Sofokles

Geneza utworu i gatunek

Genezy „Antygony” Sofoklesa należy szukać w pismach starożytnych komentatorów twórcy. Przede wszystkim należy pamiętać, że jest to jedna z nielicznych sztuk teatralnych, które przetrwały do współczesnych czasów i jedno z późniejszych dzieł twórcy. Do dziś zachowało się zaledwie 7 tragedii Sofoklesa, a „Antygona” jest prawdopodobnie jedną z najwcześniejszych, które znamy. Bynajmniej nie oznacza to, że jest to dzieło pisane na początku kariery literackiej Sofoklesa. Wiele wskazuje na to, że sztuka powstała w okolicach wojny przeciw wyspie Samos, w trakcie której Sofokles został wyznaczony na jednego ze strategów. Swoją pozycję miał zdobyć dzięki sukcesowi właśnie „Antygony”. Najprawdopodobniej premiera teatralna miała miejsce albo niedługo przed rozpoczęciem wojny, albo podczas jej trwania. Jeśli zatem wspomniana potyczka trwała między rokiem 441 a 439, to data napisania „Antygony” prawdopodobnie przypada na lata 442-440. Zgodnie z tą wiedzą można zatem stwierdzić, że Sofokles był już wówczas dojrzałym twórcą z ponad 20-letnim dorobkiem i był już po pięćdziesiątce.

„Antygonę” Sofoklesa należy rozpatrywać obok innych dwóch dzieł: „Króla Edypa” i „Edypa w Kolonie”. Razem tworzą trylogię dramatyczną. W przypadku „Antygony” głównym bohaterem nie jest już Edyp, ale jego dzieci, które stają się ofiarami rodzinnej klątwy. Serie wydawnicze były w czasach Sofoklesa pewną tradycją.

Gatunek – tragedia. „Antygona” Sofoklesa jest wybitnym przykładem starożytnej tragedii greckiej, która zachowuje najważniejsze elementy konstrukcyjne, ale z drugiej strony to właśnie Sofokles wprowadził do tragedii kolejnych aktorów, umniejszając rolę chóru. Czytając „Antygonę”, od razu jednak można zauważyć zasadę trzech jedności czasu, miejsca i akcji (jednowątkowa akcja rozgrywa się w ciągu jednego dnia, w jednym miejscu), a także podział utworu na części:

  • Prolog – rozmowa sióstr o pochówku brata;
  • Parodos – chór wyjaśnia tło zdarzeń;
  • Epeisodion I – przemowa Kreona i złamanie zakazu króla;
  • Stasimon I – chór chwali państwo, jako osiągnięcie człowieka;
  • Epejsodion II – Antygona i Kreon, jako przeciwstawienie praw boskich i ludzkich;
  • Stasimon II – łańcuch cierpień i win rodu Labdakidów;
  • Epejsodion III – rozmowa Kreona z Hajmonem;
  • Epejsodion IV – droga Antygony do grobu;
  • Stasimon IV – chór opowiada o cierpienia mitycznych postaci;
  • Epejsodion V – przełom, Kreon zgadza się na pochówek i uwolnienie Antygony;
  • Stasimon V – hymn do Dionizosa;
  • Eksodos – zakończenie i katastrofa.

Potrzebujesz pomocy?

Antyk i Biblia (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.