Umowa społeczna

Jean Jacques Rousseau

Geneza i gatunek utworu

Geneza „Umowy społecznej”

Jean-Jacques Rousseau napisał Umowę społeczną (Du contrat social) w 1762 roku, choć jej idee kształtowały się w jego myśli przez wiele lat. Dzieło to jest wynikiem jego rozważań nad naturą społeczeństwa, władzy i wolności jednostki, a jego geneza wiąże się z wcześniejszymi pracami filozofa, zwłaszcza Rozprawą o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi (1755).

Rousseau, obserwując społeczeństwo XVIII wieku, dostrzegał, że rozwój cywilizacji doprowadził do wzrostu nierówności i niesprawiedliwości społecznej. Krytykował monarchię absolutną i przekonanie, że władza pochodzi od Boga lub arystokracji. Jednocześnie sprzeciwiał się liberalnej koncepcji umowy społecznej Johna Locke’a, która, według niego, nie zapewniała równości obywateli i prowadziła do wzmocnienia interesów prywatnych elit. Rousseau chciał stworzyć model państwa, w którym suwerenność należy do ludu, a wspólne dobro jest nadrzędnym celem.

„Umowa społeczna" powstała w okresie, gdy Rousseau musiał uciekać z Francji z powodu oskarżeń o herezję po publikacji Emila, czyli o wychowaniu. Książka szybko została zakazana we Francji i Genewie, a Rousseau zmuszony był żyć na wygnaniu. Mimo tego jego idee miały ogromny wpływ na rozwój myśli politycznej i stały się jednym z fundamentów rewolucji francuskiej.

Charakterystyka gatunkowa

„Umowa społeczna" to traktat filozoficzno-polityczny, w którym Rousseau analizuje zasady funkcjonowania sprawiedliwego społeczeństwa i legitymacji władzy oraz proponuje model doskonałego społeczeństwa. Można go zaliczyć do kilku gatunków:

  1. traktat polityczny – Rousseau przedstawia teorię państwa opartego na woli ludu i równości obywateli. Wywód jest logicznie skonstruowany i dąży do wyjaśnienia, jak powinno funkcjonować społeczeństwo.
  2. esej filozoficzny – dzieło ma charakter spekulatywny, ponieważ Rousseau nie odnosi się do konkretnych przykładów historycznych, ale kreśli abstrakcyjny model idealnego państwa.
  3. utopia polityczna – chociaż Rousseau nie przedstawia idealnego państwa w sensie dosłownym, jego koncepcja „woli powszechnej” i bezpośredniej demokracji jest trudna do zrealizowania w praktyce.
  4. manifest rewolucyjny – idee Rousseau inspirowały rewolucjonistów francuskich i podważały legitymację monarchii absolutnej, co nadało książce znaczenie polityczne.

Język „Umowy społecznej" jest precyzyjny, a argumentacja logiczna, co sprawia, że dzieło ma także cechy klasycznego traktatu naukowego. Rousseau nie używa skomplikowanych pojęć filozoficznych, lecz konstruuje jasne i przystępne zasady, które miały trafić do szerokiego grona odbiorców. 

Potrzebujesz pomocy?

Oświecenie (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.