spotkały się na wspólnym weselu, nie rozumieją się. Mimo pozornej zgody są pełne wzajemnych uraz. Nie potrafią współpracować w imię ocalenia Rzeczypospolitej. Kiedy pojawia się szansa, by stanąć do walki, inteligencja okazuje się nieodpowiedzialna, a chłopi nie potrafią wyzbyć się egoizmu w imię narodowych interesów. Wesele stanowi zatem surową ocenę postawy polskiego społeczeństwo. Dramat ten miał być zapewne, jak lustro, w którym obie grupy społeczne mogłyby się przejrzeć. Utwór Wyspiańskiego miał „obudzić”, zarówno inteligencję szlacheckiego pochodzenia, jak i chłopów.

Dlaczego Wesele jest ponadczasowe?

Wesele jest ponadczasowe, ponieważ wyraża prawdy o naszym narodzie, o jego wewnętrznych konfliktach i podziałach. Gospodarz w dramacie wypowiada prorocze słowa: „To, co było, może przyjś”.

Dramat Wyspiańskiego przetrwał próbę czasu również ze względu na swój wysoki poziom artystyczny.

Wiele cytatów z Wesela weszło na stałe do języka potocznego. Wystarczy wymienić chociażby kultowe:

„Wyście sobie, a my sobie. Każden sobie rzepkę skrobie”,

„A tu pospolitość skrzeczy”,

„Sami swoi, polska szopa”,

„Trza być w butach na weselu”,

„Co tam Panie w panie w polityce” czy

„A to Polska właśnie”.

Wesele pozostaje aktualne i obecne w polskiej kulturze, mimo upływu ponad stu lat. Dramat jest chętnie wystawiany na deskach wielu teatrów. Do najgłośniejszych premier możemy zaliczyć tę z 1999 roku, w reżyserii Adama Hanuszkiewicza oraz z 2000 roku, wyreżyserowaną przez Jerzego Grzegorzewskiego. Warto wspomnieć również o ekranizacji Wesela z 1973 roku, w reżyserii Andrzeja Wajdy. 

Dlaczego Wesele to dramat neoromantyczny? 

Wesele to dramat neoromantyczny, ponieważ Wyspiański nawiązuje w nim do romantycznej poetyki oraz ideałów. Jednocześnie wprowadzają do utworu cechy charakterystyczne dla Młodej Polski, takie jak choćby symbolizm czy ekspresjonizm. Stąd przedrostek „neo.”

Nowością w stosunku do dramatu romantycznego, są rozbudowane didaskalia, w których autor dokładnie opisuje wystrój, a nawet muzykę.

Pojęciem neoromantyzm bywa określana cała epoka literacka — Młoda Polska. Zostało ono wprowadzone przez Edwarda Porębowicza. Badacz określił tym mianem tendencje literackie przełomu XIX i XX wieku oraz ich oczywisty związek z epoką romantyzmu.

Dlaczego Wesele to dramat neoromantyczny? W utworze możemy dostrzec liczne nawiązania do dzieł z tamtej epoki, chociażby do mickiewiczowskich Dziadów czy Snu srebrnego Salomei, Juliusza Słowackiego. Niektórzy badacze traktują widmo Hetmana jako nawiązanie do ducha Złego Pana z II części Dziadów, natomiast postać Wernyhory to nawiązanie do postaci wieszcza z utworu Słowackiego. Sama idea zjaw jest rodem wyjęta z epoki romantyzmu, w której przecież „czucie i wiara” były ważniejsze niż „szkiełko i oko”.

W Weselu przenikają się dwie przestrzenie — realna (akt I) oraz metafizyczna, symboliczna (akt II), podobnie jak w dziełach wielkich romantyków. W dramacie Wyspiańskiego podobnie jak w utworach romantycznych pojawiają się takie kwestie jak obowiązek zbrojnej walki o wolność i patriotyzm. 

Gdzie odbyło się Wesele Wyspiańskiego? 

Wesele Wyspiańskiego odbyło się w podkrakowskich Bronowicach, w dworku Włodzimierza Tetmajera i starszej siostry Panny Młodej, czyli Anny. Jednym z weselnych gości był właśnie Stanisław Wyspiański, który przyjaźnił się z Lucjanem Rydlem, czyli Panem Młodym. Warto jednak odróżnić autentyczne wesele, które odbyło się w dworku, od tego z dramatu Wyspiańskiego. Akcja dramatu Wyspiańskiego rozgrywa się bowiem w bronowickiej chacie, o czym możemy przeczytać w didaskaliach:

„A na ścianie głębnen: drzwi do alkierzyka, gdzie łóżko gospodarstwa i kołyska, i pośpione na łóżkach dzieci, a górą zszeregowani Święci obrazkowi. Na drugien bocznen ścianie izby: okienko przysłonione białą muślinową firaneczką; nad oknem wieniec dożynkowy z kłosów; — za oknem ciemno mrok — za oknem sad, a na deszczu i słocie krzew otulony w słomę, w zimową ochronę okryty.

Na środku izby stół okrągły, pod białym, sutym obrusem, gdzie przy narzących brązowych świecznikach żydowskich suta zastawa, talerze poniechane tak, nak dopiero co od nich cała weselna drużba wstała, w nieładzie, gdzie nikt o sprzątaniu nie myśli. Okołstołu proste drewniane stołki kuchenne z białego drzewa; przy tym na izbie biurko, zarzucone mnóstwem papierów; ponad biurkiem fotografia Matenkowskiego „Wernyhory” i litograficzne odbicie Matenkowskich „Racławic”. Przy ścianie w głębi sofa wyszarzana; ponad nią złożone w krzyż szable, flinty, pasy podróżne, torba skórzana. W innym kącie piec bielony, do maści z izbą; obok pieca stolik empire, zdobny świecącymi resztami brązów, na którym zegar stary, alabastrowymi kolumienkami dźwiganący złocony krąg godzin; nad zegarem portret pięknen damy w stronu z lat w lekkim muślinowym zawonu przy twarzy młoden w lokach i na ciemnen sukni. U boku drzwi weselnych skrzynia ogromna wyprawna wienska, malowana¹⁵ w kwiatki pstre i pstre desenie; wytarta nuż i wyblakła. Pod oknem stary grat, fotel z wysokim oparciem. Nad drzwiami weselnymi ogromny obraz Matki Boskien Ostrobramskien z nen sukienką srebrną i złotym otokiem promieni na tle głębokiego szafiru; a nad drzwiami alkierza takiż ogromny obraz Matki Boskien Częstochowskien, w utkanen wzorzysten szacie, w koralach i koronie polskien Królowen, z Dzieciątkiem, które rączkę ku błogosławieniu wzniosło. Strop drewniany w długie belki proste z wypisanym na nich Słowem Bożym i rokiem pobudowania”. 

Warto jednak zwrócić uwagę, że w przypadku Wesela Wyspiańskiego przestrzeń zmienia się, gdy pojawiają się widma, czego dowiadujemy się z didaskaliów: „świeczniki pogaszone”, „zaświecają małe łojówki”. W takiej atmosferze pojawiają się widma, stanowiące symbole narodowe. 

Czy Wesele to dramat narodowo-wyzwoleńczy?

Tak, Wesele to dramat narodowo-wyzwoleńczy. Świadczy o tym głównie czas, w którym dramat powstał. Uroczystości weselne Lucjana Rydla i Jadwigi Mikołajczykówny odbyły się 20 listopada 1900 roku, kiedy nasz kraj był pod zaborami. Co więcej, bohaterami utworu są mieszkańcy Galicji, inteligencja wywodząca się ze szlachty oraz chłopi.

Symbolika narodowowyzwoleńcza jest widoczna już na wstępie, w didaskaliach. Dowiadujemy się z nich, że na ścianie wisi reprodukcje: „Kościuszko pod Racławicami”, Jana Matejki oraz „Wernyhora”. Obraz Matejki przypomina bitwę pod Racławicami, w której chłopi, ramię  w ramię z innymi grupami społecznymi, walczyli pod wodzą Kościuszki o wolność ojczyzny.

Takich symboli i aluzji w dramacie Wyspiańskiego jest dużo więcej. Wystarczy, chociażby, wspomnieć widmo Stańczyka, nadwornego błazna trzech ostatnich władców z rodu Jagiellonów, uosobienie troski o dobro kraju i narodu polskiego.

W Weselu możemy odnaleźć również czarne karty w historii narodowo-wyzwoleńczej Rzeczypospolitej. Chodzi oczywiście o Targowicę i Hetmana, który stał się symbolem zdrady oraz o Upiora. To Jakub Szela — przywódca galicyjskiej rabacji z 1846 roku, przeciwko szlachcie.

Wyspiański ukazuje tym samym, że pojednanie między chłopami i szlachtą jest pozorne. Obie grupy społecznie nie rozumieją się, skrywają dawne urazy, a młodopolska fascynacja wsią jest sztuczna i nie ma nic wspólnego z prawdziwym zrozumieniem problemów chłopstwa. Wyspiański w Weselu obala narodowe mity. Pragnie, by polskie społeczeństwo pojednało się i wspólnie ruszyło do walki zbrojnej przeciwko zaborcy.

Jakie są symbole w Weselu

Symbole w Weselu możemy podzielić na dwie grupy. Pierwsza z nich to symboliczne przedmioty, natomiast druga — parada widm-symboli. 

Do najważniejszych symboli w Weselu Wyspiańskiego zaliczamy:

  • złoty róg — symbolizuje walkę o wolność ojczyzny, czyn, jego dźwięk ma obudzić społeczeństwo, które nie jest zdolne do działania,
  • złota podkowa — symbolizuje pomyślność; w Weselu może mieć różne znaczenia, ponieważ przedmiot ten znajduje Gospodyni i chowa w skrzyni „na zaś”: można więc potraktować podkowę jako zapowiedź przyszłego zwycięstwa, ale również jako symbol egoizmu i chciwości, które uniemożliwiają walkę zbrojną przeciwko zaborcy (Gospodyni chowa bowiem znalezisko),
  • pawie pióro, czapka z pawich por — symbol pychy, który uniemożliwia zjednoczenie i walkę o wspólną sprawę. Jaśko gubi złoty róg, kiedy sięga po pawie pióro,
  • sznur — symbol niewoli ,
  • kosa racławicka — symbol odwagi chłopów, którzy pod wodzą Kościuszki walczyli o wolność ojczyzny, razem z pozostałymi stanami.

Symboliczny charakter w Weselu ma także parada widm pod wodzą Chochoła:

Chochoł — „krzew otulony w słomę”, zapowiada, że „przyjdzie tu gości wiele”. Odsłania przed weselnikami to, o czym chcieli zapomnieć. Niektórzy goście widzą w nim uosobienie natury, a niektórzy, jak Isia — śmierć. Z Chochołem łączy się motyw chocholego tańca. Jest to symbol narodowego uśpienia, marazmu

Stańczyk — nadworny błazen trzech ostatnich władców z dynastii Jagiellonów; symbolizuje troskę o ojczyznę, mądrą władzę, która potrafiła słuchać krytycznych uwag.

Hetman — to postać historyczna, Franciszek Ksawery Branicki, uczestnik Targowicy, symbol zdrady narodowej.

Rycerz — utożsamiany z Zawiszą Czarnym — symbol odwagi, czynu i honoru.

Upiór postać historyczna, Jakub Szela, przywódca galicyjskiej rabacji z 1846 roku, powstaniu przeciw szlachcie; zjawa obnaża kruchość i pozorność zgody, jaka panuje między szlachtą a chłopstwem. 

Wernyhora — legendarny lirnik ukraiński, symbol porozumienia polsko-ukraińskiego; jego postać jest niejednoznaczna; Kuba czuje od niego siarkę, ale dla Gospodarza Wernyhora symbolizuje coś wielkiego, jest kimś znanym, serdecznym i kochanym

W jaki sposób w Weselu następuje konfrontacja mitów?

Z konfrontacją mitów mamy do czynienia głównie, kiedy na weselu pojawiają się zjawy. Większość mitów ma swoje źródło w tzw. chłopomanii, czyli w zachwycie szlachty polską wsią. W rzeczywistości jednak inteligencja pochodzenia szlacheckiego nie potrafi porozumieć się z chłopami, wygłaszając jedynie puste frazesy i pogłębiając stereotypy na temat tej grupy społecznej.

Przykładowo, Dziennikarz jest nieprzychylny chłopom, nie chce, by stali się oni świadomymi obywatelami. Traktuje ich z wyższością. Obawia się, by nie doszło do ponownego powstania przeciw szlachcie, jak miało to miejsce w 1846 roku.

Zgoda między chłopami a szlachtą jest więc pozorna. W Weselu następuje konfrontacja z mitem:

chłopa-Piasta — założyciela królewskiej dynastii, symbolu słowiańskiej siły, pracowitości; w rzeczywistości chłopi nie potrafią wznieść się ponad własne interesy, by walczyć o wolność ojczyzny, są egoistyczni,

chłopa spod Racławic — mit chłopa, który z kosą w ręku bronił kraj, pod wodzą Stanisława Kościuszki; Upiór Jakub Szela przypomina dawne urazy, obnaża mit związany z pojednaniem chłopsko-szlacheckim,

przewodniej roli szlachty inteligenckiej — zjawy, a szczególnie Stańczyk oraz Rycerz ukazują słabość, niemoc i bierność Dziennikarza oraz Poety. Zwieńczeniem tego jest hipnotyczny chocholi taniec, który obnaża brak gotowości do działania i marazm uczestników Wesela.

Dlaczego Wesele jest dramatem symbolicznym?

Wesele jest dramatem symbolicznym, ponieważ możemy wyróżnić w nim dwie płaszczyzny: realną (akt pierwszy) oraz symboliczną (akt drugi). W akcie trzecim przestrzenie te splatają się ze sobą.

Symbolizm jest charakterystyczny dla dramatu neoromantycznego, a za taki, uważane jest Wesele. W utworze możemy odnaleźć wiele symboli, zarówno przedmiotów, np. złoty róg (symbol walki o wolność), czapkę z piór (symbol próżności i egoizmu), chocholi taniec (symbol bierności i marazmu społeczeństwa), jak i postaci np. zjawy Hetmana, uczestnika Targowicy, który symbolizuje zdradę narodową).

Dlaczego Chochoł zjawia się na weselu?

Chochoł zjawia się na weselu o północy. Jego pojawienie się rozpoczyna akt II dramatu, pełen wizji i symboli:

CHOCHOŁ

Kto mnie wołał,

czego chciał —

zebrałem się,

w com ta miał:

jestem, jestem

na Wesele,

przyjedzie tu

gości wiele,

żeby ino wicher wiał.

Co się w duszy komu gra,

co kto w swoich widzi snach:

czy to grzech,

czy to śmiech,

czy to kapcan, czy to pan,

na wesele przyjdzie w tan. 

Chochoł zapowiada pojawienie się pozostałych widm, które przypominają biesiadnikom o tym, o czym chcieli zapomnieć, obalają mity, przypominają dawne urazy i konflikty. Chocholi taniec, który przypomina trans, to natomiast symboliczny obraz bierności, marazmu i niezdolności do czynu, które charakteryzują polskie społeczeństwo.

 *Wszystkie cytaty za: S. Wyspiański, Wesele, I. Szermet, 2000.

Potrzebujesz pomocy?

Młoda Polska (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.