Sofokles

Problematyka

Problematyka „Antygony” Sofoklesa nie ogranicza się tylko do przeciwstawienia sobie świata boskiego i ludzkiego. Na pierwszy plan wychodzą wprawdzie rozterki bohaterów tragicznych, ale nie można zapominać także o uniwersalizmie, który sprawia, że dzieło sprzed setek lat nadal jest aktualne.

Po pierwsze Sofokles zestawia świat boski i ludzki, zmuszając Antygonę do trudnej decyzji. Bohaterka musi zdecydować, czy będzie posłuszna prawom boskim, które nakazują godnie pochować Polinika, czy powinna postępować zgodnie z wolą swojego króla i zgodzić się z jego rozkazem, bezczeszcząc jednocześnie ciało brata. Bez względu na to, jaką decyzję by podjęła – każda będzie zła. Dziewczyna albo naraziłaby się na gniew bogów po śmierci, albo musiałaby liczyć się z karą surowego władcy na ziemi. Antygona wydaje się jednak nie zastanawiać nad tym wyborem, ponieważ posłuszeństwo wobec bogów jest dla niej najważniejsze. Co więcej, dziewczyna decyduje się na heroiczne przeciwstawienie królowi i nie tylko przyznaje się do złamania zakazu władcy, ale mówi mu wprost o swoich przekonaniach. Nie zgadza się na stawianie władzy człowieka nad władzą boską. Postępuje zgodnie z przekonaniami moralnymi i religijnymi. Postawiona przed konfliktem tragicznym wybiera tzw. mniejsze zło.

Zupełnie inną postawę widać u Ismeny, która zostaje postawiona przed tym samym wyborem, co Antygona. Siostra jednak dokonuje odwrotnej decyzji, bojąc się ziemskiej kary. Wie, że władza boska jest ważniejsza, ale strach przed gniewem Kreona determinuje ostatecznie jej decyzje, więc nie zamierza pogrzebać ciała brata. Co ciekawe, gdy Antygona przyznaje się do winy, Ismena gotowa jest iść na śmierć razem z siostrą, uważając, że skoro sprawa dotyczy jej brata, to uważa się za współwinną. Ismena toczy w sobie wewnętrzną walkę – może nawet w pewnym sensie trudniejszą niż Antygona, która nie miała wątpliwości, wybierając prawo boskie.

Nie mniej tragiczną postacią jest Kreon, który nad wszystko stawia swoją władzę. Zakazując pochówku Polinika, stawia ustanowione przez siebie prawo ponad prawem boskim. Nie potrafi ustąpić, sądząc, że przyjmując argumenty innych, straci szacunek ludu i tym samym jego władza osłabnie. Nie widzi głupoty w swoim postępowaniu, za to widzi we wszystkich po kolei swoich wrogów. Wydaje mu się, że ma poparcie ludu Teb, ale nie chce słuchać głosu sprzeciwu wobec swoich decyzji. Pragnie władzy absolutnej, roszcząc sobie prawo nie tylko do władania na ziemi, ale także decydowania o sprawach boskich. Wydaje mu się, że w ten sposób działa na korzyść swojego ludu. Wszystkie jego decyzje okazują się jednak błędne i nieuchronnie prowadzą go do tragedii. Bohater za późno decyduje się na zmianę rozkazu i pochówek Polinika, doprowadzając do śmierci Antygony, Hajmona i Eurydyki.

Nie można także zapomnieć o tragizmie decyzji, jakie podejmują Hajmon i Eurydyka, wybierając samobójczą śmierć jako wyraz bezradności w sytuacji, w której się znaleźli. Z drugiej strony pozbawienie się życia każdego z nich było wyrazem moralnego sprzeciwu wobec decyzji Kreona. Warto pamiętać, że w starożytności samobójstwo nie było traktowane jako wyraz ludzkiej słabości, ale jako honorowe wyjście z sytuacji.

Problematyka „Antygony” Sofoklesa dotyczy zatem zagadnienia konfliktu tragicznego, który każe wybierać między prawem boskim a prawem ludzkim. Moralny dylemat bohaterów jest zestawiony z wątpliwą moralnością króla, który staje się dyktatorem, pragnąc władzy absolutnej. Uparte i w istocie głupie dążenie do utrzymania pełni władzy prowadzi Kreona do klęski. Nie tylko traci on szacunek poddanych, ale doprowadza do śmierci najbliższe mu osoby. Tragizm sytuacji, w której się znalazł, pokazuje prawdę uniwersalną o zgubnych skutkach przedkładania dobra jednostki (władcy), nad dobro ogółu (ludu). Jak pokazuje historia, władza absolutna zazwyczaj kończy się tragicznie, tak, jak tragicznie skończył Kreon.

Uniwersalizm „Antygony” porusza także wiecznie żywy konflikt między światem ludzkim i boskim, a także trudność w dokonywaniu wyborów na tle religijnym, które do dziś nie bywają tak oczywiste, ja mogłoby się wydawać, a z którymi chyba każdy człowiek mierzy się w swoim życiu. Może nie są to dylematy tak wzniosłe, jak u Sofoklesa, ale nie mniej ważne z moralnego punktu widzenia.

Pytania i odpowiedzi z podręczników, w których omawiana jest ta lektura, znajdziesz na stronie Skul.pl

Język polski. Oblicza epok. Klasa 1. Podręcznik. Zakres podstawowy i rozszerzony- rozwiązania i odpowiedzi

Język polski. Przeszłość i dziś . Klasa 1. Podręcznik. Część 1 - rozwiązania i odpowiedzi

Język polski. Ponad słowami. Klasa 1. Część 1. Poziom podstawowy i rozszerzony. Podręcznik - odpowiedzi i rozwiązania

Potrzebujesz pomocy?

Antyk i Biblia (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.