Umowa społeczna

Jean Jacques Rousseau

Streszczenie krótkie

KSIĘGA PIERWSZA

W pierwszej księdze Rousseau analizuje stan natury i moment przejścia ludzi do społeczeństwa, czyli zawarcia umowy społecznej poprzez decyzję ogółu. Krytykuje powszechne w XVIII wieku koncepcje legitymizujące władzę absolutną i argumentuje, że jedyną uprawnioną formą rządów jest ta, która opiera się na zgodzie obywateli.

Rousseau przekonuje, że  „człowiek urodził się wolny, a wszędzie jest w kajdanach”. Rousseau rozpoczyna swoje dzieło słynnym zdaniem, wskazując na sprzeczność między naturalną wolnością jednostki a jej podporządkowaniem w społeczeństwie.

Rousseau argumentuje, że rządy oparte na sile nie mogą być uzasadnione moralnie, ponieważ władza nie pochodzi z dominacji, lecz ze zgody obywateli.

W przeciwieństwie do Hobbes’a Rousseau uważa, że ludzie w stanie natury nie byli agresywni, lecz wolni i szczęśliwi. W przeciwieństwie do Locke’a nie widzi umowy społecznej jako ochrony własności prywatnej, lecz jako mechanizm gwarantujący wspólne dobro.

Rousseau twierdzi, że ludzie zawierają umowę społeczną, zrzekając się części swojej indywidualnej wolności na rzecz wspólnoty, ale nie tracą suwerenności – przeciwnie, jako zbiorowość zyskują większą wolność i bezpieczeństwo.

KSIĘGA DRUGA

W drugiej księdze Rousseau wyjaśnia, czym jest wola powszechna i jakie są zasady sprawowania suwerennej władzy przez lud. Podkreśla, że celem państwa powinno być dobro wspólne, a nie interesy poszczególnych jednostek czy grup społecznych.

Wola powszechna (volonté générale) nie jest sumą indywidualnych pragnień obywateli, lecz odzwierciedla interes wspólnoty jako całości. Ludzie mogą się mylić w swoich indywidualnych wyborach, ale wola powszechna zawsze dąży do dobra wspólnego.

Władza suwerenna musi pozostać w rękach ludu – nie można jej przekazać monarchom, arystokracji ani parlamentom. Suwerenność nie może być dzielona między różne instytucje, ponieważ podział władzy prowadzi do utraty kontroli przez obywateli. 

Prawa powinny być wyrazem woli powszechnej i nie mogą faworyzować żadnej grupy społecznej. Suweren nie może uchwalać praw przeciwko pojedynczym jednostkom – wszystkie prawa muszą dotyczyć całej wspólnoty. 

KSIĘGA TRZECIA

W trzeciej księdze Rousseau przechodzi do analizy różnych form rządu oraz ich wpływu na państwo. Zauważa, że umowa społeczna może przybierać różne formy w zależności od warunków społecznych i geograficznych. Suwerenem jest cały lud – tylko on ma prawo tworzyć prawa. Rząd to organ wykonawczy, który jedynie realizuje wolę powszechną, ale nie stanowi suwerennej władzy. Rousseau wskazuje na trzy formy rządów.

Demokracja najlepiej sprawdza się w małych państwach, ale wymaga aktywnego uczestnictwa obywateli. Arystokracja może być akceptowalna, jeśli władza sprawowana jest przez najlepszych obywateli dla dobra wspólnego. Z kolei monarchię Rousseau uważa  za niebezpieczną, ponieważ łatwo przeradza się w tyranię. Interesują go również czynniki wpływające na stabilność państwa. Twierdzi, że im większe państwo, tym trudniej utrzymać demokrację. Ponadto Rousseau uważa, że pewne systemy polityczne lepiej pasują do różnych regionów.

Istotnym elementem tej części jest także dyskusja o roli cenzury i religii w społeczeństwie. Rousseau uważa, że cenzura może być czasem użyteczna, jeśli służy utrzymaniu wartości wspólnotowych. Religia powinna być podporządkowana państwu i nie może mieć władzy politycznej – krytykuje Kościół katolicki jako instytucję, która niszczy jedność obywateli.

KSIĘGA CZWARTA

W ostatniej księdze Rousseau koncentruje się na problemach związanych z praktycznym wdrażaniem jego teorii umowy społecznej. Omawia m.in. konieczność organizowania zgromadzeń obywatelskich, zagrożenia związane z korupcją i sposoby utrzymania suwerenności ludu.

Rousseau przekonuje o konieczności regularnych zgromadzeń obywatelskich. Jego zdaniem lud powinien regularnie spotykać się i decydować o sprawach państwa – demokracja nie może opierać się wyłącznie na przedstawicielach.

Rousseau ostrzega, że jeśli obywatele przestaną interesować się polityką, władza może przejść w ręce demagogów i skorumpowanych urzędników. Postuluje także istnienie „religii obywatelskiej”, która nie podważa suwerenności państwa, lecz wspiera wartości wspólnotowe.

Jego zdaniem najlepszym ustrojem jest demokracja bezpośrednia, ale możliwa jest ona tylko w niewielkich społecznościach. Rousseau widzi wzór w starożytnych miastach-państwach, takich jak Sparta czy Rzym.

Potrzebujesz pomocy?

Oświecenie (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.