Mendel Gdański

Maria Konopnicka

Problematyka

W Biblii Żydzi są przedstawieni jako naród wybrany. Niemniej jednak naród ten przez wieki borykał się z brakiem własnej ojczyzny. Tym samym, osoby pochodzenia żydowskiego przez lata tułały się, nigdy nie byli u siebie. Żydzi zamieszkiwali różne państwa. W XIX wieku na ziemiach polskich żyło już wiele osób pochodzenia żydowskiego. Osoby pochodzenia żydowskiego należały do odrębnej grupy społecznej pod względem religijnym czy też etnicznym. XIX wiek to czas rozwijającego się kapitalizmu, który w swoim założeniu propagował hasła antysemickie. Restrykcyjna polityka władz cesarskich, a także antysemicka propaganda głosząca rywalizację ekonomiczną między Polakami a Żydami prowadziła do tak zwanych: pogromów żydowskich. Żydzi byli prześladowani w społeczeństwie polskim. 

Nowela Mendel Gdański Marii Konopnickiej obrazuje dramat jednostki wobec bezwzględnej presji tłumu. Jest to tragedia pojedynczego człowieka wobec wszechogarniającej mocy grupy. Jednostka z góry skazana jest na zagładę, prześladowanie i przegraną w nierównej walce. Bohater traci poczucie bezpieczeństwa. Pisarka Maria Konopnicka w noweli Mendel Gdański przeciwstawiła się masowym pogromom antysemickim i napaściom na Żydów. Maria Konopnicka poruszyła problem, który był charakterystyczny dla epoki pozytywizmu, jest to mianowicie: problem uznania Żydów za pełnoprawnych obywateli. Konopnicka nie akceptuje masowych prześladowań osób ze względu na ich pochodzenie. Kreuje postać Mendla Gdańskiego, który żyje na ziemiach polskich. Mendel Gdański reprezentuje Żydów. Doświadcza niezawinionego cierpienia ze względu na swoje żydowskie pochodzenie. Główny bohater noweli Marii Konopnickiej zostaje poniżany i doświadcza wielu krzywd. Nowela Mendel Gdański kończy się wymownymi, pełnymi smutku i goryczy słowami głównego bohatera: Nu, u mnie umarło to, z czym ja się urodził, z czym ja sześćdziesiąt i siedem lat żył, z czym ja umierać myślał… Nu, u mnie umarło serce do tego miasto!...  

Nowela Mendel Gdański Marii Konopnickiej pomimo optymistycznych wątków ma niestety pesymistyczny wydźwięk. Nowela symbolizuje postawy antysemickie, ukazuje niezawinione cierpienie Żydów. Wymowa utworu Marii Konopnickiej ma charakter humanitarny, poruszający tematykę niezawinionego cierpienia. 

Pytania i odpowiedzi z podręczników, w których omawiana jest ta lektura, znajdziesz na stronie Skul.pl

Język polski. Ponad słowami. Klasa 2. Część 2. Zakres podstawowy i rozszerzony. Podręcznik - rozwiązania i odpowiedzi

 

Potrzebujesz pomocy?

Pozytywizm (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.